مزایای فروش خودرو در بورس کالا-راهبرد معاصر
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

مزایای فروش خودرو در بورس کالا

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا برخلاف روال فروش دستوری به کشف واقعی قیمت می‌انجامد و مابه‌التفاوت قیمت میان خریدار نهایی تقسیم می‌شود، گفت: این مدل فروش در وضعیت خاص تحریم کشور راهبرد بسیار خوبی است و در عمل به حذف واسطه‌ها منجر می‌شود.
احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 24
کد خبر: ۱۶۰۴۹۹

مزایای فروش خودرو در بورس کالا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طبق اعلام مسئولان سازمان بورس، عرضه پژو ۲۰۷ آغاز ورود سایر خودرو‌های عمومی و پرتیراژ در بورس کالاست و متقاضیان خودرو می‌توانند به جای امتحان کردن شانس خود در ساختار قرعه‌کشی، از بورس خودرو بخرند.


طبق وعده‌های دولت در زمینه کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری و تأکید وزیر اقتصاد برای حذف سایه قیمت‌گذاری از صنعت خودرو، آمار‌ها نشان می‌دهند روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در حال افزایش است. آمار‌ها حاکی است از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون در مجموع ۵ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو روی تابلو معاملات رفته و درنهایت ۴ هزار و ۸۰ دستگاه از این خودرو‌ها معامله شده است.

فروش خودرو به صورت قرعه کشی در عمل مانع منفعت تولید کننده می شود و بی تردید بخشی از زیان های انباشت شده خودروسازان در گذشته ناشی از این موضوع است


احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره مزایای فروش و عرضه خودرو به جای قرعه کشی در بورس کالا گفت: درخواست برای عرضه و فروش خودرو در بورس کالا به جای قرعه کشی سه سال است مطرح می شود و این مدل فروش در وضعیت خاص تحریم کشور راهبرد و مدل بسیار خوبی برای جلوگیری از توزیع رانت میان عده ای واسطه گر در بازار خودروست، زیرا در عمل به حذف واسطه ها منجر می شود.


وی افزود: با عرضه خودرو در بورس کالا نگاه سرمایه گذاری از خرید خودرو بسیار کاهش می یابد، زیرا بسیاری از ثبت نام های خرید خودرو به صورت قرعه کشی برای خرید و فروش و نه برای مصرف واقعی بود. با طرح جدید عرضه خودرو در بورس کالا مانع کسب سود بادآورده ای برای دلال و واسطه گر می شود.


کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: فروش خودرو به صورت قرعه کشی در عمل مانع منفعت تولید کننده می شود و بی تردید بخشی از زیان های انباشت شده خودروسازان در گذشته ناشی از این موضوع است. با وجود اینکه برخی سال ها شاهد افزایش تیراژ خودروسازان بودیم، اما تولید بیشتر با زیان بیشتر همراه بود به گونه ای که در ادامه مسیر این نگرانی وجود داشت خودروسازان به مرحله ورشکستگی برسند.


اشتیاقی گفت: عرضه خودرو در بورس کالا برخلاف روال فروش دستوری به کشف واقعی قیمت منجر می شود، زیرا مابه التفاوت میان قیمت خریدار نهایی یا مصرف کنده واقعی تقسیم می شود. این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که پیش تر مابه التفاوت در جیب عده ای دلال می رفت، در حالی که سود نهایی در وضعیت عرضه در بورس کالا  نصیب خودروساز و خریدار واقعی می شود.

ت وجوهی که تاکنون در صنعت و بازار خودرو میان دلال و واسطه گر توزیع می شد، با سیاست گذاری درست به دست خودروساز برسد، به تولید خودروهایی با استانداردهای جهانی منجر می شود


وی درباره مزایای فروش خودرو در بورس کالا توضیح داد: با بازگشت پول و فروش خالی از رانت خودرو به جیب خودروساز علاوه بر جلوگیری از زیان های انباشته و اینکه به نفع سهامدار تمام می شود، روی قیمت حاشیه نیز تأثیر می گذارد؛ به گونه ای که امروز شاهد سود پنج تا 10 درصدی خریدار خودرو در بورس کالا نسبت به خرید از بازار آزاد هستیم و مصرف کننده نهایی در این مرحله خودرویی ارزان تر از بازار آزاد که به دست دلالان مدیریت می شود، خریداری می کند.


کارشناس بازار سرمایه معتقد است، این موضوع از نگاه سهامداری و سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و تحقیقی بسیار حائز اهمیت و عنوان کرد: اگر بازگشت وجوهی که تاکنون در صنعت و بازار خودرو میان دلال و واسطه گر توزیع می شد، با سیاست گذاری درست به دست خودروساز برسد، به تولید خودروهایی با استانداردهای جهانی منجر می شود.


وی افزود: برای توسعه طرح های علمی و تحقیقی صنعت خودروسازی حمایت از عرضه صحیح خودرو و رساندن منفعت به خودروساز و مشتری واقعی بسیار مهم است که با با عبور از توزیع رانت فروش خودرو به صورت قرعه کشی و کشف قیمت در بورس کالا محقق می شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده