به گزارش راهبرد معاصر قیمت پراید از ۱۷۰ میلیون تومان هم عبور کرده است. ممکن است در ادامه چه اتفاقاتی برای قیمت خودرو رخ دهد؟ علت این گرانی چیست و آینده قیمت خودرو در ایران چطور پیشبینی میشود؟
همزمان با این گرانی، تصمیمات جدید خودرویی در راه است. عرضه خودرو در بورس تصمیم مهم اخیر اعلامی است. آیا این تصمیم به کاهش قیمت خودرو منجر میشود؟ رئیس سازمان بورس از رشد منطقی برخی خودروها سخن گفته که احتمالا پس از عرضه در بورس رخ خواهد داد.
آزادسازی واردات خودرو هم تصمیم دیگری است که فعلا اجرایی شدن آن به تعویق خواهد افتاد؟ آیا ممکن است روزی این تصمیم اجرایی شود؟
در همین حال هفته گذشته شهروندان تهرانی شاهد حضور نسل جدید خودرو در خیابانهای شهر بودند. یوز نام اولین خودرو برقی تولید شده در ایران است که احتمالا در بازار هم عرضه شود.
آیا این به معنای آغاز تحولات جدید در صنعت خودرو است و میتوان منتظر ورود خودروهای هیبریدی جدید، خودروهای خودران یا حتی خودروهای پرنده در تهران بود؟
بازار خودرو در حال حاضر حاشیههای مهمی دارد. از افزایش قیمت خودرو گرفته تا ورود خودرو نسل جدید یعنی خودرو برقی به بازار. اما آیا ممکن است روزی خودروهای خودران یا خودرو پرنده هم در ایران تردد داشته باشد؟ یکشنبه ساعت ۱۶ در لایو تجارتنیوز به این موضوع پرداخته خواهد شد.
ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارتنیوز در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با علی خسروانی، فعال بازار خودرو و عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو به آینده خودرو در ایران میپردازند.
جعفری: قیمت پراید روی کاغذ ۱۶۸ میلیون تومان است اما در بازار رکودی مهم این است که در بازار آیا به چنین قیمتی معامله میشود یا خیر.
این قیمتها در آگهیها درج میشود. فروشنده ضرر میکند در این شرایط چرا که قدرت چانهزنی با خریدار است.
مردم منتظر نتایج واردات و سیگنال های وزارت صنعت هستند و این قیمت ها کاذب هست. در بازار خرید و فروشی هم انجام نمی شود.
وزیر صمت از افزایش تولید سخن می گوید، در حالی که افزایش تولید در صورتی اتفاق می افتد که قطعات تامین شود. اکنون خودروسازان به قطعه سازان بدهی سنگینی دارد و این چرخه مشکل دارد.
اما بیشتر از چرخه تولید، عرضه مشکل دارد. چون خودروساز انحصارطلب است به دنبال عرضه درست نیست.
فقط بر حمایت از خودروسازان تاکید می شود اما کی قرار است آنها رشد کنند؟
یکی از دلایل افزایش کاذب قیمت های خودرو به گفتگوهای مسئولان باز می گردد.
امیدواریم بودیم مشکل واردات خودرو در این دولت حل شود اما فقط اخبار ضد و نقیض منتشر می شود و باعث رکود بازار شده است.
بعید است امسال حل شود مشکل
قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی را فراموش کنیم فعلا و به تکنولوژی برقی شدن خودروها بپردازیم.
اکنون دوچرخه و موتور برقی در ایران هست. اما خودرو ۱۰۰ درصد ایرانی نیست چون موتور آن را در دنیا چند شرکت بیشتر تولید نمی کنند.
خودرو برقی زیرساخت می خواهد و به این راحتی نیست. در شهرها جاده ها باید زیرساخت شارژ آن وجود داشته باشد.
صرف تولید خودروی برقی خوب است حتی به صورت کپی.
در اروپا این مدل را اجاره می دهند و بسیار کاربردی است اما در همه شهر جای شارژ آن وجود دارد.
در ایران بازار آن وجود دارد اما زیرساخت آن را نداریم. بدون زیرساخت، تولید خودروی برقی توهم است.
خودروی برقی تکنولوژی پیچیده ای ندارد و تنها مساله مهم آن باتری است که به راحتی قابل تامین نیست.
خودروهای هیبریدی از تو موتور برقی و بنزینی برخوردارند. در سرعت های پایین موتور الکترونیکی کار می کند و در سرعت های بالاتر موتور بنزینی کاربرد دارد. موتور بنزینی به شارژ موتور الکترونیکی هم کمک می کند.
در دنیا موتور الکترونیکی گارانتی دارد اما در ایران تعمیر آنها هزینه زیادی دارد.
در ایران به همین دلیل خرید خودروهای هیبریدی ریسک است چرا که تامین باتری آنها سخت است و خدمات پس از فروش آنها در ایران ضعیف است.
سال هاست که خودروهای برقی در دنیا وارد شده اما ما عقب مانده ایم.
در این شرایط نمی توان به خودروهای جدید فکر کرد. ممکن است یک نمونه با تامین قطعات از خارج ساخته شود.
قیمت خودرو متاثر از تقاضای بازار است. زمانی که تقاضا زیاد باشد قیمت ها افزایش پیدا می کند و در حالی که تقاضا کم باشد، قیمت ها کاهش پیدا می کند.
اکنون بازار رکود دارد و فروشنده ها در برابر کاهش بیشتر مقاومت می کنند.
من خرید خودروی کارکرده خارجی را به خرید خودروی صفر داخلی را ترجیح می دهم.
قیمت خودرو تحت تاثیر قیمت دلار هم قرار دارد و با افزایش نرخ دلار و قیمت خودرو نیز بالا می رود.
خسروانی: دلیل من برای خرید یوز این بود که در حوزه کاری ام پدیده نوظهوری وارد شده است و قیمت آن برای من اهمیت نداشت. ارزان نخریدم اما اعلام نمی کنم چقدر. هنوز تولید نشده بود و من پیش خرید کردم. اما به اعتقاد من ۶۰۰ میلیون تومان می ارزد.
یوز قرار نیست جانشین موتور و پراید شود. نباید آن را با خودروهای دیگر مقایسه کرد.
بسیار ماشین خوبی است و به نظر من در مقایسه با نمونه های خارجی قابل قبول است. کیفیت دشبورد، شتاب و طراحی اتاق خوب بود.
در دنیا هم این نوع خودروها ارزان نیست. تکنولوژی آنها پیچیده است.
قرار نیست مصرف عمومی داشته باشد. شرکت می خواهد ۱۰۰ عدد مقایسه کند.
مردم از انحصارها و قیمت ها در بازار خودرو ناراحت و عصبانی هستند و دلیل این مقایسه ها و انتقادها همین هست.
این مشکلات جای دیگر باید حل شود. چند تا جوان علاقه مند شرکتی را تاسیس کردند و این خودرو را تولید کردند.
پلتفرم اوپن سورس بوده است نه کپی. شرکت رنو اجازه استفاده از آن را داده است و ولی ساخت قطعات در ایران انجام شده است. باتری اما ایرانی نیست.
یوز تولید داخلی است اما قرار نیست صفر از صد آن در داخل تولید شود.
قرار نیست عموم از این خودرو استفاده کنند. در هیچ جای دنیا هم عمومی نیست.
جعفری: در اروپا اجاره می دهند.
خسروانی: اینجا هم می تواند به آن مراحله برسد ولی قبل از آن برای مصارف خاص قابل استفاده است.
خودروی اقتصادی نیست که کسی خودرو ندارد آن را بخرد.
جعفری: قیمت خودروی برقی ۲۵ درصد از نمونه بنزینی آن بالاتر است برای همین دولت ها به آنها سوبسید می دهند. در مورد خودروی یوز، اتفاق بدی که رخ داد این بود که همه از ۱۰۰ درصد ایرانی بودن سخن می گفتند که اشتباه بود.
خسروانی: شرکت چنین ادعایی نداشته است و کسانی این حرف را زدند خودرو را ندیده بودند.
چشم انداز عرضه گسترده خودروهای برقی در دنیا وجود دارد. ایران احتمالا دیرتر به آن سمت می رود چرا که همیشه تاخیر در کشور ما وجود دارد.
در اروپا تا سال ۲۰۳۵ می خواهد همه تولیدات را برقی کند. زمان می برد که استفاده از چنین خودروهایی عمومی شود.
یوز گام خوبی برای حرکت به این سمت است. قرار نبوده از صفر شروع کنند و به درستی از یک اوپن سورس بهره گرفتند.
نباید همیشه از اختراع چرخ آغاز کرد، کپی از دنیا بد نیست.
همین حالا هم تقاضا برای خرید آن حتی به همان قیمت ۶۰۰ میلیون تومان وجود دارد.
در ایران خودروهای هیبریدی به تازگی در بازار جا افتاده است و مردم این نوع خودروها را خریداری می کنند. خودروهای برقی هم به همان سمت می رود.
در مورد زیرساخت هم خودروهای برقی به راحتی شارژ می شود. با سه و نیم ساعت شارژ ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر راه می رود.
خودروی ملی نیست، تولید داخلی است. یک شرکت خصوصی بدون رانت و انحصار آن را ساخته نیست.
یوز نه خودرو است نه موتورسیکلت، چهارچرخ برقی است و کارکردهای خاص دارد.
بازار خودرو قابل پیش پینی نیست. بخشنامه ها و تصمیمات ناگهانی روی بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. بازار خودرو نیز با تعاملات ما با دنیا و برجام و نرخ ارز و تصمیمات داخلی بستگی دارد.
در صورت واردات خودرو، قیمت کاهش می یابد. در بعضی خودروها تا حدود ۵۰ درصد و یا بیشتر هم ممکن است کاهش داشته باشد.
در صورت جدی شدن برجام، نرخ ارز احتمالا کاهش جدی نمی یابد. یکی از مولفه های قیمت خودرو نرخ ارز است. اما در صورتی که برجام به نتیجه برسد دلالی در امور بازرگانی کاهش می یابد و می تواند قیمت خودرو را کاهش دهد.
جعفری: حتی در صورت واردات خودرو یا به نتیجه رسیدن برجام، امکان کاهش مثلا ۸۰ درصدی قیمت خودرو وجود ندارد. اما به هر حال کاهش قیمت اتفاق می افتد. کند دلالی کاهش می یابد.
بازار اکنون در رکود است و همه در انتظار اتفاقات هستند.
خسروانی: در صورت تداوم تحریم امکان افزایش تولید وجود دارد چرا که تامین قطعات ممکن نیست.
وزیر صنعت، تیراژمحور صحبت می کند اما بازار را نمی توان اینگونه کنترل کرد. کیفیت خودروهای موجود در بازار و ذائقه های متقاضیان را باید در نظر گرفت. نمی توان خودروهای کیفیت پایین را با تیراژ بالا تولید کرد و انتظار داشت خودرو ارزان شود.
در مورد خودرو با وجود تحریم هم می توان بازار را بهتر مدیریت کرد. یکی از موضوعات مهم آزادسازی واردات خودرو است.
چاره ای غیر از آزادسازی واردات نیست.
خودرو را نباید با نگاه سرمایه ای خرید. ماشین کالای مصرفی است.
از نگاه مصرفی فقط اگر خودرو ندارند بخرند.
جعفری: در صورتی که افراد به خودرو نیاز دارند فرصت خوبی برای خرید است چرا که قدرت چانه زنی با خریدار است.
خسروانی: برخی از شرکت ها با تبلیغات بازار را تشنه می کنند و بعد قیمتی را مشخص می کنند که نحت نظارت تعیین شده است.
در ادامه قرعه کشی برگزار می شود. در نتیجه کسانی که نتوانستند برنده شوند و خواهان آن هستند از بازار آزاد خودرو را خریداری می کنند. در نتیجه قیمت ها در بازار بالا می رود.