موفقیت ایران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت اختصاصی ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی؛

موفقیت ایران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها

با اطمینان خاطر می توان گفت امروز جمهوری اسلامی ایران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها موفق عمل کرده است، به طوری که به اعتراف و اذعان آمریکایی‌ها تنها پوسته‌ای از تحریم‌ها باقی نمانده است، چرا که هسته‌های تحریم خرد شده و ناکارآمدی آن در سطوح مختلف اقتصادی خود را نشان داده است، پوسته‌ای که تاکنون تنها به دلیل دستگاه تبلیغاتی غرب و امپراتور خبری و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی حفظ شده است.
ابراهیم عزیزی؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 13
کد خبر: ۱۳۷۴۳۱

موفقیت ایران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از مسائل چالشی که اقتصاد ایران را در سال‌های گذشته از خود متاثر کرد و متاسفانه توسعه و رشد اقتصاد کشور را تا حد زیادی متوقف کرد ناشی ازگره‌زدن اقتصاد به برجام بود. هشدارهای رهبر معظم انقلاب در این موضوع و تاکید بر جدا کردن اقتصاد از مسائل سیاسی موضوعی است که خوشبختانه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته به طوری که امروز اقتصاد کشور منهای برجام هدایت و مدیریت می‌شود.

 

با قاطعیت می‌توان گفت دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به کار گرفته که هیچ یک از مسائل اقتصادی را به برجام و مذاکرات گره نزند و به این بهانه کاری که منجر به توسعه و رشد اقتصاد و تولید می شود، کنار گذاشته نشود.

 

بخشی از ناکارآمدی‌ها و معضلات اقتصادی امروز کشور نشات گرفته از گره زدن مدیریت اقتصادی در دولت های قبلی به برجام بوده، گره‌هایی که به گره‌های کوری تبدیل شدند که باز کردن آن بسیار سخت شده و نیازمند مدیریت صحیح و زمان بسیار زیادی است.

 

آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است رسیدن به یک فهم و درک مشترک در دولت سیزدهم بر این موضوع است که نباید اقتصاد را با برجام و مذاکرات درآمیخت و اقتصاد را منتظر نگاه داشت. تکرار اشتباه در مسائل اقتصادی قطعا جایز نیست، لذا دولت کنونی تلاش می‌کند تا راه‌های غلط رفته در موضوعات اقتصادی را طی نکند.

 

موضوع برجام و کسب توافق بین‌المللی به چند دلیل  باید از مسائل اقتصادی ما جدا شود. شاید یکی از مهمترین محورهایی که بر این موضوع تاکید می‌کند قابل اطمینان نبودن طرف های مذاکره کننده است. عدم صداقت طرف‌های غربی اعم از آمریکا و اروپا ما را در این زمینه‌ها باید محتاط‌تر کند، لذا پیوند زدن اقتصاد به کشورهای غربی که وعده و سخن آنها مطمئن نیست وحتی امضایی که پای قراردادهای بین‌المللی می‌گذارند کمترین ضمانتی ندارد، کاری بس غلط است.

 

 در طول چند سال گذشته به عینه و تجربه به ما ثابت شده گره زدن اقتصاد کشور به برجام و منتظر توافق ماندن برای توسعه اقتصاد، کار عبث و بیهوده‌ای است، ما دستاوردها و آثار بسیار مثبت تعاملات خارجی و حضور در اقتصاد جهانی نمی‌شویم، اما در وضعیت کنونی که تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا هستیم به هیچ وجه نباید اقتصاد کشور معطل دست‌یابی به توافق برجام و حصول نتایج مثبت در پای میز مذاکره باشد.

 

خوشبختانه دولت سیزدهم متوجه خسارت‌های این اشتباه استراتژیک که در دولت قبلی به وقوع پیوسته شده است به طوری که در حال حاضر بدون وابستگی به برجام اصلاحات اقتصادی را کلید زده است.

 

 با توجه به اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی در بحث مذاکرات دارای استدلال و منطقی جهان شمول و جهان‌پذیر است هیچ وقت از مذاکره ابایی ندارد و همچنان نیز به پای میز مذاکره باز می‌گردد اما  مذاکره‌ای از نظر ما قابل قبول است که منافع ملی ایران نیز در آن رعایت شود و برای مردم و اقتصاد کشور دستاوردهایی داشته باشد، در غیر این صورت مذاکره بدون دستاورد به معنای امتیاز دادن بی‌فایده و صرفاً اتلاف وقت و هدر دادن منابع ملی بدون دست‌یابی به نتیجه دلخواه است.

 

جمهوری اسلامی ایران همواره از آمادگی لازم برای مذاکره برخوردار است اما نه مذاکره برای مذاکره! بلکه مذاکره بر مبنای تامین منافع ملی که همواره مورد تاکید و تایید رهبر انقلاب بوده است.

 

دور زدن تحریم‌ها در شرایطی که دشمن خواسته‌های غیرمعقول و غیرمعمولی از ایران دارد همواره مورد نظر رهبر معظم انقلاب بوده است، به طوری که معظم له بر این موضوع تاکید دارند که «مهمتر از رفع تحریم‌ها خنثی‌سازی تحریم‌هاست» لذا تمامی مسوولین باید مبنای همت خود را بر خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار دهند و اساس کار خود را بر این محور بگذارند تا تحریم‌ها تا زمان دست‌یابی به یک توافق همه جانبه خنثی شود.

 

با اطمینان خاطر می توان گفت امروز جمهوری اسلامی ایران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها موفق عمل کرده است، به طوری که به اعتراف و اذعان آمریکایی‌ها تنها پوسته‌ای از تحریم‌ها باقی نمانده است، چرا که هسته‌های تحریم خرد شده و ناکارآمدی آن در سطوح مختلف اقتصادی خود را نشان داده است، پوسته‌ای که تاکنون تنها به دلیل دستگاه تبلیغاتی غرب و امپراتور خبری و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی حفظ شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار