به گزارش راهبرد معاصر سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در همایش دیپلماسی اقتصادی که امروز (سه شنبه) در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: دولت تحول گرای سیزدهم از گسترش مباحث دیپلماسی اقتصادی استقبال می کند.
حسینی افزود: سند تحول دولت مردمی آماده شده و قرار است بعد از رونمایی در اختیار اصحاب فکر قرار بگیرد، دولت در این 6 ماه نشان داده تخصص گرا بوده و اگر راهکاری برای توسعه وجود داشته باشد پیگیری می کند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: در همین ضرب الاجل 20 روزه آزادسازی سواحل کارهای بزرگی انجام شده و دولت نشان داد برای تحول بزرگ نیاز به زمان های طولانی نیست.
حسینی با بیان اینکه در حوزه دیپلماسی اقتصادی رئیس جمهور به طور مستمر با سران کشورهای مختلف در حال رایزنی و گفتگو است، افزود: سیاست خارجی باید در خدمت مردم باشد و دولت در همین مدت زمان کوتاه 6 ماهه توانسته دستاوردهای خوبی به دست بیاورد، مانند توافقات مهم سفر روسیه که چشم انداز بلندی دارد و یا در سفر به تاجیکستان ایران عضو پیمان شانگهای شد که کشورهای بزرگی مانند هند، روسیه و چین جزو آن هستند.
وی تاکید کرد: سفر به ترکمنستان و ایجاد سوآپ گازی بین کشورهای ایران، ترکمنستان و آذربایجان دستاوردی دیگر از دیپلماسی اقتصادی دولت است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد: رئیس جمهور امروز در قطر بوده و در این سفر 14 پیمان و توافق نامه راهبردی با قطر نهایی شد و کارهای بزرگی در این سفر بررسی شد که می تواند ثمرات بلند مدتی برای ایران داشته باشد.
وی افزود: در سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بند 11 آن مربوط به توسعه اقتصادی به ویژه توسعه روابط با کشورهای همسایه است که متاسفانه در گذشته مورد غفلت قرار گرفت، ایران با 15 کشور مرز مشترک دارد و از این ویژگی منحصر به فرد می تواند استفاده های بسیاری کند، حمل و نقل ارزان دریایی، زمینی، ریلی و هوایی، فرهنگ مشترک ، امکان مبادله با پول های رایج بدون استفاده از دلار در مبادلات می تواند ایران را در بسیاری از گزینه ها توسعه دهد.
حسینی با بیان اینکه دنیا وسیع تر از آن است که تخم مرغ روابط سیاسی و اقتصادی را تنها در یک سبد و آن هم سبد غربی ها بگذاریم گفت: همه دیدند که غربی ها بعد از خروج آمریکا از برجام چه رفتاری با ایران کرده و ایران را تنها گذاشتند، ایران باید با توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای مختلف شرق و غرب دنیا رابطه برقرار کند.
وی ادامه داد: استفاده از دیپلماسی اقتصادی فقط در سطح سران نیست و باید مدیران میانی، دیپلمات ها، سفرای ایران در کشورهای خارجی و تولیدگران داخلی با افزودن کیفیت محصولات ایرانی در این مسیر قدم بردارند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور به فروپاشی شوروی و تمایل کشورهای جدا شده به استفاده از کالاهای ایرانی اشاره کرد و افزود: در چند برهه تاریخی فرصت توسعه بسیار روابط با کشورهای مختلف پدید آمد که متاسفانه توسط مسئولان دولتی و بخش خصوصی ایران قدر دانسته نشد.
وی افزود: یک بار در زمان فروپاشی شوروی و تمایل به استفاده از کالاهای ایرانی در آن زمان، بار دیگر در تحریم اقتصادی روسیه که باز هم ایرانی ها از این فرصت استفاده نکردند، بار بعدی بعد از آرامش در سوریه و نیاز به کالای ایرانی که متاسفانه کشورهای دیگر در این زمینه سبقت گرفته اند، در چالش قطر و عربستان هم ایران آن قدری که می توانست و ظرفیت داشت نتوانست از مزیت های اقتصادی خود استفاده کند.
حسینی خطاب به متخصصان دیپلماسی اقتصادی گفت: شما متخصصان این عرصه باید استراتژی و اهداف مشخصی را در این باره طراحی کنید که کاملا قابل ملموس و اندازه گیری باشد و بتوان فعالیت در این عرصه را سنجید.
وی تصریح کرد: ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز در تحریم بوده و هیچ زمانی دشمنان استقلال ایران را برنتافتند، اگر در حوزه های دیگر نیاز به جهاد و رویکرد انقلابی داریم در این حوزه بیشتر نیاز به جهاد حس می شود.
حسینی افزود: متخصصان این عرصه باید بررسی کنند که چرا ما روابط سیاسی خوبی با ارمنستان و ازبکستان داریم اما کشورهای دیگری که به اندازه ما با این دو ملت رابطه سیاسی خوب ندارند چندین برابر روابط اقتصادی با آنها دارند در حالی که ایران قابل مقایسه با هیچ کشور اطراف خود از لحاظ نیروی نخبه و تحصیلکرده، وسعت سرزمینی، شاهراه بودن کریدور و موارد دیگر نیست.
معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد: ایران دومین کشور دارای ذخایر نفت و گاز در خاورمیانه بوده و می تواند خدمات فنی مهندسی زیادی به کشورهای دیگر ارائه داده و محصولات زیادی را صادر کند، دسترسی به اقیانوس و دریا، اقتصاد دیجیتال، گردشگری زیارت و موارد دیگر از مزایای ایران بوده و ایران می تواند با تمام کشورها به ویژه 24 کشور که ازسوی آمریکا گرفتار تحریم یک جانبه و دارای چالش اقتصادی هستند رابطه قوی تر اقتصادی داشته باشد.
حسینی در پایان به نقش رسانه در رونق اقتصادی ایران اشاره کرده و تشریح کرد: در کشورهای غربی همیشه چهره ای سیاه از ایران و مردم اصیل ایران نشان داده می شود که با حقیقت 180 درجه اختلاف داشته و تمام افراد و هیئتهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی که به ایران می آیند به این نکته اذعان دارند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور به سفر خود به هرمزگان اشاره کرده و تشریح کرد: در هرمزگان، استانداری از شرق و غرب امکان یابی مشاغل را سنجیده و مجوزها را مشخص کرده و تنها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیاز است که بتوانند آن را اجرایی کنند، باید از طرح های تجار، بازرگانان، اقتصاددانان برای توسعه اقتصادی ایران استفاده شود و معاونت پارلمانی رئیس جمهور با تمام توان این امر را پیگیری خواهد کرد.