به گزارش راهبرد معاصر؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش امروز، ۸ دیماه سفر یکروزهای به شهرستانهای مهر و لامرد استان فارس داشت که در آن علاوه بر حضور در مراسم کلنگزنی و افتتاح مجتمعهای آموزشی خیرساز در جمع فرهنگیان لامرد، مهر، اشکنان، گلهدار و علامرودشت سخنرانی کرد.
وی در این نشست نقش آموزش و پرورش را در ارتقا و پیشرفت کشور یادآور شد و افزود: برای پیشرفت کشور باید در آموزش و پرورش سرمایهگذاری کنیم.
نوری به طرح رتبهبندی معلمان اشاره کرد و گفت: طرح رتبهبندی معلمان فقط برای افزایش حقوق نیست بلکه رتبهبندی آنان قطعهای سند تحول بنیادین است و برای ارتقای جایگاه معلم و ایجاد رقابت بین معلمان اجرا شده است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به وضعیت دانشگاه فرهنگیان گفت: گزینش در دانشگاه فرهنگیان باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا بهترین نیروها به آموزش و پرورش جذب شوند بنابراین در آینده نزدیک در شیوه گزینش دانشجو معلم تجدید نظر خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه محتوای دروس دانشگاه فرهنگیان باید کاربردی و شش ساحتی مدنظر سند تحول بنیادین باشد و در پایان هم معلمان باید در ازمون پایان دوره شرکت کنند و ۶ مهارت را بدانند، گفت: دانشجو معلمان فارغالتحصیل باید مسائل دینی را بدانند ضمن اینکه نباید معلم به روز نباشد بلکه آینده را بلد باشد و دانشآموزان را برای آینده تربیت کند.
نوری خواستار توجه به محتوای کتب درسی مدارس شد و معلمی را یک هنر عنوان کرد و گفت: اگر معلمی شغل باشد، شأن آن حفظ نمیشود اما اگر معلمی نر شود قطعا شأن معلم حفظ میشود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود مناسبتهای گذشته و پیشرو را گرامی داشت و افزود: فردا سالروز حماسه ۹ دی، روز میثاق امت با ولایت است و باید این نکته را بدانیم که پایهگذار دفاع از ولایت، حضرت زهرا(س) بود لذا ولایتمداری تداوم مسیر آن بانوی بزرگوار است.
نوری با بیان اینکه در حماسه ۹ دی ملت بصیر ایران استمرار نظام جمهوری اسلامی را رقم زدند، به در پیش رو بودن سالروز شهادت سردار سلیمانی نیز اشاره کرد و گفت: سردار دلها از تمام مسلمانان و مظلومان جهان دفاع کرد و به همین دلیل در میان آزادیخواهان جهان محبوب است و همین موجب آسمانی شدن ایشان شد.
وزیر آموزش و پرورش یاد شهدا به خصوص شهدای دانشآموز حادثه شاهچراغ(ع) را هم گرامی داشت و بر ضرورت بزرگداشت و تداوم راه آنان تأکید کرد.
احداث ۵۰ درصد مدارس کشور بههمت خیران
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بحمد الهی در نظام جمهوری اسلامی خیران همکاری خوبی برای ارائه خدمت به مردم دارند به طوری که در کشورمان ۵۰ درصد مدارس بههمت خیران احداث میشود.
نوری، مدرسهسازی توسط خیران را کاری تربیتی و مدرسه خیرساز را فضای تربیتی دانست که دارای اثر تربیتی است و سپس افزود: دانشآموزان باید خیران را بشناسند و عمل خیرانه او را الگوی زندگی خود قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور به مردم شهرستانهای مهرو لامرد تأکید کرد: دولت تلاش میکند کارهایی انجام دهد، هر چند تحریمها علیه کشورمان شدیدتر شده است و انواع تحریم نیز اعمال میشود البته مردم ما از درون تحریمها هم فرصتسازی کردند به طور مثال فازهای مختلف مجموعههای صنعتی جنوب کشور توسط متخصصان داخلی در این دولت ساخته شده است.
وی همچنین در جلسه جمعبندی سفر خود به شهرستانهای مهر و لامرد نیز گفت: باید هنرستان شبانهروزی برای دانشآموزان محروم در این مناطق احداث شود تا در آینده بتوان آنان را جذب صنایع مستقر در همین مناطق کرد.
نوری از دستور کار قرار دادن تغییر سهمیه کنکور دانشآموزان شهرستانهای مهر و لامرد و احداث ساختمان پژوهشسرای دانشآموزان شهرستان مهر خبر داد و گفت: بحمد الهی این مناطق دارای ظرفیت خیران خوبی است که در آینده نزدیک نشستی را با خیران ایرانی مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مدرسهسازی برگزار خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به شدت گرمای هوا در مناطق جنوب استان فارس خواستار تخصیص اعتبار برای تهیه سیستمهای سرمایشی کلاسهای درس این مناطق شد و گفت: باید ۵ زمین چمن هم در مناطق مختلف آموزش و پرورش این شهرستانها احداث شود.
وی با بیان اینکه طرحهای نیمه تمام بالای ۷۰ درصد تا اول مهر کامل میشود، گفت: تلاش داریم تا استان فارس الگوی سفرهای تربیتی دانشآموزان قرار گیرد بنابراین اردوهای تربیتی به صورت آزمایشی در این استان برگزار خواهند شد.
بررسی و انجام مطالعات اردوگاه ملی دانشآموزان اشکنان و تجهیز هنرستانهای فنی از دیگر مواردی بود که نوری بدانها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان در تجهیز هنرستانهای فنی هزینه پرداخت کردهایم./ ایکنا