چرا اومیکرون باعث بروز مشکلات تنفسی نمی‌شود؟-راهبرد معاصر

چرا اومیکرون باعث بروز مشکلات تنفسی نمی‌شود؟

متخصصان معتقد هستند از آنجا که گونه اومیکرون ویروس کرونا ریه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، فرد مبتلا دچار مشکلات تنفسی نمی‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۰۲ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 23
کد خبر: ۱۱۴۹۲۸

به گزارش راهبرد معاصر، بیماری کووید -۱۹ از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون علائم خاصی را از خود بروز داد، حتی گونه‌های جدید ویروس کرونا نیز باعث بروز علائم مشابه مانند تنگی نفس می‌شوند. البته اخیراً شیوع گونه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون که باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان شده است، خطر ابتلاء به تنگی نفس را افزایش نمی‌دهد.
چرا ویروس کرونا باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود؟

کووید -۱۹ یک بیماری دستگاه تنفسی فوقانی است که ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویروس بسیار مسری کرونا هنگام تنفس وارد ریه‌ها می‌شود و به طور مستقیم به ریه‌های و آلوئول‌ها (کیسه‌های هوایی ریز) آسیب وارد می‌کند. بافت آسیب دیده که پروتئین پلاسما است، در دیواره آلوئول‌ها تجمع می‌یابد و باعث می‌شود این پوشش ضخیم شود. زمانی که مجاری تنفسی باریک می‌شود، میزان انتقال گلبول‌های قرمز به قسمت‌های مختلف بدن کاهش می‌یابد، بنابراین فرد دچار مشکلات تنفسی می‌شود.
چرا اومیکرون باعث بروز مشکلات تنفسی نمی‌شود؟

ویروس کرونا در بیشتر موارد در ریه‌ها تکثیر می‌شود و منجر به بروز مشکلات تنفسی می‌شود، اما از آنجا که گونه اومیکرون ویروس کرونا در گلو تکثیر می‌شود، فرد مبتلا دچار مشکلات تنفسی نمی‌شود.

غیر عادی نیست که گونه اومیکرون ویروس کرونا علائم متفاوتی نسبت به گونه اصلی از خود بروز می‌کند، به طوری که این گونه از ویروس کرونا مانند دیگر سویه‌ها باعث بروز مشکلات تنفسی نمی‌شود، زیرا در ریه‌ها تکثیر نمی‌شود و تأثیر آن بر ریه‌ها بسیار کم است.
تفاوت گونه اومیکرون با گونه‌های دیگر چیست؟

از زمان آغاز شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا محققان همواره در حال بررسی جنبه‌های مختلف آن هستند. نتایج مطالعات اولیه انجام شده نشان می‌دهد که گونه اومیکرون در مقایسه با گونه دلتا ویروس کرونا باعث بروز علائم خفیف‌تر بیماری می‌شود.

محققان معتقد هستند از آنجایی که گونه اومیکرون ویروس کرونا در گلو تکثیر می‌شود، باعث بروز ذات‌الریه شدید نمی‌شود. با وجود اینکه علائم امیکرون از دلتا خفیف‌تر است، اما قدرت انتقال آن هفت برابر بیشتر از گونه‌های پیشین است. در این صورت، گونه امیکرون افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما خطر ابتلاء به علائم شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ‌ومیر را افزایش نمی‌دهد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.


علائم گونه اومیکرون چیست؟

علائم رایج گونه اومیکرون شامل گلودرد، ضعف و بدن درد می‌شود. این گونه از ویروس کرونا برخلاف گونه‌های دیگر باعث بروز تنگی نفس، تب بالا یا از دست دادن حس بویایی و چشایی نمی‌شود. شرکت‌های تولید کننده واکسن نیز در تلاش هستند ماهیت سویه جدید را درک کنند تا بتوانند واکسن‌های خود را به‌روزرسانی کنند./ایمنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار