به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن عباسزاده با اشاره به اینکه ۷۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ تولید شد، اظهار کرد: پارسال ۲۸ میلیون تن محصول به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار صادر و ۱۲ میلیون تن در داخل به فروش رسید. از ۱۶ میلیارد دلار درآمد ارزش صنعت پتروشیمی، ۱۴ میلیارد دلار به بانک مرکزی برای تأمین نیازهای ارزی کشور ارائه شد.
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی بخش هزینهای ارزی بهصورت سالانه نیز دارد که همه آن در همان سال هزینه نمیشود، ادامه داد: صنعت پتروشیمی پارسال ۳.۵ میلیارد دلار هزینه ارزی داشته است که حدود ۲ میلیارد دلار در بخش شرکتهای تولیدی، حدود یک میلیارد دلار در بخش پرداخت تسهیلات خارجی و حدود ۴۰۰ میلیون دلار در بخش تأمین قطعات پروژهها هزینه شده است.
عباسزاده تأکید کرد: این ۲ میلیارد دلار خرید ارزی شرکتهای تولیدی، ظرفیت بسیار مطلوبی برای تبدیل به ساخت داخل است که این کار در حال انجام در مجتمعهاست و امیدواریم این مقدار هر سال با کمک شرکتها کاهش یابد.
وی با بیان اینکه امسال به دلایلی پیشبینی میشود درآمدهای ارزی صنعت پتروشیمی کاهش یابد، تصریح کرد: کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمتهای جهانی محصولات پتروشیمی نسبت به سال قبل و پیشبینی حدود یک میلیارد دلار افزایش خریدهای داخلی برای امسال از جمله دلایل این کاهش درآمد ارزی است.
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: شرکتهای پتروشیمی بر تعهدهای ارزی خود به بانک مرکزی همچون سالهای پیش متعهد باشند.
عباسزاده با اشاره به اینکه عرضه خوراکهای بینمجتمعی خود نمودی از زنجیره ارزش است، افزود: شرکتهای پتروشیمی باید بر قراردادهای بینمجتمعی پایبند باشند تا تولید در شرکتهای پاییندست دچار اختلال نشود.
وی به ۲.۱ میلیارد دلار واردات محصولات پتروشیمی به کشور اشاره کرد و ادامه داد: مطالعات زنجیره ارزش و بازار این محصولات وارداتی در سند زنجیره ارزش انجام شده و درخواست میشود شرکتها به این محصولات توجه داشته باشند تا آنها را در کشور تولید کنیم.
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره مدیریت انرژی گفت: شرکتهای پتروشیمی پارسال در کنار دریافت روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز خوراک، حدود ۳۹ میلیون مترمکعب گاز سوخت استفاده کردهاند که ظرفیت بالایی برای صرفهجویی در این مقدار سوخت وجود دارد.
عباسزاده خواستار دقت ویژه مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی به برنامهریزی و نگاه مدیریتی شد و اظهار کرد: اگرچه شرکت ملی صنایع پتروشیمی این موارد را مورد توجه دارد اما مدیران عامل نیز باید توجه خاصی به موضوعهای کسبوکار و بازار محصولات خود داشته باشند و از نگاه مقطعی به کسبوکار پرهیز کنند./فارس