چطور با ChatGPT عکس‌هایمان را به سبک انیمیشن‌های استودیو «جیبلی» درآوریم؟ ۵۰۵ جانباخته و ۱۲ هزار مجروح در ابتدای طرح نوروزی در کشور سازمان نظام پرستاری: کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور مرکز مدیریت راه‌های کشور: تردد ۲۱.۶ میلیون خودرو در موج اول سفر‌های نوروزی برخورد قضایی با عوامل انتشار کلیپ خارج از شئون از یک کنسرت تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌ها و محور‌های مسدود در روز جمعه ۸ فروردین هواشناسی ایران امروز ۱۴۰۴/۱/۸؛ بارندگی و وزش باد در ۱۱ استان آمار تصادفات در ایام نوروز/ ۴۱۹ کشته و ۹۷۷۸ مجروح در ۱۲ روز گذشته ترافیک سنگین در تمام جاده‌های شمال/ کندوان یک‌طرفه شد خبر مهم کاظمی از ایجاد یک نظام جدید در آموزش و پرورش وضعیت آب و هوا و جاده‌های کشور، امروز ۷ فروردین ۱۴۰۴ ورود سامانه بارشی از هفته آینده به کشور/ افزایش ابر و بارش پراکنده در آخر هفته برای برخی استان‌ها اعلام آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محور‌های مواصلاتی کشور رسیدگی به ۸۹ پرونده کثیرالشاکی برداشت غیرمجاز اینترنتی موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات جمعی از محکومان دادگاه‌ها

اُفت محسوس نمرات امتحانات نهایی امسال دانش‌آموزان

در حالی تنها یک دانش‌آموز در رشته علوم تجربی در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ موفق به کسب معدل ۲۰ شد و برخی معلمان از دشواری بالای سؤالات امتحانات نهایی گفته بودند، اما مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند سؤالات از کتاب درسی طراحی شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 28
کد خبر: ۱۹۶۶۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ نه تنها از حیث تأثیر ۴۰ درصدی و قطعی نمرات در پذیرش دانشگاه‌ها بلکه حتی در نوع طراحی سؤالات و نمرات دانش‌آموزان نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت بود.

چند هفته‌ای از اعلام نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان می‌گذرد و در این مدت، نظرات متفاوت مسئولان وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که اوضاع نمرات دانش‌آموزان چندان رضایت‌بخش نیست.

در ابتدا، قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت محسوس نمرات دانش‌آموزان خبر داد و پس از آن معاون دیگر وزارت آموزش و پرورش تأیید کرد که در مجموع سه رشته ریاضی، انسانی و تجربی تنها یک دانش‌آموز در کشور توانسته است معدل ۲۰ کسب کند!

در حالیکه مسئولان مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش به عنوان مرجع تخصصی پاسخگویی درباره وضعیت امتحانات نهایی، پاسخگویی درباره تحلیل نمرات دانش‌آموزان را به برگزاری یک نشست خبری آن هم بعد از اعلام نتایج در شورای عالی انقلاب فرهنگی منوط می‌کنند! تصمیم گرفتیم تا در گفتگو‌هایی به بررسی دلایل اُفت عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بپردازیم.

عبدالرسول عمادی؛ رئیس اسبق مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش نظر خود در این باره را اینگونه توضیح می‌دهد: هر سال با تغییر سؤالات امتحانات نهایی، میانگین نمرات در حدود ۰.۵ نمره متفاوت بود، اما اگر در امتحانات نهایی خرداد امسال تفاوت نمرات با سال‌های گذشته بیشتر باشد این می‌تواند ناشی از نوع تصحیح و کلید سؤالات باشد.

وی افزود: در سال‌های گذشته، مصححان برای تصحیح سؤالات آزادی عمل بیشتری داشتند، اما امسال به دلیل تصحیح الکترونیک آن‌ها باید مطابق کلید ارائه شده برای تصحیح اقدام می‌کردند و همین موضوع می‌تواند به اُفت نمرات دانش‌آموزان منجر شود.

همچنین طیبه موسوی؛ دبیر زیست‌شناسی که در تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی حضور داشت، عنوان کرد: سال‌گذشته از کلاس ۲۰ نفری دانش‌آموزان رشته علوم انسانی، ۵ نمره ۲۰ در امتحان نهایی درس سلامت و بهداشت داشتیم، اما امسال بالاترین نمره درس سلامت و بهداشت ۱۵ بود آن هم مربوط به یکی از دانش‌‍‌آموزانم که در رشته تجربی تحصیل می‌کند.

وی افزود: سؤالات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بسیار دشوار طراحی شده بود به عنوان مثال در برخی سؤالات، انتظار تفسیر تصویر را از دانش‌آموزان داشتند، در این موارد هر فردی تفسیر خود را دارد، اما مصححان باید طبق کلید سؤالی که در اختیار داشتند، برای تصحیح برگه امتحان اقدام می‌کردند بنابراین نتوانستند به بسیاری از پاسخ‌ها نمره بدهند.

این معلم گفت: برخی سؤالات نیز از بخش‌هایی طراحی شد که در کتاب درسی اعلام شده بود از این بخش در امتحانات سؤال طرح نمی‌شود این روند باعث شد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی امسال دشوارتر بتوانند معدل بالا کسب کنند.

وی متذکر شد: کلید سؤالات نیز در تمام دروس حاوی اشتباهاتی بود و معلم باید الزاماً براساس کلید سؤالات برای تصحیح اقدام می‌کرد و همین موضوع نیز باعث کاهش نمرات شد. / تسنیم

ارسال نظر