ابلاغ راهبردهای "تقویت سلامت و آرامش اجتماعی"-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

ابلاغ راهبردهای "تقویت سلامت و آرامش اجتماعی"

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده مصوب این شورا درباره «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» ابلاغ کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 28
کد خبر: ۱۶۱۲۱۹

به گزارش راهبرد معاصر، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» به شرح ذیل است:

 

ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 1401/07/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاه‌­های ذی­ربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ می­‌گردد:

 

مسأله اول 
ضعف دانش رسانه‌ای و فضای مجازی و در اولویت نبودن امور تربیتی دانش آموزان

 

دستگاه محوری وزارت آموزش‌وپرورش، دستگاه‌­های مختلف و مؤسسات غیردولتی

 

راهبردها
1- ارتقاء جایگاه نظام تربیتی در نظام آموزش‌وپرورش و توجه به بُعد تربیت دینی و ملی دانش­ آموزان و فراهم کردن امکان حضور و بازدید دانش­ آموزان از فضاها و محیط‌­های علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار تمدنی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و خدماتی دستگاه­‌های مختلف، مراکز و مؤسسات غیردولتی

 

2- پرهیز از تقابل اسلامیت و ایرانی بودن، رعایت تعادل در بزرگداشت مناسبت‌ها و مراسم دینی و ملی، معرفی تمدن و حکمرانی درخشان چند هزاره ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام از سوی استادان متخصص در حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام

 

3- توانمندسازی و تقویت سواد رسانه‌­ای و سواد مجازی، تعامل مؤثر و نقد و نظر میان عوامل مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برای تقویت هوشیاری اجتماعی نسبت به توطئه و استفاده ابزاری از دانش آموزان

 

4- پاسخگویی به سؤالات دانش­ آموزان و توانمندسازی اولیاء با برگزاری کارگاه­‌های کاربردی و نشست­‌های هم‌اندیشی

 

5- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو - معلم متناسب با اهداف نظام تربیتی و آموزشی

 

6- حمایت و پشتیبانی از شأن و منزلت معلمان و اجرای دقیق نظام رتبه‌بندی

 

مسأله دوم
 ضعف فضای گفت‌وگو و کم‌توجهی به دانشجویان خصوصاً مسائل مرتبط با اشتغال

 

راهبردها
1- تأمین شرایط مناسب جهت تقویت احساس محترم بودن و برگزاری جلسات گفت‌وگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاه‌­ها و دانشکده‌­ها

 

2- تمهید شرایط و تقویت و توسعه فعالیت­‌های سیاسی و اجتماعی تشکل‌­های دانشجویی برای بیان اعتراضات و دغدغه‌­های دانشجویان و احیاء فضای گفت‌وگویی و اقناعی با رعایت قوانین و مقررات کشور در دانشگاه­‌ها

 

3- برنامه­‌ریزی جدی برای کمک به دانشجویان نسبت به اشتغال، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاه­‌ها و سایر نهادهای علمی و کسب‌وکارها از طریق دستگاه­‌های ذی­ربط

 

4- حمایت از ایجاد خانه گفت‌وگوی دانشجویی و حمایت از کرسی­‌های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکل­‌های دانشجویی در جهت تقویت جهاد تبیین در فضای دانشگاهی

 

5- جهت­‌دهی بودجه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی، شرکت‌­های دولتی و خصوصی به فعالیت­‌های فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجویان

 

6- طراحی و اجرای بسته فعالیت­‌های فوق‌برنامه جذاب و مؤثر جهت گذران اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان

 

7- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر نظام سنجش و انگیزش فعالیت­های فرهنگی در دانشگاه­‌ها

 

8- تمهید بازدید دانشجویان و اساتید از آثار هویتی و افتخارات و پیشرفت‌­های کشور در راستای تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی

 

مسأله سوم
تضعیف نشاط، اعتماد و تعلق ملی و حس عضویت اجتماعی و القاء ناامیدی به‌ویژه در نسل جوان

 

راهبردها
1- تقویت نگاه ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تأکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تأمین امنیت و سلامت اجتماعی

 

2- رعایت تعادل در درج مناسبت­‌ها و مراسم و جشن­‌های ملی و دینی در تقویم رسمی کشور

 

3- تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و اصلاح ذهنیت و شفاف‌سازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور

 

4- تقویت زمینه­‌های افزایش امید و نشاط اجتماعی و به رسمیت شناختن اندیشه و مطالبات جوانان با سعه‌صدر

 

5- حمایت از ایجاد سکوهای پرجاذبه و قابل رقابت با رسانه­‌های اجتماعی معروف جهان با عملکردی کارآمد و کاربرپسند، حداقل در دو ظرفیت رسانه‌ ای ارتباطی تبادل پیام (پیام‌رسان‌ها) و رسانه‌های چندمنظوره و چندرسانه‌ای شبکه اجتماعی

 

6-تدوین و پیشنهاد سیاست­‌ها و آئین‌نامه‌­های لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ

 

7- جهش اساسی در تأمین و تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان در قالب‌های پویانمایی، سریال، مستند و برنامه ترکیبی از سوی بخش غیردولتی

 

8- تقویت همبستگی ملی در پهنه کشور از طریق کمک به برگزاری جشن‌های عمومی در مناسبت‌های ملی، مردمی، بدون مباشرت مستقیم نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق اصناف و نهادهای مردمی

 

9-تأمین سبد محصولات فرهنگ و رسانه حوزه نوجوان از طریق اختصاص 20 درصد از سهم کل تولیدات سالانه کشور به این محدوده سنی

 

10- تغییر ساختار قانونی و مأموریتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت ایفاء نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با بهره­‌گیری از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی از طریق بازتعریف ساختار بنیاد و تشکیل بنیاد سرگرمی‌های تعاملی یا بنیاد سرگرمی‌های زندگی دیجیتال 

 

مسأله چهارم
 ضعف در روایت‌سازی و بازسازی مرجعیت رسانه‌­ای و اجتماعی

 

راهبردها
1- پذیرش تغییر الگوواره رسانه‌­ای و دوری از محافظه‌کاری و اتخاذ صراحت لهجه و رعایت قید زمان و اهمیت نشر خبر منطبق با واقع و اول در روایت‌سازی از مسئولان مربوطه و تمهید شرایط برای گفت‌وگوهای نقادانه

 

2- یکپارچه‌سازی در سرخط­‌های مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی روابط عمومی همه دستگاه­‌ها و فضاهای رسانه‌­ای اجتماعی رسمی

 

3- پشتیبانی از روایت معیار با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوری­‌های نرم و خلاق برای انتشار و حمایت از روایت معیار با بهره­‌گیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهره­‌مندی از ظرفیت‌های طلاب

 

4- تقویت سواد مجازی در راستای شکل‌­گیری سواد تحلیلی و تمهید شاخص‌­های متقن علمی برای تشخیص اخبار منطبق با واقع

 

مسأله پنجم
ضعف در تمهید بستر رسمی برای بیان اعتراضات و کم‌توجهی به طرح مسائل و مطالبات اجتماعی

 

راهبردها
1- تمهید شرایط مناسب برای اعتراض مدنی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت قوانین و مقررات کشور

 

2- کمک به شکل­‌گیری گفت‌وگوهای ملی و تقویت حوزۀ عمومی بحث و گفت‌وگو در باب موضوعات و مسائل مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداری‌های کشور

 

مسأله ششم 
غفلت از اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت

 

راهبردها
 1-افزایش معنادار و مؤثر سهم فرهنگ در برنامه­‌های توسعه و قانون بودجه‌­های سالانه کشور و تخصیص آنها با تأکید بر بودجه­‌های برنامه‌­ای و استفاده از ظرفیت‌­های غیردولتی با نظارت دقیق دولت

 

2-تعیین سرفصل بودجه‌­ای مناسب و اختصاص 5 درصد از اعتبارت دانشگاه‌­ها برای امور فرهنگ در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاه­‌ها به مصرف آن صرفاً در امور برنامه‌­ای فرهنگ

 

تبصره 1: دستگاه­‌های محوری در اجرای راهبردهای فوق‌الذکر از ظرفیت سایر دستگاه­‌های ذی­ربط و گروه‌­ها و تشکل­‌های مردمی استفاده می­‌کنند.

 

تبصره 2: نظارت بر اجرای احکام این ماده واحده بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاه­‌های محوری مجری راهبردهای فوق‌الذکر؛ موظف‌اند طی مهلت 2 ماه از تاریخ ابلاغ و به‌طور منظم؛ به‌استثنای راهبردهای مسأله 6 که در زمان مقتضی اعلام می­‌گردد، گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه نمایند.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

 این مصوبه به نهادهای مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌­ها، سازمان صداوسیما، سازمان برنامه‌وبودجه، مرکز ملی فضای مجازی، سایر دستگاه‌­ها و نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی ذی‌ربط (حسب ابلاغ) ابلاغ شده است./ تسنیم

ارسال نظر