به گزارش راهبرد معاصر؛ این بخش از منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر امتداد مییابد که کاهش ۵ کیلومتر از طول مسیر موجود کرج- چالوس و کاهش ۲۰ دقیقهای از زمان سفر را به همراه دارد و با حذف «گردنه کندوان» و اصلاح قوسهای موجود در مسیر موجب افزایش ایمنی سفر خواهد شد؛ آن هم در شراطی که ایمنی تردد از جاده چالوس روز به روز در حال کاهش است.
دولت امسال را سال شکوفایی شبکه آزادراهی نامید و در ابتدای سال اعلام کرد که امسال قرار است ۲۹۳ کیلومتر آزادراه افتتاح شود این در حالی است که سامان دادن سفرهای شمالی و کاهش خطرات سفر به شمال بیش از هر وقت دیگری احساس میشود و تحقق بخشی از این مهم با افتتاح مسیرهای آزادراهی به سمت شمال ممکن است.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل در شروع سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که امسال پنج پروژه اولویتدار آزادراهی کشور به طول ۲۹۳ کیلومتر در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ افتتاح می شود و توضیح داد: منطقه دو آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر، آزادراه منجیل- رودبار به طول ۸ کیلومتر، آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر، آزادراه تبریز-صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و آزادراه مراغه- هشترود به طول ۲۹ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به شبکه آزادراهی کشور افزوده میشوند که علاوه بر افزایش طول شبکه، موجب خذف بخش مهمی از گلوگاه های ترافیکی منطقه میشود.
«خیراله خادمی» معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت امروز پنج شنبه به ایرنا خبر داد: قطعه دوم آزادراه تهران - شمال نخستین پروژه آزادراهی است که به زودی و به احتمال زیاد در نیمه دوم تیرماه امسال زیر بار ترافیک میرود.
با برگزاری جلسه هماهنگی دستگاههای مرتبط با افتتاح آزادراه تهران- شمال با حضور وزیر راه و شهرسازی که ۲۸ خرداد ماه برگزار شد. افتتاح قطعه جدید یک قدم دیگر به اجرا نزدیک و وعده دولت در تحقق گسترش شبکه آزادراهی کشور و ساماندهی به مسیرهای مسافرت به شمال محقق شد.
به گزارش ایرنا طول شبکه آزادراهی در حال بهره برداری از ۱۵۰ کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در حال حاضر رسیده است و برنامه بلند مدت در این حوزه ساخت ۱۰هزار کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور است که ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این میزان در دست احداث قرار دارد./ایرنا