به گزارش راهبرد معاصر، سریال افرا به به کارگردانی بهرنگ توفیقی این شب ها میهمان مخاطبان سریال های شبکه یک سیما است.داستان سریال افرا درباره مسعود محیط بانی است که علاوه بر زندگی کاری اش که بسیار او را درگیر کرده زندگی شخصی پرتلاطمی دارد و همه اینها دست به دست هم میدهد تا او در دل اتفاقی در جنگل به عنوان قاتل شناخته شود. از سویی دیگر رابطه عاشقانهای بین خواهر مسعود و یکی از هم کلاسیهای دانشگاهی اش که از قضا، برادر شاگرد پدر مائده نیز هست، برقرار میشود و به دلیل نگاه از بالا به پایین پدر مائده این وصلت به زمانی موکول میشود که پیمان درآمد خوبی داشته باشد و همین میشود تا پیمان برای اینکه یک شبه ره صد ساله را برود دست به شکار غیرمجاز زده و توسط مسعود مورد هدف قرار میگیرد.
در سریال افرا به نوعی روابط خانوادگی دست خوش خودخواهیهای افراد قرار میگیرد و همین دو خانواده اصلی داستان را تا مرز نابودی پیش میبرد. داستان به جایی میرسد که کشمکشهایی بین خانواده قاتل و مقتول پیش میآید و برای قصاص نشدن مسعود ماجرا پیچیدهتر میشود.
یکی از این شخصیت ها، عقیل است، فردی که حالا یک سر ماجرای قصاص در دستان او است و سر دیگر خانواده اش و او بنا به شرایطی که حاج محمود برایش رقم زده مجبور به گرفتن رضایت از خانواده اش شده است
هامون سیدی این شبها در نقش عقیل سریال افرا ظاهر شده است سیدی متولد سال ۶۴ و تحصیلکرده سینما است، در ادمه به بیوگرافی هامون سیدی، سوابق و فعالیتهای هنری و چالشهای وی برای بازی در سریال افرا میپردازیم.
هامون سیدی متولد ۵ اسفند ۱۳۶۴ در رشت، بازیگر و کارگردان است
بصورت جدی کار خود را از با کار تصویر شروع کرد و سپس در عرصه تئاتر جدیتر ادامه داد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با سریال «افرا» چهره اش شناخته شد
آشنایی با خانواده هامون سیدی
هامون در یک خانواده رشتی به دنیا آمده است، دو برادر بنام حامد و «هومن سیدی» دارد و تنها خواهرش خانم «هیدا» است. مادرش بازنشسته نیروی دریایی ارتش و پدرش کارمند بازنشسته بانک میباشد
از تئاتر تا جلوی دوربین
به تاسی از برادر بزرگترش هومن، فعالیت خود را در کلاسهای انجمن سینمای جوان رشت شروع کرد و آن زمان تئاتر را بصورت جدی تجربه کرد. با این حال در سال ۱۳۷۷ وقتی تنها ۱۳ سال داشت در فیلم «هدف سخت» به کارگردانی هوشنگ درویش پور جلوی دوربین رفت.
بازگشت حرفهای هامون سیدی
هامون بعد از سالها فاصله از کار تصویر و حضور نه چندان مستمر در تئاتر، سال ۱۳۹۴ با سریال «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی وارد قاب تلویزیون شد.در ادامه فعالیت حرفهای خود را با تئاترهای «فیشر آباد و دو داستان دیگر»، «نمایش آشپزخانه» و نمایش «قیقاچ» ادامه داد
شهرت هامون سیدی با فیلم برادرش
بیشتر شهرت هامون از سال ۱۳۹۷ با اکران فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی برادرش هومن سیدی و در نقش «مسعود» شروع شد. این فیلم در گیشه هم به فروش خیلی موفق ۱۲/۷ میلیارد تومانی رسید و در جشنواره فجر هم ۴ سیمرغ را درو کرد
ادامه در کنار برادر
هامون سپس در فیلم «دختران زمستان» به کارگردانی بهزاد خداویسی حسابی درخشید و این فیلم بهترین فیلم جشنواره «لوئنا سوئد» و «برزیل» در سال ۲۰۱۹ شد. او سپس در سال ۱۳۹۷ دوباره در فیلم «طلا» کنار برادرش هومن بازی کرد
حضور هامون سیدی در سریال افرا
هامون بعد از بازی در فیلم «گواهی امضا» در سال ۱۴۰۰ با سریال افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی اینبار بصورت حرفهای در قاب تلویزیون حاضر شد. او در این مجموعه کنار چهرههایی موفقی، چون مهدی سلطانی، فریبا متخصص و پیام دهکردی حضور دارد
درخشان در فیلم کوتاه
آقای سیدی در عرصه فیلم کوتاه نیز تجربههای خوبی دارد که از آن جمله میتوان به فیلم کوتاه «رفتن»، «همه ما به جهنم میرویم» و «انبار» اشاره کرد
فیلم سینمایی
● لب خط – ۱۳۹۹
● گواهی امضاء – ۱۳۹۸
● وثیقه – ۱۳۹۸
● طلا – ۱۳۹۷
● دختران زمستان – ۱۳۹۷
● مغزهای کوچک زندگ زده – ۱۳۹۶
● فیلم هدف سخت – ۱۳۷۷
کار سینمایی
● سریال افرا – ۱۴۰۰
● سریال گشت ویژه – ۱۳۹۴
**سریال «افرا» اولین سریال شما در قاب تصویر و تلویزیون است. داستان این سریال ویژگیهای بسیاری برای هر بازیگری دارد که بخواهد آن را قبول کند یا قبول نکند. برای شما که در ابتدای راه بازیگری در مدیوم تلویزیون هستید، چه ویژگیهایی مهم بود تا ایفای نقش عقیل را بپذیرید؟
قبل از اینکه متن این سریال را به طور کامل بخوانم با آقای بهرنگ توفیقی کارگردان درباره نقش صحبت کردم و از همان زمان که ایشان نقش عقیل و فضای کار را برایم توضیح داد عقیل به دلم نشست و خیلی دوست داشتم عقیل را بازی کنم. مسلما اول از همه اعتمادی که بین من و کارگردان از همان لحظه بوجود آمد باعث شد تا این نقش را بازی کنم. از سویی کارهای قبلی آقای توفیقی را دنبال میکردم و ذهنیتی درباره کارهایشان داشتم و برای همین دوست داشتم این همکاری شکل بگیرد.
دلیل بعدی ام این بود که خودم اصالتا شمالی هستم و بچه گیلانم و خیلی دوست داشتم با آن ادبیات و لحن و لهجه گیلانی نقشی را بازی کنم. در وهله بعدی استان گیلان از لحاظ بصری استان زیبایی است آنهم با تصاویر بکری که در آن خطه وجود دارد که جذابیت بصری کار را دوچندان میکرد و من هم که متولد و بزرگ شده آن منطقه بودم و همه اینها دست به دست هم داد تا در سریال افرا ایفای نقش کنم.
** همانطور که خودتان هم اشاره کردید بعد از قصه و نقش، کارگردان هم اولویت به سزایی در انتخاب نقش دارد. چقدر حضور بهرنگ توفیقی در قبول و بازی کردن این نقش به کمک شما آمد؟
قبلتر هم گفتم حضور آقای توفیقی در این انتخاب خیلی مهم بود و در مدتی که تصویربرداری میکردیم حضور و راهنمایی هایشان باعث شد که من عقیل را اینطور که میبینید بازی کنم.
** یکی از ویژگیهای سریال «افرا» این است که با وجود تعداد بازیگران زیادی که دارد و اتفاقا قصه محور و به همان موازات کاراکتر محور است، اما به هر بازیگری به میزان توانایی او فرصتی برای دیده شدن و نمایش توانایی هایش میدهد. شما از این فرصت چطور استفاده کردید؟
دقیقا همین طور است که میگویید من به شخصه با جان و دل این نقش را بازی کردم و تمام سعی ام را به کار بستم تا هر آنچه در توانم هست را در جهت بهتر شدن و مقبول افتادن این نقش انجام دهم و بازی قابل قبولی داشته باشم. در طول تصویربرداری کارگردان همیشه راهنمایی مان میکرد و برای درآوردن کاراکتر عقیل کمکهای زیادی به من کرد. از همین جا باید بگویم اگر بدیای هم در بازیم بود، مقصر من بودم که حرف ایشان را گوش ندادم.
** یکی دیگر از شاخصههای این سریال این است که قهرمان واحدی ندارد و هر چند قسمت یک بار یکی از شخصیتها به عنوان قهرمان برای مخاطب تلویزیونی معرفی میشوند و داستان خود را با هر نوع پیچ و خمی که هست تعریف میکنند. شاید مخاطبی که کارهای شما را میدیده، با دیدن نام تان در تیتراژ این انتظار را داشت که از همان قسمت اول بازی داشته باشید، اما این موکول شد به میانه داستان. وقتی فیلم نامه را خواندید به این موضوع واقف بودید؟ چراکه شخصیت عقیل بعد از قتل پیمان، حضور پررنگی پیدا کرد و بیشترین نقش او در بحث قصاص خلاصه میشود.
دقیقا متن را مطالعه کرده بودم، اما گفتم که قبل از اینکه متن را بخوانم بیشتر به صحبتهای کارگردان درباره عقیل گوش دادم و ملاکم این بود که بتوانم این نقش را بازی کنم، هر چند کم، اما قابل قبول و قابل باور.
** عقیل یکی از شخصیتهای این سریال است که به نسبت سایر شخصیتهایی که تا به اینجای داستان برای مخاطب معرفی شده اند، شناسنامه دقیق تری دارد. شما از داشتههای خودتان به این نقش اضافه کردید؟ یا هر آنچه در فیلم نامه و خواسته کارگردان بود را اجرا کردید؟
درباره شناسنامه شخصیت عقیل این لطف شما است و سپاسگزارم. من تمام تمرکزم را برای این نقش گذاشتم، اما باز هم تکرار میکنم که راهنماییهای آقای توفیقی خیلی تاثیرگذار بود و کمک زیادی کرد، اما من هم تمام توانم را گذاشتم و هرآنچه از کودکی تا الان در شهر خودم دیده بودم، از آدمهای اطرافم گرفته تا افرادی که بسیار مهربانند، اما شاید صورت خشنی داشته باشند و... از کودکیم خیلی آیتمهایی که با آنها زندگی کرده بودم را همه و همه با خودم برای نقش عقیل آوردم و باید بگویم همه اینها در روند شکل گیری این نقش بی تاثیر نبود.
** یکی از مهمترین ویژگیهای بازی شما در این سریال بازی با نگاه و صورت تان است. در کنار ویژگیهای دیگری که عقیل دارد، نگاه با چشمانی که خشمی فروخورده دارد هم در شکل گیری این شخصیت وجود داشت؟ یا خودتان به آن اضافه کردید؟
در بازیگری دوست دارم که بازی همراه با نگاه باشد و با ری اکشن اتفاق بیفتد حتی اگر بتوانید دیالوگ نگویید، اما با چشم هایتان بازی کنید که من خیلی این جنس بازی را دوست دارم و تمام تلاشم را میکنم که در زندگی کاریم بتوانم به این نوع بازی برسم. حالا اینکه چقدر این نوع بازی برای شخصیت عقیل در سریال افرا موفق بوده و مردم دوست داشتند را باید در بازخوردهایشان دید، اما من سعی میکنم این ویژگی را بیشتر در خودم پرورش دهم، چون این سبک مورد علاقه ام هست.
** یک سرکشی در شخصیت و رفتارهای عقیل موج میزند که همین باعث شده او کاراکتری خشن به نظر برسد، اما در کنار این خشونت وقتی در سکانسهایی از کودکی اش صحبت میکند با حسرت حرف میزند و کار به جایی میرسد که مخاطبی که او را دوست ندارد هم دلش برایش میسوزد و بعضا با او همراه میشود. نظرتان در این باره چیست؟
مسلما افراد از بچگی اتفاقهای زیادی را پشت سر میگذارند تا به بزرگسالی برسند. شاید وقتی کودکیم عدهای در مواجهه با برخی اتفاقها بگویند، چون بچه هست یادش میرود، اما از نظر من هیچ انسانی بچگی اش را فراموش نمیکند چه خوب چه بد. شاید خوبی هایش را بتواند فراموش کند، اما بدیها و اتفاقهای بدی که برایش افتاده را نمیتواند فراموش کند.
عقیل هم از جمله افرادی بوده که کودکی اش باعث شده پرخاشگر شود و با زور بخواهد حقش را از آدمهای اطرافش بگیرد و با داد زدن و شلوغ کاری و از این قبیل رفتارهایی که غیر طبیعی است بخواهد به حق خود برسد. این در تصورم بود و با این اعتقاد بازی کردم و به قول خیلی از دوستان حتی شاید کمی زیاد هم این موضوع را در بازیم نشان داده باشم.
** با توجه به اینکه اولین کار حرفهای تان در سینما و تئاتر بود بعد از «افرا» تغییر مسیر میدهید و تلویزیون را به عنوان مدیوم بعدی کارهایتان انتخاب میکنید؟
درست است که اولین سریالم «افرا» بود، اما قبل از افرا حدود ۷ فیلم سینمایی بازی کردم که دو فیلم اکران شده و مابقی به دلیل شرایط کرونایی پشت اکران مانده است. قبل از اینها هم ۸ سالی هست که در عرصه تئاتر فعالیت میکنم و در آنجا هم با آدمهای حرفهای کار کردم. درست است که اولین سریالم «افرا» بود، اما قبل از افرا حدود ۷ فیلم سینمایی بازی کردم که دو فیلم اکران شده و مابقی به دلیل شرایط کرونایی پشت اکران مانده است. قبل از اینها هم ۸ سالی هست که در عرصه تئاتر فعالیت میکنم و در آنجا هم با آدمهای حرفهای کار کردم.
** هر بازیگری در کارنامه کاری خود نقشهای مثبت و منفی بسیاری را بازی میکند که حال میتواند آنها را دوست داشته باشد یا نه. به نظر شما نقشهای منفی چقدر میتواند در روندکاری یک بازیگر تاثیر مثبت بگذارد؟ و خودتان نقشهای منفی را بیشتر میپسندید یا مثبت؟
نقش منفی و مثبت زیاد برای من تعریف نشده است. همه انسانها در روزمرگی عصبانی میشوند، میخندند، خوشحال میشوند، گریه میکنند و ... همه این خصیصهها در همه کاراکترها میتواند وجود داشته باشد، حالا در فردی زیاد است و در فردی کمتر. بسیاری موارد درونی آدمها با همدیگر متفاوت است این نظر شخصی من است. شاید عقیل نقش منفی حساب شود، اما من او را اینطور ندیدم.
عقیل را انسانی دیدم که دارای مشکلات روحی است و دچار مشکلاتی است که از کودکی برایش اتفاق افتاده است ومی توانست این اتفاقها برایش نیفتد. به قول معروف بچه که به دنیا میآید خلافکار و عصبانی نیست، دروغ گو و خیانت کار نیست، اما زیست و تربیت او است که باعث میشود اتفاقهای ناگواری برایش رقم بخورد و من طور دیگری به این قضیه برای بازی کردن نگاه میکنم. اما در کل نقش منفی و مثبت برای من یکی است و هر دو را میپسندم.
** تا به اینجای پخش سریال، بازخوردهای مردم درباره نقش عقیل و کلیت سریال چطور بوده است و مهمترین نقدی که شنیدید درباره کدام بخش کار بوده؟
مردم خوب ما تا اینجای پخش به ما لطف داشتند و وقتی میشنوم از کار خوششان آمده و دوستش داشتند خیلی خوشحال میشوم و نمیتوانم از آن فرار کنم و حتی ذوق زده هم میشوم. ما ایرانیها مخاطبهای بسیار باهوش و ریزبینی هستیم و من برای مردمم احترام زیادی قائلم. برای همین تمام تلاشم را میکنم که بهترین کار را پیشکش این مردم عزیز کنم.