تله آمریکایی‌ها در وین-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت اختصاصی «سیدهادی سیدافقهی»، کارشناس مسائل منطقه؛

تله آمریکایی‌ها در وین

برنامه آمریکا در فرآیند مذاکره، عدم توافق هسته‌ای است چرا که آنها از همان ابتدا که وارد تعامل با ایران شدند هدف‌شان طراحی یک تله جهت گروکشی این توافق در برابر گفتگو پیرامون پرونده‌های موشکی و منطقه‌ای بوده است. ماجراجویی های آمریکا و تهدیدات مکرر مبنی بر توسل به گزینه نظامی از سوی مقامات آمریکایی نیز صرفا یک جنگ روانی برای ایجاد هراس در طرف ایران برای کوتاه آمدن در برابر تروئیکای اروپایی ارزیابی می‌شود.
سید هادی سید افقهی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 01
کد خبر: ۱۱۱۷۰۰

تله آمریکایی‌ها در وین

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مذاکرات وین در حالی شب گذشته کار خود پس از پنج‌ ماه فاصله نسبت به مذاکرات پیشین از سر گرفته است که رسانه‌ها و کارشناسان داخلی و بین‌المللی به تجزیه و تحلیل سمت و سوی احتمالی مذاکرات پرداخته اند. سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه در این باره به ارائه تحلیلی پیرامون فضای حاکم بر منطقه پرداخته و می‌نویسد: «برنامه آمریکا در فرآیند مذاکره، عدم توافق هسته‌ای است چرا که آنها از همان ابتدا که وارد تعامل با ایران شدند و خودشان پیشنهاد حل مشکلات هسته ای و برداشتن تحریم ها را دادند، هدفشان واقعا این نبود. آنها دنبال مسائل دیگری بودند و مسئله هسته‌ای و برجام را به عنوان یک تله طراحی کردند که اگر ما با ایرانی ها از طریق توافق هسته ای بتوانیم گروکشی کنیم، توافق موقتی را امضا میکنیم، لذا آنها (ایرانی‌ها) تعهدات خود را اجرا می‌کنند و وقتی تعهدات خود را اجرا کردند پل ها را پشت سرشان خراب میکنیم و می‌گوییم حالا تحریم ها را بر نمیداریم مگر اینکه شما پرونده های دیگر را مثل پرونده موشکی، پرونده نفوذ و گسترش نفوذ ایران در منطقه، حمایت ایران به قول آمریکایی ها از تروریست ها (منظورشان محور مقاومت است) و پرونده حقوق بشر را باز کنید.»


این امری ثابت شده است و آنها (نه اروپایی ها و نه آمریکایی‌ها) واقعا از ابتدا هم دنبال حل مسئله هسته ای با ایران نبودند لذا هر چه زمان می‌گذرد جنایت‌های‌شان بیشتر مشخص می‌شود و تحریم ها را روز به روز اضافه می‌کنند؛ از ترامپ گرفته که هم از برجام خارج شد و هم ۳۰۰ تحریم اضافه کرد تا بایدن که از ابتدا شعارش بازگشت به برجام و رفع تحریم ها بود ولی ایران را تهدید نظامی کرد و صحبت های مکنزی فرمانده نیروهای سنتکام در منطقه و قبل از او وزیر دفاع آمریکا که گفته بود"ما آماده به کارگیری گزینه های دیگر هستیم" نشان می دهد آنها به دنبال حل مشکل با ایران نیستند.


ضرورت‌های مذاکرات وین

کسی که میخواهد مشکلی را حل کند باید مقدماتی بچیند و حسن نیتی نشان دهد و در نهایت اقدام عملی کند تا ما باورمان شود که می‌خواهند مشکلی را حل کنند! نمی آیند هم اشخاص حقیقی هم اشخاص حقوقی را تحریم کنند هم بانک ها و هم شرکت ها را تحریم و هم مشتریان نفت ما را تهدید به تحریم کنند که اگر با ایران تعامل کنید چنین و چنان میشود.


اما ما به وین رفته‌ایم اول اینکه با دنیا اتمام حجت کنیم و نشان دهیم که واقعا اینها دنبال حل مشکل نیستند و دیگر اینکه از این داستان هسته ای و مذاکرات برای مذاکرات و گره زدن مسائل اقتصادی و معیشتی مردم به برجام راحت شویم. این مسئله موجب می‌شود تا برای همیشه طلبکار آمریکا و جامعه بین الملل می‌شویم و جامعه جهانی، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس هسته ای همه مدیون ما می‌شوند و ایران دستش باز میشود و می‌تواند تا غنی سازی خود در سطوح بالا را برای مقاصد صلح‌آمیز هم جلو برود برای اینکه وقتی غربی ها تعهد کرده و امضا کردند ولی عمل نکردند دلیلی نیست که ایران بخواهد به این مسائل پایبند باشد.


راستی آزمایی؛ آنچه آنها می گویند و آنچه ما می گوییم

غربی ها برای انحراف افکار عمومی جهان یکسری مسائل ناشیانه و پشت پا افتاده را مطرح می‌کنند مثل توافق جزئی برای رسیدن به یک توافق کلی؛ یعنی چه؟ یعنی ما برخی از تحریم ها را برداریم و مثلا شما ۴۰۰هزار تا بشکه نفت به هندوستان بفروشید این می‌شود راستی آزمایی! آنها در یک فقره میخواهند راستایی آزمایی کنند و بعد بگویند ایران تمام تعهدات برجامی خویش را به اجرا درارد.! چقدر ناشیانه و چقدر کودکانه. غیر قابل درک است که آنها چطور رهبری جامعه آمریکا را به دست گرفته اند؟ شما 300 تحریم را گذاشته اید و از برجام خارج شده اید و اکنون هم دارید ما را به گزینه های دیگر نظامی و .. تهدید می کنید و توقع دارید ایران به همین راحتی تسلیم شما شود؟ این تنها مایه استهزا و تمسخر شما در جامعه جهانی خواهد بود. حتی دوستان آمریکا هم این را می گویند که آنها از برجام خارج شده اند ولی حالا دارند برای میز مذاکرات ایران با 4+1 تعیین تکلیف و ایران را تهدید می کنند.


در برابر آمریکا جز مقاومت و زبان زور چیز دیگری کارساز نیست و به قول امام راحل(ره) اگر یک قدم شما در برابر آمریکا عقب بنشینید آنها 10 قدم جلو می آیند لذا مقام معظم رهبری با قاطعیت و شدت فرمودند مذاکره با آمریکا جز در موارد هسته ای خط قرمز است.


ماجراجویی های آمریکا و تهدید ایران به گزینه نظامی و جنگ روانی چیزی جز برای ترساندن ایران نیست که وقتی ایران پای میز مذاکره رفت راحت با اروپایی ها کنار بیاید و تمام شرایط آمریکایی ها را بپذیرد. در حالیکه دست پُر با ایران است و شرایط امروز با سال 2015 متفاوت است، هم به لحاظ اقتصادی، هم انسجام داخلی، منطقه ای و بین المللی.


2021 ایران با 2021 آمریکا

ما امروز عضو پیمان شانگهای هستیم که یک پشتوانه امنیت اقتصادی برای ما محسوب می شود. ما عضو بازار اوراسیا شده ایم. امارات و عربستان و ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با ایران هستند و کشورهای عربی و منطقه به دنبال توسعه روابط تجاری و اقتصادی هستند. آمریکا گمان می کند هنوز در شرایط سال 2015 هستیم در حالیکه امروزِ آمریکا بدتر از سال 2015 است که برجام را امضا کرد.


از وضعیت اقتصادی و کسری بودجه آمریکا تا وضعیت شکننده کابینه جوبایدن و اوضاع کرونا حاکی از شرایط نه چندان مساعد آمریکای 2021 دارد. دولت فدرال 24 تریلیون دلار بدهکار است و اگر نتواند کاری کند باید اعلام ورشکستگی کند. چنین آمریکایی که مرتب دارد در منطقه غرب آسیا سیلی می خورد جایی برای شاخه شانه کشیدن ندارد یا اسرائیل می گوید می خواهیم وارد برخورد نظامی با ایران شویم در حالیکه آنها در حد این حرف‌ها نیستند.


من خیلی به مذاکرات امیدوار نیستم و تهدیدهای مکرر طرف غربی نیز نشان داده که آمریکا نمی خواهد تسلیم خواسته های به حق ما شود و فکر می‌کند هنوز با زور و تهدید می تواند کاری از پیش ببرد ولی شرایط ایران 2021 با ایران 2015 خیلی متفاوت است و امروز هم نفت ایران خوب فروش می رود و هم وضعیت داخلی در حال بهبودی است. مذاکرات یک مسئله بدیهی است و خیلی به آینده آن امیدی نیست چرا که آمریکا اصلا به دنبال حل مشکلات با ایران نیست.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار