اعتراض به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱/ ازجلسه هیات تطبیق مقررات تا نامه بازنشستگان به دیوان عدالت اداری-راهبرد معاصر

اعتراض به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱/ ازجلسه هیات تطبیق مقررات تا نامه بازنشستگان به دیوان عدالت اداری

بازنشستگان تامین اجتماعی پس از جلسه بدون نتیجه هیات تطبیق مقررات درباره مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان طومار اعتراضی به انضمام دادخواستی به دیوان عدالت اداری فرستادند. نحوه افزایش حقوق بازنشستگان اعتراض جامعه کارگری را به دنبال داشته است. قرار است فردا دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ تصمیم گیری نهایی درباره افزایش حقوق بازنشستگان در جلسه هیات تطبیق صورت گیرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 19
کد خبر: ۱۳۹۰۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، بازنشستگان تامین اجتماعی پس از جلسه بدون نتیجه هیات تطبیق مقررات درباره مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان طومار اعتراضی به انضمام دادخواستی به دیوان عدالت اداری فرستادند. نحوه افزایش حقوق بازنشستگان اعتراض جامعه کارگری را به دنبال داشته است. قرار است فردا دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ تصمیم گیری نهایی درباره افزایش حقوق بازنشستگان در جلسه هیات تطبیق صورت گیرد.

 

جزئیات جلسه هیئت تطبیق مقررات درباره افزایش حقوق بازنشستگان 1401

 

جلسه مقدماتی هیئت تطبیق مقررات دولت با قوانین مجلس به ریاست «محسن اسماعیلی» رئیس هیئت و تعدادی از اعضای این هیئت و نیز با حضور رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس، نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و نیز نمایندگان بازنشستگان تأمین اجتماعی تشکیل گردید.

در این جلسه ابتدا نمایندگان بازنشستگان تأمین اجتماعی مباحث خود را در خصوص مغایرت مصوبه دولت با قوانین و مقررات بیان نمودند.

در ادامه پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دلایل کارشناسی خود را در ضرورت لغو مصوبه دولت به واسطه عدم انطباق با قوانین و مقررات کشور بیان نمود.

در این جلسه پورابراهیمی ضمن تشکر ویژه از محسن اسماعیلی رئیس هیئت تطبیق مجلس شورای اسلامی بابت امکان حضور نمایندگان بازنشستگان تأمین اجتماعی و دعوت از رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس گفت: این اقدام جنابعالی اهمیت به اظهارنظر‌های کارشناسی برای دفاع از حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این هیئت، اساس کار انطباق مصوبات دولت با قوانین و مقررات کشور می‌باشد، اولین مغایرت واضح و آشکار در مصوبه دولت، عدم رعایت مفاد قانون ماده ۹۶ تأمین اجتماعی کشور است.

وی افزود: در این قانون بیان شده که سازمان تأمین اجتماعی مکلف است که مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی را تعیین و دولت تصویب کند. اگر قرار بود دولت رأسا تصمیم بگیرد، ماده ۹۶ اعلام می‌کرد دولت تصمیمات قانونی اتخاذ کند در حالی که در قانون این موضوع نیامده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: مصوبه دولت یعنی اینکه دولت جایگزین سازمان تأمین اجتماعی شده و این جایگزینی اساساً خلاف نصّ صریح قانون است و نقش سازمان تأمین اجتماعی در تعیین مستمری بازنشستگان این سازمان را نقض کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نکته دیگر در این موضوع عدم تناسب مصوبه مذکور با مفاد ماده ۹۶ در انطباق با هزینه‌های زندگی است که در ماده ۹۶ بیان شده میزان پرداختی بازنشستگان باید متناسب با شرایط اقتصادی باشد در حالی که متناسب با تورم سنوات گذشته و همچنین نرخ تورم پیش‌بینی شده برای سال جاری نیست لذا بیانگر مغایرت صریح مصوبه دولت در ارتباط با رعایت ماده ۹۶ است.

وی اظهار داشت: آنچه باعث شده دولت این مصوبه را ابلاغ کند که در جلسه کمیسیون هم برگزار شد اظهارنظر معاون سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه مبنای تصمیم دولت مصوبه بودجه ۱۴۰۱ است و لذا مجلس تکلیف را انجام داده. پورابراهیمی با رد این ادعا بیان کرد: مجلس در بودجه ۱۴۰۱ هیچ تعیین تکلیفی برای پرداخت مستمری بازنشستگان انجام نداده و آنچه انجام شده مربوط به سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح است.

پورابراهیمی خطاب به رئیس هیئت تطبیق بیان کرد: دکتر اسماعیلی معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای این موضوع نامه استفساریه به مجلس ارسال کرده که پاسخ مجلس که توسط معاونت قوانین در حال حاضر در جلسه هیئت تطبیق حضور دارد، تأیید صحبت و ادعای ماست و مجلس پاسخ داده مصوبه بودجه امسال هیچ ارتباطی با سازمان تأمین اجتماعی نداشته و حکم قانون درباره سازمان اجتماعی نیرو‌های مسلح است.

وی خطاب به اعضای هیئت تطبیق بیان کرد: همان‌گونه که اعضای هیئت مستحضر هستند، سازمان تأمین اجتماعی سازمان غیردولتی و منابع آن متعلق به کارگران و کارفرمایان است و یک ریال از منابع سازمان به بودجه عمومی دولت ارتباط ندارد و عددی که در بودجه عمومی دولت لحاظ می‌شود بابت رد دین به این سازمان محسوب می‌شود و لذا هرگونه تصمیم توسط دولت برای این منابع خارج از منافع ذی‌نفعان این سازمان که بازنشستگان، کارگران و کارفرمایان است، نوعی حق‌الناس محسوب می‌گردد و این مصوبه در مغایرت با قوانین و مقررات به ویژه اصل سوم قانون اساسی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: انتظار ما از اعضای محترم حقوقدان و کارشناسان حقوقی و قضائی هیئت تطبیق آن است که نسبت به ادله‌های ارائه شده اهتمام داشته تا شاهد تصمیم عدالت‌محور هیئت تطبیق در صیانت از حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سراسر کشور باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این جلسه، جلسه استماع نظرات نمایندگان دولت، مجلس و بازنشستگان تأمین اجتماعی بود، رئیس هیئت تطبیق موضوع تصمیم برای این مصوبه را پس از جمع‌بندی نظرات، به اولین جلسه هیئت که احتمالاً روز دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، موکول کرد.

جمع‌بندی کارشناسی هیئت تطبیق مقررات درباره افزایش حقوق بازنشستگان به جلسه بعد موکول شد

بر اساس این گزارش، «ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در تشریح جزئیات جلسه این هیئت پیرامون مصوبه دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: این نشست پیرو مباحثی که در مورد مصوبه هیئت دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مطرح شده بود و کمیسیون اجتماعی آن را مغایر با ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی دانسته بود، برگزار شد. ضمن اینکه هفته گذشته نیز نشست هیئت تطبیق مقررات جهت بررسی این مصوبه برگزار شده بود و امروز نشست کارشناسی این هیئت برگزار شد.

وی افزود: این نشست به ریاست محسن اسماعیلی رئیس هیئت تطبیق مقررات و با حضور اعضای این هیئت، بنده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نمایندگان کانون‌های بازنشستگان و حقوقدانان و کارشناسان برگزار شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی بیان کرد: حقوقدانان حاضر در این نشست مخالف مغایرت این مصوبه با اصول قانون اساسی و ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی بودند و معتقدند در این ماده تصریح شده است که دولت باید این افزایش حقوق را مصوب کند بنابراین می‌تواند در آن دخل و تصرف هم داشته باشد.

اسماعیلی یادآور شد:، اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هم بر این مهم تأکید دارد که هم طبق اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی که آن را یک مؤسسه عمومی غیردولتی می‌دانیم، دولت حق دخالت در امور اداری و منابع این سازمان را ندارد. همچنین بر اساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی که در آن تصریح شده است افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید مطابق با افزایش هزینه زندگی آن‌ها و متناسب با تورم سالانه صورت گیرد و این در حالی است که در مصوبه هیئت دولت حقوق این قشر تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است که مغایر با ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و مصوبه هیئت امنا و هیئت مدیره تأمین اجتماعی است که مصوب کرده بودند سایر سطوح ۳۸ درصد افزایش داشته باشند، اما دولت در این مصوبه دخالت کرده و آن را به ۱۰ درصد کاهش داده است.

وی با اشاره به یکی دیگر از موارد مورد تأکید کمیسیون اجتماعی که در این نشست مطرح شده است، افزود: با توجه به اینکه در این مصوبه به مالکیت فرد و پرداختی‌های حق بیمه اشاره شده است، با اصول ۴۶ و ۴۷ قانون اساسی مغایرت داشته و نقض آشکار حقوق مالکیت در پرداخت‌های بیمه افرادی است که حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

اسماعیلی اظهار کرد: ما معتقدیم با توجه به اینکه به حق پرداخت افراد اشاره شده و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس منابع و مصارف اداره می‌شود، دولت حق دخالت در افزایش یا کاهش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را نداشته است. از سوی دیگر در بودجه سنواتی هیچ‌گونه اشاره، اعتبارات و تکلیفی برای سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه دیده نمی‌شود بنابراین مواردی که در مصوبه هیئت دولت به آن اشاره شده مثل جزء (۴) بند (الف) فصل (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هیچ‌گونه ارتباطی با سازمان تأمین اجتماعی ندارد و تنها مرتبط با بازنشستگان نیرو‌های مسلح و سازمان صندوق بازنشستگی کشوری است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تصمیم‌گیری نهایی پیرامون مصوبه هیئت دولت در هیئت تطبیق مقررات به نشست روز دوشنبه این هیئت موکول شد که اگر نظر موافق داشتند و مصوبه دولت را مغایر با ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی و قانون بودجه ۱۴۰۱ دانستند طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی جهت تجدیدنظر یا ابطال این مصوبه با امضای رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور و هیئت دولت ارسال خواهد شد.

 

تحویل طومار اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

 

جلسه ماهانه اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با حضور تعداد زیادی از اعضای این اتحادیه، بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، در اعتراض به مصوبه هیئت دولت پیرامون افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان غیرحداقل بگیر برگزار شد. بازنشستگان در پایان این گردهمایی، طوماری را در اعتراض به مصوبه اخیر دولت امضا کردند.

در این طومار آمده است: ما بازنشستگان سایر سطوح مزدی، شاهد کاهش میزان افزایش مستمری خود از ۳۸ درصد مصوبه شورایعالی کار به ۱۰ درصد بوده ایم. این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی و غیر دولتی، بدون اتّکا و دریافت منابع و بودجه عمومی می‌باشد و منابع و مصارف آن بر اساس محاسبات بیمه‌ای است و قواعد بودجه‌ای دولت که به شکل سالانه وضع می‌شود، نمی‌تواند بر آن‌ها حاکم باشد؛ بنابراین ما مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی مجدانه خواستار ابطال مصوبه دولت در خصوص اعمال ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی پیرامون افزایش ۱۰ درصدی حقوق مستمری بگیران سایر سطوح تحت پوشش این سازمان می‌باشیم.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) ضمن تشریح روند ارائه شکایت به دیوان عدالت اداری، در این رابطه گفت: استقبال بی‌نظیر بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی جهت امضای طومار اعتراضی به نحوی بود که چند روز متوالی بازنشستگان و مستمری بگیران برای امضا به دفتر اتحادیه مراجعه می‌کردند.

وی در ادامه گفت: وکیل با تجربه‌ای را به نمایندگی از اتحادیه پیشکسوتان، جهت تنظیم متن دادخواست و انجام مراحل ارائه آن به دیوان عدالت اداری، به کار گرفته‌ایم و خوشبین هستیم که به زودی نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: از آنجا که لازم است کلیه بازنشستگان اعتراض خود را به صورت انفرادی و سیستمی به دیوان عدالت اداری ارسال کنند، بنابراین پس از انجام مراحل اولیه، عیناً متن دادخواست و روش ارسال آن به دیوان، از طریق روابط عمومی اتحادیه پیشکسوتان و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در اختیار بازنشستگان قرار خواهد گرفت.
صادقی در پایان افزود: امیدواریم با ابطال افزایش ده درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح، حق قانونی بازنشستگان اعاده شود؛ انتظار داریم این موضوع در اولویت کارِ دیوان عدالت قرار بگیرد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
در افزایش حقوق بازنشستگان اول باید سابقه بیمه پردازی فرد را در نظر بگیرند یعنی باید برسی شود فرد بازنشسته چند سال بیمه پرداخت کرده است مثلا یک فرد با سابقه بیمه پردازی 30 تا 35 سال را با یک فرد دیگر که 10سال سابقه بیمه پردازی دارد افزایش حقوق آنها را نیاید مثل همدیگر افزایش داد چون آن فردی که 30 تا 35 سال بیمه پرداخت کرده است مبلغ خیلی زیادی را بابت سال های زیاد پرداخت کرده است ، دوم باید مبلغ بیمه پردازی که هر فرد در ماه بابت بیمه پرداخت کرده است با هم فرق دارد مثلا یک فرد بابت بیمه در ماه مبلغ 300000 تومان پرداخت کرده است و یک فرد دیگر 3000000 تا 4000000 تومان بابت بیمه پرداخت کرده است ، سوم عنوان شغل در نظر گرفته شود یعنی کسانی که عنوان شغل آنها راننده دستگاه سنگین بوده است مثل راننده بلدوزر ، راننده لودر ، راننده بیل مکانیکی و غیره و یا کسانی که کارگر ساده بوده اند باید هر فردی طبق شغل خودش با افراد هم شغل خودش حقوق آنها همسان سازی شود و سالانه افزایش حقوق داشته باشد .
در اینجا به دو پله 10 در صد و 57 در صد اکتفا شده است در صورتی که این درست نیست از حقوق کف تا حداکثر حقوق بازنشستگان پله های زیادی وجود دارد پس نمی شود از پله کف بپری پله آخر ، باید از حقوق کف که به سمت حقوق حداکثر که بالا می رویم هر 500000 تومان یک پله حساب شود ، پس این عادلانه نیست که کف 57 درصد و سایر هم 10 در صد باشد پس تکلیف پله های وسط چی می شود پله های وسط حقوقشان از بین می رود .
اگر اینطور باشد خوب نیازی نیست که مردم 30 تا 35 سال بیمه بپردازند چون با این وضع فرقی ندارد که 35 سال یا 10 سال بیمه پردازی داشته باشند .

در عرض یک شب روغن خوراکی از 12000 تومان به 70000 تومان رسیده است یعنی حدود شش برابر شده است کدام اقتصاد دان این گرانی بی سابقه اجناس را محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده که فقط 10 در صد افزایش حقوق تعیین کند .
تحلیل های برگزیده