دیپلمات انگلیسی: اقدام لندن در توقیف نفتکش ایران غیرقانونی است-راهبرد معاصر
واکنش عراقچی به تصمیم احتمالی اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم خطوط کشتیرانی ایران پیام تسلیت حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به مناسبت شهادت «محمد عفیف» موافقت بایدن با به‌کارگیری موشک‌های دوربرد توسط اوکراین علیه روسیه کشته‌شدن ۸ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق زمین‌لرزه ۶.۲ ریشتری در ژاپن هشدار «گروسی» نسبت به ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در پی حملات روسیه ادعای هاآرتص: نتانیاهو با پایان جنگ در لبنان موافق است، اما از غزه خارج نمی‌شود انفجار مقابل یک مسجد در وزیرستان پاکستان؛ ۷ نفر کشته و زخمی شدند ادعای واشنگتن پست: ترامپ به معامله با ایران فکر کرده است تروئیکای اروپایی در تدارک یک قطعنامه علیه ایران در شورای حکام در نشست عراقچی با مدیران ارشد رسانه‌ها چه گذشت؟ رئیس سازمان انرژی اتمی: قطعنامه جدید علیه ایران صادر شود سریع پاسخ می‌دهیم بمباران دفتر حزب بعث سوریه در بیروت + ویدئو جزئیات جدید از ماجرای جنجالی درز اسناد محرمانه اسرائیل کشته شدن ۴ تروریست در کرکوک

دیپلمات انگلیسی: اقدام لندن در توقیف نفتکش ایران غیرقانونی است

یک دیپلمات پیشین انگلیسی ضمن انتقاد از اقدام اخیر لندن در توقیف یک نفتکش ایرانی، اظهار داشت که انگلیس حق ندارد جبل طارق را بر ایران ببندد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 28
کد خبر: ۱۷۶۱۸

به گزارش راهبرد معاصر، یک دیپلمات پیشین انگلیس اقدام اخیر این کشور در توقیف یک فروند نفتکش ایرانی در «جبل طارق» را غیرقانونی توصیف کرد.

 

«کریگ موری» سفیر انگلیس در «ازبکستان» در سال‌های 2002 تا 2004 طی تحلیلی در وبگاه خود در این زمینه نوشت: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران در جبل طارق غیرقانونی بوده و شکی در آن نیست.

 

کریگ موری در این باره نوشت: هرچند که واکنش ایران به این ماجرا‏ و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نیز غیرقانونی بود، اما اقدام این کشور به عنوان یک واکنش، قابل فهم‌تر است. پیامدهای ناشی از فروپاشی قوانین مهم بین المللی در زمینه تردد از طریق تنگه‌ها برای اقتصاد جهانی ویرانگر خواهد بود.»

 

بر اساس این گزارش، جمعه بیست‌وهشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف شد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند. بهانه توقیف این کشتی نیز حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است. (جزئیات بیشتر)

 

این دیپلمات انگلیسی با اشاره به اهمیت گذرگاه‌های دریایی مهم جهان چون «تنگه دوور» در آبراه مانش، «تنگه کرچ» در دریای سیاه ، «تنگه مالاکا» در سوماترا و «تنگه تایوان» در اقیانوس آرام و لزوم تردد آزاد دریایی و حفظ امنیت آن‌ها از سوی کشورهای دارای قلمروی آبی نوشت: باز نگه داشتن تنگه هرمز، برای اقتصاد جهانی به نسبت دیگر نمونه‌های ذکر شده شاید مهم‌تر باشد.

 

گریک موری همچنین نوشت: حق عبور از یک تنگه صرف‌نظر از آب‌های سرزمینی، یک رکن کاملا ضروری از قوانین دریایی بین المللی و نظم بین المللی است. تنگه جبل طارق نیز حیاتی است و انگلیس به هیچ وجه حق ندارد آن را بر ایران یا سوریه ببندد. در صورت از بین رفتن تعهد دولت‌های ساحلی در باز نگه داشتن گذرگاه‌های دریایی، این امر به سقوط ناگهانی اقتصاد و حتی درگیری نظامی در سراسر جهان منجر خواهد شد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار