به گزارش راهبرد معاصر امروز دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ورود به رتبهبندی معلمان نیازمند گواهینامه صلاحیت معلمی خواهد بود، گفت:در رتبهبندی معلمان مزایا صرفا نباید مادی باشد. محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانهها درباره گواهینامه صلاحیت معلمی، اظهار کرد: وقتی یک فرد وارد خدمت شد چون عرصه تعلیم و تربیت دائم در حال پیشرفت است باید خود را به روز نگه دارد بنابراین نیازمند رصد و تغذیه کارکنان هستیم. وی افزود: گواهینامه صلاحیت معلمی تصویب شد و شورای عالی آموزش و پرورش باید آن را به برنامه عملیاتی تبدیل کند، از این رو متنی را آماده کردیم و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید. پیرو این متن، باید شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامهریزی و منابع انسانی در حال انجام این کار است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: گواهینامه صلاحیت معلمی با رتبه بندی هم ارتباط پیدا میکند و یکی از شرایط ورود به رتبهبندی این است که معلمان گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشند، یک دوره 5 ساله زمان میبرد تا تمام معلمان ورودی، بتوانند گواهینامه صلاحیت معلمی کسب کنند و بازه زمانی 5 ساله برای تجدید آن در نظر گرفته شده است. تمام معلمان رسمی و غیررسمی باید گواهینامه صلاحیت معلمی کسب کنند.
وی بیان کرد: افرادی که از دانشگاه فرهنگیان و رجایی فارغ التحصیل میشوند، فارغ التحصیلی به معنای تایید آنهاست و پس از 5 سال باید تجدید اعتبار گواهینامه صلاحیت معلمی را داشته باشند، معلمان ماده 28 نیز همین روند را دارند.
شورای عالی آموزش و پرورش کلیات مصوبه « آییننامه گواهینامه صلاحیت معلمی » را تصویب کرد. براساس این آیین نامه، وزارت آموزش و پرورش موظف است، منابع انسانی مورد نیاز خود را پس از اطمینان از دریافت این گواهینامه استخدام کند.
طبق مفاد این آییننامه ارائه خدمات آموزشی تربیتی حضوری و غیرحضوری در مدارس، علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی، مشروط به داشتن گواهینامه صلاحیت معلمی می باشد.
همچنین پذیرفته شدگانی که از مسیر های مختلف جذب می شوند و شاغلین، موظفند در فرآیند ارزشیابی صلاحیت معلمی شرکت کرده و برابر مقررات، گواهینامه صلاحیت معلمی جهت ورود و استمرار خدمت در آموزش و پرورش را دریافت نمایند.
تمامی مشاغل آموزشی تربیتی اعم از معلم، مدیر، معاون، هنرآموز، استادکار، مربی امورتربیتی، مشاور، مراقب سلامت(مربی بهداشت) در چارچوب نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای، مشمول این آییننامه هستند.
براساس آخرین اخبار منتشر شده، اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی ، شرط تدریس در مدارس کشور می باشد و ارائه خدمات آموزشی به صورت حضوری و همچنین غیرحضوری، مشروط به دارا بودن مدرک تحصیلی و گواهینامه صلاحیت معلمان خواهد بود.
بنابراین، شرط اشتغال به حرفه معلمی در تمام مدارس اعم از دولتی و غیر دولتی ، تدریس به صورت حضوری و غیرحضوری، دارا بودن «گواهینامه صلاحیت معلمی» است. در ادامه شرایط دریافت گواهینامه صلاحیت معلمان ارائه داده شده است.
در ابتدا تصمیم بر این بود تا پذیرفته شدگان در گام نخست، دوره آموزش نظری را طی و یک سال در مدرسه فعالیت نمایند و پس از آن برای دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی در آزمون جامع شرکت کنند. اما به دلیل فشرده بودن دوره آموزشی برنامه به این صورت طراحی شد که پذیرفته شدگان، هشت هفته نخست دوره آموزش را به مدارس بروند و هشت هفته دوم به آموزش در موقعیت های غیرواقعی اختصاص دارد یعنی افراد در پردیس های دانشگاه فرهنگیان آموزش می بینند.
در پردیس های دانشگاه فرهنگیان، شرایط را به گونه ای فراهم شده است تا افراد اقدام به تدریس کرده و مورد نقد و بررسی سایر همکاران خود قرار بگیرند و در پایان دوره آموزش، ارزشیابی پایانی انجام می گیرد.
داوطلبان علاوه بر کسب نمره 12 در دروس و معدل 14 ، باید در ارزشیابی پایانی نیز نشان دهند که توانایی لازم برای ورود به شغل معلمی را کسب کرده اند و براساس ارزشیابی پایانی به افراد گواهینامه صلاحیت معلمی ارائه خواهد شد.
برای دریافت گواهی صلاحیت معلمی ،داوطلبان در ارزشیابی پایانی، در موقعیت های واقعی تدریس خواهند کرد و عملکرد آنها توسط معلمان کارشناس ارزیابی می شود.
ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که مراحل دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی چیست؟ همانطور که گفته شد، شرط اصلی تدریس در مدارس به صورت حضوری و غیرحضوری در مدارس دولتی و غیردولتی، اخذ گواهی صلاحیت معلمی می باشد. داوطلبان پس از گذراندن مراحل لازم، در آزمون جامع شرکت کرده و در صورت کسب امتیازات لازم موفق به دریافت گواهی صلاحیت معلمی خواهند شد.
مراحل دریافت گواهی صلاحیت معلمی بدین صورت می باشد که، داوطلبان باید هشت هفته نخست دوره آموزش را به مدارس بروند و هشت هفته دوم ، به آموزش در موقعیت های غیر واقعی اختصاص دارد یعنی داوطلبان در پردیس های دانشگاه فرهنگیان آموزش می بینند.
آزمون جامع مهارت آموزان، آخرین مرحله گذر موفقیت آمیز متقاضیان ورود به حرفه معلمی برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای معلمی است. چرا که با استناد به سند تحول بنیادین، افرادی باید وارد حرفه معلمی شوند که بتوانند با پشت سر گذاشتن آزمون جامع، موفق به کسب گواهی صلاحیت حرفه ای معلمی شوند.
آزمون جامع مهارت آموزان مشتمل بر 3 بخش و در مجموع دارای هزار نمره است از این هزار نمره، ۲۷۵ نمره مربوط به دوره کارورزی مهارت آموز و ۲۷۵ نمره نیز فعالیتهای فرهنگی مهارت آموز را شامل می شود.
در انتها برای دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی ، داوطلبان در ارزشیابی پایانی، در موقعیت های واقعی تدریس خواهند کرد و عملکرد آنها توسط معلمان کارشناس ارزیابی می شود.
دریافت گواهی صلاحیت معلمی
برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با گواهی صلاحیت معلمی فیلم زیر را مشاهده نمایید:
آیا اخذ گواهی صلاحیت معلمی الزامی است؟
بله؛ شرط اصلی ارائه خدمات آموزشی علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی، ارائه گواهی صلاحیت معلمی می باشد.
تدریس در مدارس غیردولتی نیازمند اخذ گواهی صلاحیت معلمی است؟
بله، تدریس در مدارس دولتی و غیردولتی، حضوری و غیرحضوری، مشروط به ارائه گواهی صلاحیت معلمان می باشد.
مراحل اخذ گواهینامه صلاحیت معلمان چگونه است؟
راهنمای کامل شرایط و مراحل اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی در این مقاله ارائه داده شده است.