به گزارش راهبرد معاصر کسی گفته رتبه بندی معلمان ۲۰۰ هزار میلیارد هزینه دارد! معنی این حرف یعنی اینکه میانگین حقوق معلمان ۳۰ میلیون تومان میشود.معلمان این روزها گلایهمند هستند؛ گلایه از اظهارنظرهای متفاوت درباره افزایش حقوقشان، در حالی که هنوز خبری از این افزایش حقوق هم نیست. از روزی که بحث رتبهبندی معلمان مطرح شده است تاکنون، بارها و بارها از افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی، صحبت شده است و گاهی هم رقمهایی به حقوق معلمان اضافه شده، اما هیچوقت نه به واقع رتبهبندی اجرا شد و نه افزایش درخوری برای معلمان فراهم شد.آنقدر اعداد و ارقام دروغ درباره رتبهبندی معلمان مطرح شده که همه به شک افتادهاند
آنقدر رقمهای متعددی درباره بار مالی رتبهبندی معلمان مطرح شود که صدای حمیدرضا حاجیبابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درآمد.
حاجیبابایی در نامه مشترکی به مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، از این مسؤولین درخواست کرد، هریک، اعتبار مورد نیاز رتبهبندی را جداگانه محاسبه و به کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کنند.
البته حاجیبابایی در صحن مجلس هم گفت: «گاهی کار کارشناسی انجام میشود و برخیها ممکن است نظر کارشناسی دیگری داشته باشند؛ اما در طول دو سه ماه گذشته آنقدر اعداد و ارقام دروغ درباره رتبهبندی معلمان مطرح شده که همه به شک افتادهاند؛ یک نفر بیاید و به صورت کارشناسی عدد و رقم برای من بیاورد که رتبهبندی معلمان چقدر هزینه دارد؟ کسی گفته است رتبه بندی معلمان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد! معنی این حرف یعنی اینکه میانگین حقوق معلمان ۳۰ میلیون تومان میشود. این عددها را از کجا میآورند؟!».
وی ادامه داد: «ما اعتبار رتبه بندی معلمان را برای سقف یک سال حداکثر ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتهایم و برای سه ماه آخر سال هم ۷ هزار میلیارد تومان پیشبینی کردهایم. خود معلمان هم بیشتر از این نمیخواهند».
البته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۸ مهر مجلس شورای اسلامی درباره بار مالی لایحه رتبهبندی معلمان، گفت: «از آنجا که بار مالی این لایحه پس از بررسی در کمیسیون مربوطه نسبت به پیشنهاد لایحه دولت در بُعد معلمان افزایش داشته است، لذا مجلس باید در این خصوص تصمیم بگیرد».
نمایندگان مجلس یازدهم بر این باورند که طرح رتبهبندی معلمان باید تصویب و اجرایی شود. ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم که در رابطه با آموزش و پرورش باید به آن توجه کنیم، این است که معبر و مبدا همه تحولات نظام اسلامی، از مسیر آموزش و پرورش و تربیت آیندهسازان ایران اسلامی میگذرد یعنی نمیتوانیم به آموزش و پرورش و فرهنگیان بی اعتنا باشیم، اما در آینده بخواهیم موفق باشیم؛ هر اتفاقی را میخواهیم در ایران اسلامی انجام دهیم باید حتما به سمت حل مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان برویم.
وی ادامه داد: موضوع دوم این است که متأسفانه به دلیل کارکردهای غلط، منزلت معلمان در طول این سالها آسیب دیده است. وقتی معلم از نظر معیشت در مضیقه باشد، موجب کاهش منزلت هم میشود.
عزیزی اضافه کرد: برای حل مسائل و مشکلات، قرار بود رتبهبندی در کشور اجرا شود، اما متأسفانه سالها این اقدام معطل مانده است و مجلس یازدهم این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است و چند ماده از آن تصویب شد؛ حتما طرح رتبهبندی معلمان با انگیزه مجلس و دولت، سرفصل خوبی برای حل مشکلات معلمان خواهد بود.
وی با بیان اینکه نباید منزلت معلم را صرفا مادی و فقط از مسیر پرداختهای نقدی ببینیم، گفت: آموزشها، کمکهای رفاهی، زیارتی، معیشتی و همراهی بخشهای مختلف میتواند بسیار مؤثر باشد. هنوز به طور دقیق بار مالی رتبهبندی معلمان مشخص نشده است./شایانیوز