به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد محمدیبخش با اشاره به برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای توسعه صنعت حملونقل هواپیما، اظهار کرد: بر اساس دستور رئیسجمهوری برای طراحی و ساخت هواپیمای مسافری و کارگوی ایرانی، کارگروه مربوطه تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه مسئولیتها در رابطه با ساخت هواپیما مشخص است، ادامه داد: اینکه چهکسی هواپیما را تولید میکند، کدام دستگاه سیاستگذاری میکند و چه دستگاهی تأمین مالی این پروژه را انجام خواهد داد.
وی افزود: جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری نیز رأس این مجموعه است؛ یعنی سیاستگذاری، راهبری، تأیید، استانداردسازی و نظارت بهعهده سازمان است.
وی تصریح کرد: در اصفهان همه زیرساختهای فنی، مهندسی، ابنیه، کارگاهها و حتی زنجیره تأمین را داریم، این بخش اعظم کار ساخت هواپیما است که بهلطف خداوند انجام شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه طراحی و نیازسنجی هواپیمای ایرانی نیز انجام شده است، گفت: هواپیما یک پلتفرم اولیه ایران140 داشته که به "سیمرغ" تبدیل شده است.
محمدیبخش با اعلام اینکه هواپیمای اول سیمرغ به نتیجه خوبی رسیده است، اضافه کرد: هواپیمای مسافربری سیمرغ 75نفره است و طول آن از هواپیمای ایران140 بلندتر است.
وی یادآور شد: در گام اول مهمترین بحث این هواپیما نوع کارگوی (باری) آن است. پلتفرم بعدی هواپیمای سیمرغ آماده شده است که احتمالاً تا آخر سال از این پلتفرم رونمایی خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که پلتفرم دوم در چه حوزهای است، افزود: در جلسهای که همه اعضای گارکروه حضور دارند این پلتفرم رونمایی میشود و پس از آن اطلاعرسانی خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که اولین هواپیمای سیمرغ چهزمانی پرواز میکند، اظهار کرد: حوزه اول این پروژه هواپیمای باری است که باید دوره گذر و فرآیندهای تست را سپری کند تا وارد چرخه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از خرید هواپیما طی 15 ماه اخیر خبر داد و در پاسخ به تعداد این هواپیماها گفت: بنا نداریم تعداد را اعلام کنیم اما تعداد بسیار بسیار زیادی انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده است./ تسنیم