چرا وزیرخارجه آمریکا خواستار تصویب فوری لوایحFATF از سوی ایران شد؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
تغییر موضع پمپئو کمتر از 24 ساعت درباره ایران؛

چرا وزیرخارجه آمریکا خواستار تصویب فوری لوایحFATF از سوی ایران شد؟

در حالی امروز(13 خرداد) پمپئو در نشست مشترک با وزیرخارجه آلمان خواستار تصویب فوری لوایح FATF از سوی ایران شد که روزگذشته در سوئیس از اعلام آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران سخن گفته بود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 03
کد خبر: ۱۲۷۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست FATF بار دیگر حامیان اجرایی کردن دو لایحه مرتبط با آن – پالرمو و CFT – از سوی ایران ، آغاز فشار رسانه ای برای تصویب آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام را کلید زدند. نکته متمایز این پازل طراحی شده رسانه ای، اظهارات مداخله گرایانه وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم تصویب فوری و بدون حق شرط این لوایح توسط ایران بود. مایک پمپئو در کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفت: «ایران بطور کامل نتوانسته است تعهدات خود ذیل برنامه اقدام FATF که در سال 2016 پذیرفته است را تکمیل کند. به عنوان بخشی از برنامه اقدام، ایران تعهد داده است که دو کنوانسیون پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی) و کنوانسیون CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) را تصویب کند. اما همان‌طور که ما از اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان انتظار داشتیم، آنها تصمیم گرفته اند که این کار را انجام ندهند. امروز من از ایران می خواهم که هر دو معاهده را بدون تأخیر و بدون هیچگونه حق شرطی به تصویب برساند».

 

تغییر موضع پمپئو در کمتر از 24 ساعت درباره مذاکره بدون پیش شرط با ایران

اظهارات پمپئو درباره لزوم تصویب فوری و بدون پیش شرط لوایح مرتبط با FATF از سوی ایران در حالیست که وی روز گذشته در حاشیه  نشست غیر رسمی و محرمانه در سوییس در جمع خبرنگاران با عقب نشینی از شروط 12 گانه اعلامی برای مذاکره با ایران، گفته بود " واشنگتن آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است".این تغییر موضع، شاهد مثال دیگر برای اثبات عدم حسن نیت مقامات آمریکایی در قبال مذاکره با ایران است.

 

نگاهی به سابقه اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی درباره لزوم تصویب لوایح FATF از سوی ایران

این نخستین بار نیست که مقامات آمریکایی و اروپایی در اظهاراتی مداخله گرایانه تلاش می کنند از طریق فشار رسانه ای، ایران را وادار به پذیرش لوایح مرتبط با FATF نمایند.

 

  • سیگال مندلکر معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز ۱۵ خردادماه 1397 در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» صحبت می‌کرد، بخشی از سخنرانی‌اش را به رابطه ایران و FATF اختصاص داد و نسبت به عدم تصویب لوایح 4گانه FATF اعتراض کرد.

 

  • مارشال بیلینگزلی، رئیس‌آمریکایی FATF و دستیار مندلکر در پاسخ به ویلیامز، نماینده کنگره که درخصوص راه‌های ادامه فشارها بر ایران و بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها می‌پرسد، می‌گوید؛ «یکی از راه‌های ادامه فشار بر رژیم ایران، این است که چارچوبی قانونی برای بازخواست ایران ایجاد کنیم تا آنها را به توقف حمایت مالی از تروریسم مجبور کنیم. ما باید مصرانه از آنها بخواهیم چنین سیستم قانونی را برای مقابله با پولشویی برقرار کنند تا در این صورت تدابیری علیه بخش‌های مالی ایران وضع شود».

 

  • اروپا حدود دو ماه بعد از توافق هسته‌ای در «استراتژی جدید اروپا در قبال ایران بعد از توافق هسته‌ای» از ایران می‌خواهد که با عمل به توصیه‌های FATF، محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری را پدید آورد.

 

  • سفیر آلمان در تهران برای پیوستن کامل و حقیقی‌تر ایران به جامعه اقتصادی جهان می‌گوید: «باید موضوع FATF به صورت کامل حل شود و امیدواریم در فرصت باقی مانده تا ماه ژوئن ۲۰۱۸ ایران بتواند مسائل باقی مانده را نیز حل و فصل کند».

 

  • سفیر انگلیس در تهران درباره اجرای دستورات FATF می‌گوید: «این مقوله (پذیرش مفاد FATF) جزو موانع بسته پیشنهادی نیست، بلکه چیزی است که جلوی موفقیت ایران در اقتصاد جهانی را گرفته است. در نتیجه اگر ایران به سایر کشورهای جهان در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و قوانین بانکداری جهانی نپیوندد، مشکل بزرگی بر سر روابط بانکی ایران و سایر نقاط جهان وجود خواهد داشت.»

 

  • موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این زمینه می‌گوید: «تهران باید استانداردهای خود در مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را بهبود بخشد و اصلاحات بانکی را توسعه دهد. این‌ها گام‌های اساسی برای جذب بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی است».

 

  • وزرای خارجه سه کشور اروپایی در بیانیه‌‌ مشترک ثبت ساز‌و‌کار ویژه مالی اتحادیه اروپا (Instex) اعلام کردند که: «سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند همه عناصر برنامه اقدام FATF خود را سریعا اجرا کند».

 

  • در آخرین مورد، اتحادیه اروپا در بیانیه جمع‌بندی خود درباره ایران از جمهوری اسلامی خواسته است تا قانون لازم برای اجرای تعهدات مربوط به برنامه عملیاتی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را اجرا کند.

 

FATF دستورکار نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه22 خرداد

بنا بر اعلام برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، لوایح مرتبط با FATF چهارشنبه هفته آینده (22 خرداد) در دستور کار این مجمع قرار خواهد گرفت. تا کنون چندین جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون بررسی این لوایح برگزار شده و مخالفان و موافقان در این نشست ها نظرات خود را بیان کرده اند.

 

دلایل اظهارت مداخله جویانه پمپئو درباره لزوم تصویب لوایح FATF از سوی ایران

ارزیابی موضع پمپئو و نگاهی به سوابق اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی درباره لزوو تصویب لوایح مرتبط با FATF از سوی ایران در بازه زمانی کنونی، نشان می دهد مقامات آمریکایی سه هدف را از اعلام موضع درباره این لوایح دنبال می کنند:

  

نخست: اظهارات وزیرخارجه آمریکا، در راستای احیای مجدد دوگانه حامیان و مخالفان تصویب لوایح FATF در داخل با هدف تحت تاثیر قرار دادن فضای اقتصادی کشور با توجه به نزدیک بودن بررسی آنها در مجمع تشخیص است.

 

دوم: مرور اظهارات مقامات آمریکایی نشان می دهد آنها اجرایی نشدن FATF از سوی ایران را مانع بر سر راه اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد ایران می دانند. براساس اظهارات این افراد، تصویب لوایح FATF از سوی ایران راه های دور زدن تحریم های آمریکا برای ایران خواهد بست.

 

سوم: FATF یکی از موضوعاتی چالش برانگیز است که در چندسال گذشته تبدیل به مسئله اختلافی در داخل ایران شده است. جریان نزدیک به غرب که موافق مذاکره با آمریکا هم هستند تلاش می کنند با فشار رسانه ای، زمینه پذیرش و تصویب این لوایح را مهیا کنند ولی در مقابل جریان سیاسی مخالف مذاکره با طرح استدلالات خود، اجرایی شدن این لوایح را به دلیل هزینه های سیاسی و اقتصادی آن به مصلحت کشور نمی دانند. به نظر می رسد آمریکایی ها با حمایت از جریان نزدیک به غرب، می خواهند یکی از موانع نزدیک کردن ایران به میز مذاکره را مرتفع کنند.   

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کرامت سلیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
0
0
با سلام و احترام

مطلب زیر را برایتان میفرستم ( البته ان را در کامنتها قرار داده بودم که کاملترش کرده ام ) تا به موقع با کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل حقانیت خود را در مورد دروغ بودن بمب اتمی اثبات نمایم.
-----------------------------------------------------------------------------------



فکر می کنید که چرا ایران پای کشور ژاپن را وسط کشیده است. چرا به سراغ کشورهایی مثل اندونزی، چین و یا یکی دیگر از کشورهای شرق اسیا که تقریبا" همگی اقتصاد قدرتمنتدی دارند نرفتند. ژاپن در معادلات قدرت نظامی و سیاسی جهان جایگاهی ندارد. پس چه عاملی باعث دخالت ژاپن در مسئله برجام و اختلاف بین ایران و امریکا می شود. قطعا" ژاپن نقطه ضعف بزرگی دارد و از شفافیت و روشن شدن یک سری حقایق و واقعیات لطمه می خورد. ژاپن ارتشی ندارد و امریکا در این کشور 23 پایگاه نظامی ایجاد کرده و خود اوضاع ژاپن را کنترل می کند.





رفتار امریکا در قضایای اخیر نیز رفتار یک ابرقدرت بلامنازع به اصطلاح اتمی نیست و این نشان می دهد که امریکا قادر به قدرت نمایی نیست و رفتارهایش مثل یک لات ولگرد و خشن و نگران است.





انتظار می رود به زودی اقای جان بولتون از مقامش برکنار شود و شاید هم اقای پمپئو وزیر امور خارجه نیز چنین سرنوشتی پیدا کند.







بعد از جنگ جهانی دوم رهبران دو کشور با امریکا وارد معامله شدند تا از امریکا وجهه یک ابرقدرت اتمی را به جهانیان باور دهند. یکی هیروهیتو امپراطور ژاپن بود و دیگری فیدل کاسترو رهبر کوبا.





و هر دو رهبر یاد شده مزد کارشان را هم گرفتند و تا پایان حیاتشان بر کشورشان حکومت کردند.





هیروهیتو در طی جنگ جهانی دوم حکومتش تضعیف شده بود و زورش به نظامیان نمی رسید و هر ان ممکن بود نظامیان حکومتش را سرنگون کنند .هیروهیتو پنهانی با امریکا وارد معامله شد و راه را برای حضور نظامی امریکا در ژاپن باز نمود و همچنین وانمود کردند که دو شهر هیرو شیما و ناکازاکی با سلاحی به نام بمب اتمی نابود شده است و ترس و وحشت در میان نظامیان به وجود اوردند. و ارتش ژاپن تسلیم امریکا شد.





در عوض هیروهیتو مپراطور ژاپن اجازه یافت تا پایان عمرش بر ژاپن حکومت کند و خود را تازیانه خدا می خواندو بعد از مرگش نیز پسرش اکی هیتو به قدرت رسید و چندی پیش نیز نارو هیتو پسر اکی هیتو رسما" امپراطور ژاپن شد. یعنی دقت نماییم هیرو هیتو به دنبال نجات تاج وتخت و سلسله پادشاهیش بوده است و میلیونها ژاپنی نیز قربانی شدند.




اشاره می کنم که در طول جنگ جهانی دوم حدود 60 شهر ژاپن اسیب کلی دیدند و اثار باقی مانده پس از بمباران این 60 شهر کاملا" شبیه هم هستند زیرا مدل اکثر خانه های ژاپنی از نظر نوع مصالح به کار رفته در انها ( چوب،پلاستیک،یونیلیت و مواد پلیمری ) شبیه هم بود و با بمباران چند نقطه اتش به تمام خانه ها سرایت و انها را نابود می کرد. اما رسانه ها فقط از دو شهر گمنام هیروشیما و ناکازاکی نام می برند و مدعی هستند این دو شهر با سلاحی عجیب به نام بمب اتمی نابود شده اند.

نقطه ضعف ژاپن این موضوع است که اگر مقامات ایران مسئله دروغ بودن وجود بمب اتمی و خیالی بودن ان را افشا نمایند ، کشور ژاپن از کشورهاییست که بیشترین لطمه را از این موضوع به خاطر گذشته دروغین خود و فریب مردم ژاپن خواهد خورد. و به همین دلیل اقای ظریف به ژاپن سفر نمود و مقامات ژاپنی را وادار نمود که به خاطر ابرو و امنیت کشورشان هم که شده باید امریکا را وادار به نرمش نمایند. و قرار است همین زودیها اقای شینزو ابه نخست وزیر ژاپن به ایران سفر نماید.

نقطه ضعف اروپا نیز همین موضوع است که نمی توانند با قاطعیت ایران را تحریم نمایند. چیزی که اقای عباس عراقچی معاون اقای ظریف به ان اشاره کردند.



اقای عراقچی گفتند که برجام یک توافقنامه امنیتی است و صبر ایران هم نامحدود نیست.

به خوبی می توان بوی تهدید را از این سخنان اقای عراقچی استشمام نمود.

در صورتی که در رسانه ها برجام یک موضوع داخلی ایران برای دستیابی به انرژی به اصطلاح هسته ای عنوان می شود نه یک توافقنامه امنیتی که می تواند امنیت اروپا و مناطق دیگری از جهان را تهدید کند. نقطه ضعف اروپا در این توافقنامه امنیتی چیست که دولتمردان ایرانی روی ان دست گذاشته اند.





فیدل کاسترو نیز در سال 1962 با امریکا پنهانی وارد معامله شد و بحران موشکی کوبا را که یک بحران ساختگی و کنترل شده بود راه انداختند و با وانمود وجود 80 موشک اتمی شوروی در خاک کوبا چند ماه دنیا را در ترس و وحشت نگاه داشتند. بعد از این قضیه اقای کاسترو تا پایان عمرش بر کوبا حکومت کرد و بعد از مرگش برادرش حکومت را در دست گرفته است.





در سال 93 میلادی میخائیل گورباچف رهبر شوروی کاسترو را خائن به بشریت معرفی نمود و این می تواند اشاره اقای گورباچف به بحران موشکی کوبا و همکاری پنهانی کاسترو با امریکا باشد.





و الا چه خیانتی می تواند از سوی کاسترو رهبر کشور کوچک و بی اهمیت کوبا صورت گرفته باشد و انفدر این خیانت بزرگ باشد که اقای گورباچف چنین حرفی بزنند.









برجام یک داستان دنباله دار است و ممکن است به یک بازی باخت - باخت برای همه تبدیل شود.
تحلیل های برگزیده