به گزارش راهبرد معاصر؛ تیم‌های ملی والیبال ایران و روسیه امروز یکشنبه در یکی از مهم‌ترین دیدار‌های والیبال جهان در آخرین دیدار انتخابی المپیک در گروه پنجم به مصاف یکدیگر می‌روند. این دیدار امشب ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار می‌شود.

 

شاگردان کولاکوویچ در حالی آماده بازی می‌شوند که در دو دیدار گذشته شان در گروه پنجم انتخابی رقابت‌های المپیک توانسته اند تیم‌های ملی والیبال کوبا و مکزیک را شکست دهند. روسیه هم همین وضعیت را دارد، اما از آن جایی که تنها یک تیم از این گروه می‌تواند جواز حضور در المپیک را بگیرد بازی دو تیم بسیار اهمیت دارد، زیرا برنده این دیدار، تیم صعود کننده است.  

 

تیم ملی والیبال روسیه یکی از پر افتخار‌ترین و بهترین تیم‌های والیبال جهان است، آن‌ها به تازگی بدون بازیکنان اصلی شان به قهرمانی لیگ ملت‌های والیبال رسیدند و حالا ستارگانی، چون میخایلوف و موزرسکی را هم در اختیار دارند. تزار‌ها کارنامه پر افتخاری هم دارند و تاکنون ۴ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۳ مدال برنز رقابت‌های المپیک را به دست آورده اند، آن‌ها همواره از سال ۱۹۶۸ در تمام دوره‌های المپیک به غیر از المپیک ۱۹۸۴ آمریکا حاضر شده اند و در جمع تیم‌های بالانشین بودند.  

 

افتخار روس‌ها به همین جا خلاصه نمی‌شود، آن‌ها ۶ قهرمانی جام جهانی، ۶ قهرمانی جهان و ۴ قهرمانی لیگ ملت‌های والیبال را در اختیار دارند، تزار‌ها همچنین مدال‌های برنز و نقره زیادی در این رقابت‌ها کسب کرده اند. در مجموع آن‌ها علاوه بر پیشینه خوب، تیم قدرتمند و خوبی هم دارند و همین می‌تواند کار را برای سرو قامتان ایرانی مشکل کند.  

 

تیم ملی والیبال ایران شرایط متفاوتی با روس‌ها دارد، سرو قامتان تنها یک دوره در المپیک حضور داشته اند، اما در چند سال گذشته به یکی از قدرت‌های جهانی بدل شدند، با این حال بر اساس گفته سرمربی تیم ملی، بازیکنان پیش از اعزام با ناهنماهنگی و مصدومیت ناشی از فشار بالای رقابت‌های لیگ ملت‌ها درگیر بودند. آن‌ها در بازی نخست هم فشار زیادی را مقابل کوبا تجربه کردند و از آن جایی که روسیه میزبان این بازی هم است شرایط بسیار سختی دارند.  

 

ایرانی ها، اما همیشه ثابت کردند در سخت‌ترین شرایط می‌توانند بزرگترین کار‌ها را انجام دهند و بدون شک تیم ایران در این بازی از پیش باخته نیست و توانایی شکست این تیم را دارد. شاگردان کولاکوویچ در آخرین بازی با روسیه که در هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال و به میزبانی ارومیه برگزار شد شکست سنگین ۳ - ۰ را به روس‌ها تحمیل کردند و همین می تواند انگیزه و روحیه خوبی برای ایرانی‌ها باشد.  

تیم‌های ملی والیبال ایران و روسیه در مجموع ۱۴ بار با هم رو به رو شدند که سهم ایران ۴ برد و سهم روسیه ۱۰ برد بوده است، نتایج بازی‌های انجام شده میان دو تیم به شرح زیر است: 

تاریخچه رویارویی تیم‌های ملی والیبال ایران و روسیه

جام جهانی ۲۰۱۱، ایران صفر – روسیه ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۳، ایران صفر – روسیه ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۳، ایران ۱ – روسیه ۳
جام قهرمانان بزرگ جهان ۲۰۱۳، ایران صفر – روسیه ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۲ – روسیه ۳
قهرمانی جهان ۲۰۱۴، ایران صفر – روسیه ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۵، ایران ۳ – روسیه ۱
لیگ جهانی ۲۰۱۵، ایران ۳ – روسیه صفر
لیگ جهانی ۲۰۱۵، ایران ۱ – روسیه ۳
جام جهانی ۲۰۱۵، ایران صفر – روسیه ۳
المپیک ۲۰۱۶، ایران صفر – روسیه ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۷، ایران صفر – روسیه ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۸:ایران ۱- روسیه ۳
لیگ جهانی ۲۰۱۹: ایران ۳ - روسیه ۰ 

 

تیم ملی والیبال ایران در صورتی که نتواند روسیه را شکست دهد و سهمیه المپیک را بگیرد، باید مدتی دیگر در رقابت‌های قهرمانی آسیا که به میزبانی تهران است حاضر شود و با قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر به مسابقات سهمیه‌ای آسیا که به میزبانی چین است اعزام شود و در پایان با کسب عنوان برترین تیم راهی المپیک شود.