به گزارش راهبرد معاصر آلودگی هوا دست سر پایتخت و کلانشهرها برنمیدارد، هربار که باد باران کم میشود آلایندهها خودنمایی میکنند، رنگ به رخسار شهر نمیماند و گرد خاکستری چشمنوازی میکند. در تمام سالهای گذشته که آبوهوای تهران به این وضعیت افتاد یکی از متهمهای همیشگی کیفیت سوخت خودروها و صنایع اطراف شهر بوده است، انگشت اتهام بهسمت مازوت سوزی نشانه رفته و در وضعیت تایید و تکذیب سوالی پر ابهام ایجاد کرده است.
گزارشهای امروز نشان میدهد مقدار دیاکسید گوگرد در آسمان تهران افزایش پیدا کرده است. عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفته که «طی سالها مشکل SO۲ یا همان دیاکسید گوکرد را داشتیم که با توجه به حذف گوگرد از سوخت این مشکل هم برطرف شد؛ اما طی روزهای گذشته بویژه ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش ۳ تا ۵ برابری غلظت دیاکسید گوگرد در شهر تهران را شاهد بودیم که این نشان میدهد برخی از صنایع اقدام به استفاده از سوختهای حاوی گوگرد کردند.»
بهتعبیر رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت شاخصها نشان میدهد مصرف سوختهای حاوی گوگرد افزایش پیدا کرده است، چیزی که داریوش گلعلیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تکذیب آن به خبرآنلاین میگوید: «در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۶ آذر و در ساعتهای ۱۱ صبح الی ۴ بعدازظهر، شاخص دیاکسید گوگرد در ایستگاهها افزایشی بود، منتهی در برخی ایستگاهها این شاخص در شرایط ناسالم و عبور از عدد ۱۰۰ قرار گرفت. طبیعتاً یک عامل مقطعی وجود داشته که این اتفاق افتاده اما این عامل به هیچ وجه مازوت سوزی نبوده چراکه امکان استفاده از مازوت وجود ندارد.»
وی ادامه میدهد: «وقتی قطعی گاز نداریم کارخانهها بهسمت سوخت جایگزین نمیروند، اگر مازوت قرار است تخصیص پیدا کند حتما با محیط زیست هماهنگ میکنند، دلیل افزایش دیاکسید گوگرد را باید بررسی کرد، ما درحال بررسی هستیم تا ببینیم علت افزایش دیاکسید گوگرد در روزهای گذشته چیست.»
با این وجود سایه استفاده از سوخت بیکیفیت بالای سر گوگرد منتشر شده در هوا وجود دارد، اگر بهگفته معاون محیط زیست مازوت سوزی انجام نمیشود چه چیزی سبب افزایش ۵ برابری گوگرد شده است. درهمینباره حسین شهیدی، مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به خبرآنلاین میگوید: «اینکه مسئولان میگویند از سوخت مازوت استفاده نمیشود حتماً درست میگویند، اما اشکالی که وجود دارد این است که گازوئیلی که استفاده میکنند کمتر از مازوت نیست، شاید آنها پشت این قایم شدند که چون از مازوت استفاده نمیکنند مشکل از آنها نیست ولی گازوئیلی که برای خارج از شهر تهران استفاده میشود معمولاً استاندارد ندارد..»
او ادامه میدهد: «محتوای گوگرد گازوئیلی که در تهران استفاده میشود زیر ۵۰ PPM است، اما گازوئیلی که برای کارخانهها استفاده میشود بعید میدانم از این جنس باشد و معمولاً مقدار گوگرد آن بیشتر و حتی در مواردی به ۷ هزار PPM هم رسیده است، باید دید گازوئیلی که در خارج از تهران استفاده میشود را چک میکنند یا نه، چیزی که سبب افزایش گوگرد در هوا شده بهنظر میرسد مشکل گازوئیل است و این سوخت که برای خارج شهر تهران توزیع میشود استانداردهای لازم را ندارد.»/خبرآنلاین