ماجرای امضای جعلی کلانتری برای احیای بانک ژن-راهبرد معاصر

ماجرای امضای جعلی کلانتری برای احیای بانک ژن

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در دهه شصت که یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی بود، امضای جعلی به نام وزیر کشاورزی وقت زده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 21
کد خبر: ۱۱۷۸۳
به گزارش  راهبرد معاصر ، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در همایش تنوع زیستی به ماجرای جعل امضای وزیر وقت در اوایل دهه شصت اشاره کرد.

وی با ارائه توضیحی در این باره گفت: آن زمان یکی از مدیران وزارت کشاورزی بودم و برای بازدید به فائو رفته بودم که ساختمان آن در شهر رم ایتالیا قرار دارد. آنجا بخشی به نام بانک ژن بود و آن زمان که بانک ژن درست و حسابی در کشور نداشتیم و در حقیقت مخروبه‌ای بود، به فکر افتادم که شرایط ایجاد بانک ژن را از آنها جویا شوم.

کلانتری افزود: ناگزیر خودم را به عنوان وزیر کشاورزی ایران معرفی کردم و اطلاعاتی درباره ایجاد بانک ژن از آنها خواستم و اعلام کرد که باید نامه‌ای با امضای وزیر کشاورزی کشورتان بفرستید و در ضمن 2 هزار دلار هم هزینه دارد. آن زمان هرچه تلاش کردم که با مهندس زارع وزیر کشاورزی وقت تماس بگیرم، مقدور نشد. شرایط جنگ بود و امکانات تماس به سادگی الان نبود.

 رئیس سازمان محیط زیست گفت: نامه‌ای با امضای وزیر کشاورزی تنظیم کردم و به ‌آنها دادم و همین شد که بالاخره پایه‌های بانک ژنی که امروز داریم، آن زمان پایه‌گذاری شد.

کلانتری در ادامه اشاره کرد که در حال حاضر به تنوع زیستی و محصولات تراریخته ظلم می‌شود، رفتارها باید تغییر یابد.

وی که از موافقان سرسخت کشت محصولات تراریخته در کشور است، گفت: اخیرا پیشنهاد مشترکی را وزارت جهاد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی و سازمان محیط زیست در راستای قانون ایمنی زیستی به رئیس جمهور ارائه کرد، اما بازرسی کل کشور آن را مغایر قانون اعلام کرد؛ بنابراین از طریق دفتر حقوقی رئیس‌جمهور اعتراض کردیم و در نهایت دیوان عدالت اداری به نفع مصوبه رای داد.

کلانتری گفت: کسانی که در حوزه حفظ تنوع محیط زیستی و محصولات تراریخته کار می‌کنند، تحت فشار هستند، اما نباید تصمیم‌گیری‌های علمی تحت تاثیر جوسازی‌های گروهی قرار گیرد. باید ضمن اینکه در این حوزه کار می‌کنیم، از تنوع زیستی کشور حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: محیط زیست امانت ما است و نباید آن را ویران کنیم، اما امروزه این امانت را به مخروبه‌ای تبدیل کرد‌ه‌ایم، به طوری که سال گذشته بر اثر برخورد بد مردم با طبیعت همه رودخانه‌های کشور خارج از موجود زنده شده‌اند، چرا که پساب‌ها، پسماندها و شیرابه‌ها مرتب به رودخانه‌ها سرازیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه هوای آلوده تنها به سلول‌های ریه تاثیر نمی‌گذارد، گفت: هوای آلوده به سلول‌های مغز انسان‌ها هم تاثیر دارد و انواع بیماری‌های جهشی و غیرجهشی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست  تاکید کرد: نامه‌ای به وزارت علوم برای ایجاد چند واحد حفظ محیط زیست داده است و آ‌نها اعلام کرده‌اند دو واحد انتخابی در مقطع دانشگاه وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست سالانه 50 تا 60 هزار از جنگل‌های زاگرس می‌خشکد، چرا که این جنگل‌ها را  طی 40 سال گذشته این جنگل‌ها را تحت فشار شدید قرار دادیم.

وی گفت: شکار غیرمجاز در 40 سال گذشته 10 برابر شده است و در حال حاضر دو میلیون اسلحه شکاری در دست مردم وجود دارد.

امروز همایش تنوع زیستی در سالن فجر تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، طبق تصویب هیات وزیران مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است. در این میان برخی معتقدند  که مرجعیت آن باید در سازمان حفاظت از محیط زیست با شد.

اما کلانتری طی صحبت‌هایی در این همایش گفت، من معتقدم به دلیل اینکه زیرساخت‌های این کنوانسیون تنوع زیستی در سازمان محیط زیست نیست، اکنون به صلاح است که در وزارت جهاد کشاورزی مدیریت شود و اگر بعدا شرایط مناسب شد به سازمان حفاظت از محیط زیست منتقل شود.

در حاشیه‌های این همایش حضور موافقان اصلی کشت محصولات تراریخته در کشور مانند کلانتری و بهزاد قره‌یاضی رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی بود که به عنوان مهمانان اصلی و تقدیم‌کنندگان هدایا و لوح‌های تقدیر بودند.

دعوت از افراد موافق محصولات تراریخته در کشور در این همایش در حالی صورت گرفته که طبق نظر کارشناسان محصولات تراریخته عامل مهم تخریب محیط زیست محسوب می‌‌شود. یکی از دلایلی که از سال‌های گذشته با کشت این گونه محصولات در کشور مخالفت شده، آثار بسیار بد این محصولات برای سلامتی و همچنین  آثار مخرب آن برای محیط زیست بوده است.

کنوانسیون تنوع زیستی در سال 1993 در دنیا به تصویب رسیده و به غیر از دو کشور همه کشورهای جهان در آن عضو هستند. ایران هم در سال 1375 طبق مصوبه مجلس به این قانون پیوسته است.

* اهداف کنوانسیون تنوع محیط زیستی

کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این همایش، گفت: وزارت جهاد برنامه حفاظت و بهره‌برداری از ژنتیک کشور را تسریع کرده  و مصوب شده است که مرکز ملی ذخایر ژنتیک در کشور ایجاد شود و رئیس آن هم منصوب شده است.

همچنین دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی هم طبق مصوبه هیات وزیران به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است.

وی از اهداف کنوانسیون تنوع محیط زیستی، حفظ تنوع محیط زیست، بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی و بهره‌برداری عادلانه از منافع ذخایر ژنتیکی کشور اعلام کرد.

خاوازی گفت: در سال 2010 تصمیمات جدی درباره تنوع زیستی در ژاپن گرفته شد و برنامه کشورهای عضو تا سال 2020 تنظیم شد و قرار است چشم‌ انداز بعدی تا سال 2030 ترسیم شود.

منبع : فارس
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده