خودروی ارزان تولید می‌شود؟-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

خودروی ارزان تولید می‌شود؟

معاون حمل‌ونقل وزارت صمت، چند وقت اخیر خبر از تولید خودرویی ارزان در کشور داده، وعده‌ای که اما و اگرهای زیادی در مورد تحقق آن وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 13
کد خبر: ۱۲۹۳۵۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ طبق گفته منوچهر منطقی، مطالعات مربوط به تولید خودروی ارزان آغاز و این موضوع با خودروسازان مطرح شده و بناست در دو مدل برقی و معمولی تولید شود. وی با بیان اینکه روش نوآوری‌‌‌های مقتصدانه، روشی علمی برای تولید خودروی ارزان است، تاکید کرده «در این روش ویژگی‌‌‌های لازم و مناسب برای یک خودرو حفظ می‌شود اما هزینه‌‌‌ها افزایش نمی‌‌‌یابد.»

 

منطقی این را هم گفته که خودروی ارزان در دنیا حدودا ۶هزار دلار قیمت دارد. وی در نهایت وعده رونمایی از خودروی ارزان داخلی را در بهمن امسال داده است. وعده تولید خودروی ارزان در حالی است که اگر بنا را بر همان قیمت ۶‌هزار دلاری بگذاریم، خودروی موردنظر (با فرض قیمت ۲۵‌هزار تومانی برای دلار) قیمتی برابر با ۱۵۰‌میلیون تومان خواهد داشت.


با توجه به این قیمت، عملا دست بسیاری از مشتریان به خودروی ارزان موردنظر نخواهد رسید، زیرا ۱۵۰‌میلیون تومان با قدرت خرید آنها تناسب ندارد. در حال حاضر ارزان‌ترین خودروهای موجود داخلی قیمتی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰‌میلیون تومان دارند، محصولاتی که دارای حداقل کیفیت و امکانات هستند.

 

همچنین برخی خودروها نیز قیمتی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰‌میلیون تومان دارند که البته سطح کیفی آنها نیز چندان مناسب نبوده و تنها از ظاهر خوشایندتر و از امکانات بیشتر برخوردار هستند.


بنابراین خودرویی که قرار است با نام محصول ارزان عرضه و حداقل ۱۵۰‌میلیون تومان قیمت داشته باشد، احتمالا از نظر کیفی چندان تفاوتی با محصولات فعلی نخواهد داشت، زیرا محدودیت قیمت دست خودروسازان را برای ارتقای کیفی می‌بندد.

 

بنابراین اگر قرار باشد خودروی ارزان مدنظر وزارت صمت، فاصله کیفی چشمگیری با خودروهای فعلی نداشته باشد، تولید آن توجیه ندارد و خودروسازان می‌توانند همین محصولات فعلی را عرضه کنند.

 

از آن سو اگر قرار است خودروی وعده داده شده، دارای کیفیت قابل قبول و بهتری نسبت به محصولات فعلی (امثال تیبا و ساینا) باشد، هزینه‌بر است، بنابراین دیگر نمی‌توان نام ارزان را روی آن گذاشت.

 

از طرفی، تولید چنین خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب، نیاز به تکنولوژی و فناوری روز دارد و همکاری خارجی‌ها را می‌طلبد، حال آنکه صنعت خودروی کشور فعلا در تحریم است و نمی‌تواند روی کمک خارجی‌ها حساب باز کند.

 

به این مسائل اما احتمال رشد قیمت ارز را (به‌خصوص اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد و برجام احیا نشود) نیز باید اضافه کرد. خودروی ۶‌هزار دلاری با احتساب ارز ۲۵‌هزار تومانی، قیمتی برابر با ۱۵۰‌میلیون تومان خواهد داشت، بنابراین هر چه قیمت ارز بالا برود، هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروی موردنظر نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین به همان نسبت دست مشتریان بیشتری از خرید آن کوتاه خواهد ماند./ دنیای اقتصاد

ارسال نظر