به گزارش راهبرد معاصر؛ حسام قربانعلی گفت: با بیان اینکه بخشی از تاخیرات تیر ماه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی انجام عملیات بزرگ حج ۱۴۰۲ بوده است که بخشی از این تاخیرهای منظور شده در ایام پروازهای بازگشت حج رخ داده است و جزو تاخیرات فرودگاهی غیر برنامهریزی شده است .
به گفته سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، تاخیراتی که با توجه به عملیات در فرودگاه جده مدینه و سایر شمولی بوده که خارج از دسترسی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
او می گوید: میزان تاخیر ثبت شده حاصل انجام چه تعداد پرواز و هواپیما و مهمتر در چه برهه زمانی صورت گرفته است، اگر شرکتی دارای یک فروند هواپیما باشد و آن را مدیریت کند به طور حتم میزان تاخیر کمتر آن مبنی بر منضبط بودن آن نیست. اگر قرار است مجموع تاخیر اعلام گردد، تاخیر بر اساس تعداد پروازهای داخلی و بینالمللی، تعداد ناوگان و تعداد پروازهای تکلیفی باید محاسبه گردد.
وی گفت: ازسوی دیگر برای تاخیر یک پرواز ۳۰ عامل شناسایی شده که تعدادی از این عوامل در حیطه شرکت هواپیمایی بوده و بسیاری از آنها خارج از دامنه اختیار آن است.
سخنگوی ایران ایر با بیان اینکه برای انجام یک پرواز هماهنگیهای بسیار بالایی با نهادهای موازی و همکار صورت میگیرد افزود: بعضا در بین دستهای از این حجم از هماهنگیهای غیر دستگاهی ممکن است اخلال یا موضوعات خاص پیش آید که منجر به بروز تاخیر گردد که بخشی از این تاخیرات می تواند مربوط به فرودگاه، بخشی مربوط به هندلینگ و زمینی، عدم امکانات زیرساخت و خیلی از موضوعات این چنینی باشد که در اختیار ایرلاین نیست و به هر حال غیر برنامه ریزی محسوب می شود.
او گفت: در این بین بخشی از این تاخیرات متوجه خود مسافر است، مسافری که دیر به کانتر پذیرش مراجعه میکند و به جهت همکاری با مسافر و ایجاد رضایت مندی، مسافر در آخرین لحظات پذیرش می شود.این موضوع گاها موجب ثبت تاخیر به اسم ایرلاین میگردد یا مسافر با داشتن کارت پرواز برای سوار شدن مراجعه نکرده است بنابراین باید بار این مسافر پیاده شود تا پرواز بتواند راس زمان حرکت کند که این پروسه زمانبر است و تاخیر را در پی دارد.
وی افزود: ممکن است تاخیرات لحظه ای فنی پیش آید که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در راستای رعایت خط مشی ایمنی خود همواره اولویت خود را انجام یک پرواز ایمن قرار داده است./باشگاه خبرنگاران جوان