پالتیکو: اتحادیه اروپا به ویتکاف اعتماد ندارد رسانه عبری: تماس‌ها درمورد توافق امنیتی با سوریه به بن‌بست رسیده است خطیب‌زاده: هدف ما جلوگیری از جنگ بعدی است و نه آمادگی برای آن دبیرکل حزب الله: اشغال حتی یک وجب از خاک لبنان را نمی‌پذیریم سی‌ان‌ان: ترامپ هنوز برای حمله زمینی به ونزوئلا تصمیمی نگرفته است زهران ممدانی: نتانیاهو به نیویورک بیاید بازداشت می‌شود نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق؛ ائتلاف «الاعمار والتنمیه» در صدر + جزئیات  بن سلمان برای دیدار با ترامپ به آمریکا رفت روس اتم: ساخت واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر طبق برنامه پیش می‌رود «پ. ک. ک» از مرز عراق و ترکیه عقب‌نشینی کرد افشاگری تلگراف از شیوه عضوگیری داعش در انگلیس با هوش مصنوعی غریب‌آبادی: به هر قطعنامه‌ای علیه ایران در آژانس پاسخ می‌دهیم ناو هواپیمابر فورد آمریکا وارد دریای کارائیب شد رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: باید برای اشغال آن سوی خط زرد آماده باشیم تاریخ اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق

دیپلمات انگلیسی: اقدام لندن در توقیف نفتکش ایران غیرقانونی است

یک دیپلمات پیشین انگلیسی ضمن انتقاد از اقدام اخیر لندن در توقیف یک نفتکش ایرانی، اظهار داشت که انگلیس حق ندارد جبل طارق را بر ایران ببندد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 28
کد خبر: ۱۷۶۱۸

به گزارش راهبرد معاصر، یک دیپلمات پیشین انگلیس اقدام اخیر این کشور در توقیف یک فروند نفتکش ایرانی در «جبل طارق» را غیرقانونی توصیف کرد.

 

«کریگ موری» سفیر انگلیس در «ازبکستان» در سال‌های 2002 تا 2004 طی تحلیلی در وبگاه خود در این زمینه نوشت: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران در جبل طارق غیرقانونی بوده و شکی در آن نیست.

 

کریگ موری در این باره نوشت: هرچند که واکنش ایران به این ماجرا‏ و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نیز غیرقانونی بود، اما اقدام این کشور به عنوان یک واکنش، قابل فهم‌تر است. پیامدهای ناشی از فروپاشی قوانین مهم بین المللی در زمینه تردد از طریق تنگه‌ها برای اقتصاد جهانی ویرانگر خواهد بود.»

 

بر اساس این گزارش، جمعه بیست‌وهشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف شد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند. بهانه توقیف این کشتی نیز حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است. (جزئیات بیشتر)

 

این دیپلمات انگلیسی با اشاره به اهمیت گذرگاه‌های دریایی مهم جهان چون «تنگه دوور» در آبراه مانش، «تنگه کرچ» در دریای سیاه ، «تنگه مالاکا» در سوماترا و «تنگه تایوان» در اقیانوس آرام و لزوم تردد آزاد دریایی و حفظ امنیت آن‌ها از سوی کشورهای دارای قلمروی آبی نوشت: باز نگه داشتن تنگه هرمز، برای اقتصاد جهانی به نسبت دیگر نمونه‌های ذکر شده شاید مهم‌تر باشد.

 

گریک موری همچنین نوشت: حق عبور از یک تنگه صرف‌نظر از آب‌های سرزمینی، یک رکن کاملا ضروری از قوانین دریایی بین المللی و نظم بین المللی است. تنگه جبل طارق نیز حیاتی است و انگلیس به هیچ وجه حق ندارد آن را بر ایران یا سوریه ببندد. در صورت از بین رفتن تعهد دولت‌های ساحلی در باز نگه داشتن گذرگاه‌های دریایی، این امر به سقوط ناگهانی اقتصاد و حتی درگیری نظامی در سراسر جهان منجر خواهد شد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار