افزایش قدرت ریالی‌ها در برابر تضعیف دلاری‌ها-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» روند هفته گذشته بازار سرمایه را بررسی و تحلیل می‌کند؛

افزایش قدرت ریالی‌ها در برابر تضعیف دلاری‌ها

با جدی‌تر شدن مذاکرات رفع تحریم‌ها و هم‌زمان با ریزش دلار در بازارهای آزاد، صنایع دلاری یا صادراتی بورس نیز با اصلاح، نوسان و ریزش مواجه شدند؛ اما صنایع ریال محور مانند بانکی‌ها، خودرویی‌ها، غذایی‌ها موردتوجه بیشتر معامله گران قرار گرفته و صعودی شدند؛ صنایعی مانند لاستیک و پلاستیک نیز مورد توجه معامله گران قرار گرفتند.
وحید بلالی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 18
کد خبر: ۱۴۷۴۷۶

افزایش قدرت ریالی‌ها در برابر تضعیف دلاری‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هفته ای که گذشت بازار سرمایه با مذاکرات جدی تر برجام مواجه و بازار سرمایه شاهد نوسانات بیشتر با چاشنی اصلاح بود.

 

تحلیل هفتگی تکنیکال شاخص کل

در هفته ای که گذشت شاخص کل عقبگرد به سمت پایین و بیش از یک درصد نسبت به هفته قبل ریزش داشت. طبق تصویر زیر، شاخص کل میان دو ناحیه حمایتی و مقاومتی قرار دارد و اگر می خواهد به سمت بالا صعودی شود، شاخص کل برای حفظ محدوده حمایتی آبی رنگ می تواند 1.7 درصد نزولی شود و سپس به سمت بالا حرکت کند؛ اگر این ناحیه حمایتی از دست برود صعود شاهد ریزش با قدرت بیشتری خواهیم بود.

 

افزایش قدرت ریالی‌ها در برابر تضعیف دلاری‌ها


اما سناریوی بعد، خوشبینی است که می تواند با حفظ ناحیه حمایتی بیش از هشت درصد بازدهی برای شاخص کل داشته باشد.

 

نزدیک شدن به توافق احتمالی بیشترین تأثیر را بر دو گروه بانکی و خودرویی خواهد داشت، زیرا این دو گروه بیش از دو سال است وضعیت خوبی ندارند

ریالی ها جان گرفتند؛ دلاری ها ضعیف شدند

با جدی تر شدن مذاکرات رفع تحریم ها و هم زمان با ریزش دلار در بازارهای آزاد، صنایع دلاری یا صادراتی بورس نیز با اصلاح، نوسان و ریزش مواجه شدند؛ اما صنایع ریال محور مانند بانکی ها، خودرویی ها، غذایی ها مورد توجه بیشتر معامله گران قرار گرفته و صعودی شدند؛ صنایعی مانند لاستیک و پلاستیک نیز مورد توجه معامله گران قرار گرفتند.


نزدیک شدن به توافق احتمالی بیشترین تأثیر را بر دو گروه بانکی و خودرویی خواهد داشت، زیرا این دو گروه بیش از دو سال است وضعیت خوبی ندارند.

 

صنعت زغال سنگ احیا و پرقدرت می شود؟

کمبود گاز در دنیا باعث شده است صنعت زغال سنگ جانی دوباره بگیرد و دنیا توجه ویژه ای به آن کند، آلمان نیز در روزهای مانده به آغاز پاییز و زمستان سرد اروپا بر توسعه صنعت زغال سنگ تأکید کرد.


در سال های قبل توافق نامه ای برای توسعه و پایان ندادن به زغال سنگ تا سال 2030 میلادی امضا شده بود، اما کاهش 40 درصدی صادرات گاز روسیه به آلمان این کشور را از پایان دادن به انرژی فسیلی منصرف کرد. وزیر انرژی آلمان اعلام کرد، قصد دارد استفاده از زغال سنگ برای تولید برق را از 10 به 30 درصد برساند و بیش از سه برابر آن را افزایش دهد.


استفاده دنیا از زغال سنگ باعث شد گروه زغال سنگ در بورس نیز مورد توجه قرار بگیرد و ارزش معاملات هفته گذشته آن به شدت افزایش یابد. آبان سال گذشته نیز چین اعلام کرده بود استفاده زغال سنگ را برای کاهش گازهای گلخانه ای به میزان 1.8 درصد کاهش می دهد که بعید است بتواند بر این موضع پایبند باشد.

استفاده دنیا از زغال سنگ باعث شد گروه زغال سنگ در بورس نیز مورد توجه قرار بگیرد و ارزش معاملات هفته گذشته آن به شدت افزایش یابد


جنگ اوکراین نشان داد معادلات جهان می تواند به سرعت تغییر یابد. در سال های قبل سخن از پایان دادن به استفاده از نفت و احیای انرژی های پاک بود، اما وضعیت کنونی نشان می دهد سال های آینده نمی توان وضعیت نفت را به خطر انداخت و از این رو ایران شانس خوبی برای ارزآوری و توسعه میادین نفتی و گازی خواهد داشت و صنایع نفتی و گازی بورس همچنان می توانند محل امنی برای سرمایه گذاری باشد.

 

وضعیت شاخص های بازار سرمایه

معاملات

ارزش معاملات خرد عدد 3 هزار و 818 میلیارد تومان را به ثبت رسانده که نسبت به میانگین هفتگی هفت درصد و نسبت به میانگین ماهانه 25 درصد افزایش داشته است.
 
در هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش 380 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. چهارشنبه نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی با ثبت رقم 180 میلیارد تومان ادامه داشت. این درحالی است که در هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شد.

 
برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از 349 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌هاست. خروج نقدینگی از این صندوق‌ می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. چهارشنبه برای دومین روز متوالی 360 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شد. در هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

 
ارزش صف‌های خرید 118 میلیارد تومان است که کاهش 28 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش با کاهش 10 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه است و در محدوده 87 میلیارد تومان قرار دارد.

 

پیشران‌های بازار

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 924 میلیارد تومان (1.6 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های پالایش فرآورده های نفتی  با ارزش معاملات 332 میلیارد تومان (1.5 برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات 303 میلیارد تومان (1.3 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

 
گروه زغال سنگ با ارزش معاملات 14 میلیارد تومان (3.3 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسبت به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه لاستیک و پلاستیک با ارزش معاملات 34 میلیارد تومان (3.1 برابر میانگین هفتگی) و گروه اطلاعات و ارتباطات با ارزش معاملات 101 میلیارد تومان (2.1 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار