راز سردرگمی سیاسی اصلاح‌طلبان؟!-راهبرد معاصر
افزایش ۲میلیارد دلاری واردات بنزین در سال گذشته آیت الله رئیسی: زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود حداد عادل: سیاست‌های توسعه‌ دریامحور موجب آبادانی جنوب کشور می‌شود سردار سلامی: بزرگ‌ترین عملیات موشکی تاریخ بشریت به نام حاج علی زاهدی رقم خورد روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی نه قدرت دارد، نه محبوبیت آیت الله رئیسی: قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت امیر حیدری: امروز خط مقدم مبارزه با استکبار، توسعه علوم و فناوری است امیر نعمتی: قرارگاه جهادی فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های دفاعی تشکیل شده است رئیس جمهور: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است سردار سلیمانی: روابط عمومی بسیج باید روابط عمومی مردم باشد دستور مخبر به وزیر صمت برای ساماندهی سامانه‌های متعدد حوزه تجارت حسینی‌پور انتصابش در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را تایید کرد معاون وزیر دفاع: اجزای مختلف پهپادهای ساخت ایران بومی هستند دستور رئیس جمهور برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید

راز سردرگمی سیاسی اصلاح‌طلبان؟!

اصلاح طلبان تمام حرکت های ممکن را در شطرنج سیاست داخلی امتحان کرده اند. پوشیدن قبای اپوزسیون در 88، احتیاط سیاسی در 92، انتحار سیاسی در انتخابات 96 و در نهایت بن بست سیاسی در دوران پسااغتشاشات.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 06
کد خبر: ۱۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ علوی تبار فعال سیاسی اصلاح طلب معتقدست: بين اصلاح‌طلبان به لحاظ اينكه چه چيزي را منشأ مشكلات مي‌دانند، اختلاف وجود دارد. گروهي معتقدند اگر كارگزاران سياسي تغيير كرده و متناسب با آنها سياست‌ها و خط‌مشي‌ها تغيير كنند، مشكلي نخواهيم داشت. بخش ديگري از اصلاح‌طلبان معتقدند كه در نظام تصميم‌گيري مشكلات ساختاري داريم. حتي اگر مسوولان سياسي هم تغيير كنند به دليل معيوب بودن سيكل تصميم‌گيري دوباره خطاها تكرار مي‌شوند.

پس از اغتشاشات بود که اصلاح طلبان با یک انفعال رفتاری شگفت انگیز روبرو شدند. ریشه های این انفعال به عمق استیصال تئورسین های این جریان بازمی گشت. اصلاح طلبان که پس از 88 تداوم حیات سیاسی خود را در بزنگاه ها و کارزارهای انتخاباتی به زلف دیگرانی خارج از اردوگاه خویش گره می زدند، قائل به این موضوع نبودند که طی الطریق کجدار و مریز در عرصه سپهر سیاست کشور مادامی جواب می دهد که هوای آسمان سیاست آفتابی باشد.


اغتشاشات به مثابه وزش باد نه چندان شدید، اصلاح طلبان را در بوته آزمایشی سنگین قرار داد و از آنجایی که آمادگی لازم برای واکنش در برابر آن را نداشتند لاجرم انفعال مطلق و پارادوکس های مکرر را به خروجی اردوگاه خویش مبدل کردند. اما ریشه های این استیصال چیست؟


اصلاح طلبان تمام حرکت های ممکن را در شطرنج سیاست داخلی امتحان کرده اند. پوشیدن قبای اپوزسیون در 88، احتیاط سیاسی در 92، انتحار سیاسی در انتخابات 96 و در نهایت بن بست سیاسی در دوران پسااغتشاشات. آنها به خوبی می دانند اینک زمان روشن شدن تکلیف شان با اردونشنیان و پایگاه های اجتماعی شان است. اما به نظر می رسد چرایی و راز سردرگمی سیاسی این جریان این است که آنها نه تنها در تعیین نسبت خود با حاکمیت، مردم و دولت با مشکل مواجه هستند، بلکه جریان اصلاحات به شکل مطلق در گزینش راهبرد هم با معضلی جدی دست و پنجه نرم می کند و این مسئله را می توان از انتخاب تاکتیک های پارادوکسیکال و بعضا بی ربط به شکل عیان مشاهده کرد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
فکر میکنم این راز در هدف و اخلاص آنان است ، آنها بجای اینکه برای رضای خدا کار کنند ، برای نفسانیات کار میکنند ، لذا هر زمان بر طبلی میکوبند ، تکلیفشان با خودشان روشن نیست زمانی سرسختانه در مقابل یک نفر می‌ایستند و زمان دیگر او را در آغوش میگیرند بدون آنکه تغییری در او پیدا شده باشد و الا اگر با کلمه توحید و با توحید کلمه پیش میرفتند هم برای خودشان مفید بودند هم برای انقلاب و ملت ولی حالا اگر هرچه زودتر دست از این بازیها بر دارند و برای رضای خدا انحلال خودشان را اعلام کنند هم به خودشان خدمت کرده اند و هم به دیگران چون افرادی که درونشان نفوذ کرده اند حتی فرصت اصلاح خودشان را هم به آنها نمیدهند اصلاح جامعه پیش کش
علیرضا محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
چرا به اصلاح طلب ها گیر میدید. مگه اضاع اصولگرایان خوبه. الان نزدیک انتخابات میشه همشون میان مصاحبه می کنن. توئیت میزنن. 5 تا لیست میدن و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل......
تحلیل های برگزیده