محسنی اژه‌ای: قرارداد‌های حاکمیتی نباید با تغییر دولت‌ها مخدوش شوند واتس اپ برای آی پد عرضه شد جستجوی وب برای کاربران رایگان «کلود» در دسترس قرار گرفت وزیر آموزش و پرورش: ۳۰ هزار نفر را استخدام خواهیم کرد ۷۸ درصد ردشدگان گزینش معلمان در مرحله تجدیدنظر تأیید شدند هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۳/۷؛ رگبار و رعدوبرق در ۱۵ استان پدرام مدنی جاسوس رژیم اسرائیل اعدام شد سیگار، قاتل خاموش مغز و عامل زوال عقل هشدار درباره خطرات شباهت ظاهری دارو‌ها اساسنامه مدرسه مجازی تصویب شد واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ادعای علیرضا بیرانوند درباره پذیرش در دوره دکتری برخورد قاطع سازمان امور دانشجویان با گلوگاه‌های فساد در جذب دانشجو جهانگیر: ایران در مذاکره بر حق غنی‌سازی مُصر است / آزادی ۲ بازداشتی پرونده بندر رجایی/ تشکیل پرونده برای میرسلیم واکنش وزیر آموزش و پرورش به ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی: کذب محض است مجوز استخدام ۲۷۰۰۰ نیرو در وزارت بهداشت / جذب ۹۵۰۰ پرستار جدید
یادداشت اختصاصی «فریبرز ناطقی»،استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران؛

چرا زلزله در کشور ما مخرب است؟

در زلزله شهرستان اندیکا در استان خوزستان، با توجه به پراکندگی روستاها، امدادرسانی بعد از وقوع زلزله به مراتب سخت‌تر شده است، چرا که مدیریت بحران بعد از وقوع حادثه نیست. این جمله باید برای همه و به خصوص مدیران شهری یادآوری شود که « مدیریت بحران بعد از وقوع حادثه نیست». اگر از پیش برای این منطقه که در حال حاضر تخریب بالایی داشته و صعب العبورند، برنامه‌ریزی می‌شد، با تبعات یک زلزله به پیامدهای بدتری نمی‌رسیدیم.
فریبرز ناطقی؛ استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 18
کد خبر: ۱۰۵۶۰۷

چرا زلزله در کشور ما مخرب است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از مهم‌ترین علل تاخیر در امدادرسانی به زلزله زدگان و مواجه شدن با آمار تخریب و حتی مصدوم بالا این است که ما برای مناطقی که از بافت آن‌ها مطلع هستیم و با آگاهی از اینکه می‌دانیم با وقوع زلزله یا سیل یا هر حادثه دیگری، با چه میزان تخریب روبرو می‌شویم، اما هیچ برنامه ریزی نداریم. اگر همیشه منتظر باشیم که بعد از وقوع زلزله فعال شویم، با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد که باید به دنبال حل آن‌ها باشیم چرا که آمادگی برای امدادرسانی مدت زیادی به طول خواهد انجامید.در زلزله شهرستان اندیکا در استان خوزستان هم با توجه به مواردی که گفته شد و البته پراکندگی روستاها، امدادرسانی بعد از وقوع زلزله به مراتب سخت‌تر می‌شود چرا که مدیریت بحران بعد از وقوع حادثه نیست. این جمله باید برای همه و به خصوص مدیران شهری یادآوری شود که « مدیریت بحران بعد از وقوع حادثه نیست».


هوا در حال سردشدن است. اگر چه خوزستان، استان گرمی است اما شب‌های سردی دارد. اگر قرار به اسکان در چادر باشد که نیاز به گرمایش حتما احساس می‌شود و این نیاز قرار است با تجهیزاتی مثل بخاری برقی رفع شود که خود این استفاده ار بخاری برقی یا انواع چراغ در چادر اسکان موقت هم چندان بی خطر نیست و سابقا با آتش سوزی‌های پی در پی خطرات زیادی برای ساکنانش داشته است.


اگر از قبل برای این منطقه و روستاهایی که در حال حاضر تخریب بالایی دارند و صعب العبور هستند، برنامه ریزی می‌شد، این بحران راحت‌تر قابل مدیریت بود و با تبعات یک زلزله به پیامدهای بدتری نمی‌رسیدیم.


در حال حاضر امدادرسانی به مردم باید پیش از نزدیک شدن به فصل سرما انجام شود. این اقدامات منحصرا در دایره فعالیت‌های استانداری خوزستان نیست و باید تمامی ارگان‌ها از جمله نیروهای مسلح وارد میدان شوند و به کمک مردم بشنابند. منطقه وسیع و تعداد روستاها زیاد است اما تعداد افرادی که در منطقه زندگی می‌کنند، چندان زیاد نیست.


برای مقابله با خطرات دیگری که در کنار زمین لرزه ممکن است اتفاق بیفتد، اسکان موقت در نزدیکی محل سکونت زلزله زدگان است. در سوانح و حوادث تجربه نشان داده که افراد خیلی تمایلی به دور شدن از محل زندگی خود ندارند. ساختار عمده واحدهای مسکونی آسیب دیده در شهرستان اندیکا خشتی بوده که با یک لرزش مجدد می‌تواند تخریب بالایی داشته باشد.


بعد از اسکان موقت هم، لازم است اسکان دائم مردم جدی گرفته شود و بنیاد مسکن و یا سازمان‌های مرتبط دیگر نسبت به تهیه کانکس تا آماده شدن واحدهای مسکونی اقدام کنند.


علاوه بر این نکته حائز اهمیت این است که برای زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه باید از قبل برنامه ریزی داشته باشیم.

 

ارسال نظر