دیدار وزیر خارجه با مقامات لبنان و حماس در بیروت/ امیرعبداللهیان: آینده غزه را مردم فلسطین تعیین می‌کنند نه آمریکا و رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

دیدار وزیر خارجه با مقامات لبنان و حماس در بیروت/ امیرعبداللهیان: آینده غزه را مردم فلسطین تعیین می‌کنند نه آمریکا و رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه در دیدار با نجیب میقاتی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست، چرا که اگر چنین بود، شرایط منطقه به طور کلی تغییر می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 23
کد خبر: ۲۱۵۰۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ادامه رایزنی‌ها درباره اوضاع غزه و در راستای توقف جنایات صهیونیست‌ها به بیروت سفر کرده، روز چهارشنبه اول آذر ماه با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار تحولات غزه، روند آتش‌بس و تثبیت آن و نیز برخی موضوعات مرتبط با روند سیاسی لبنان و روابط دوجانبه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

وزیر امور خارجه ضمن تبریک روز ملی لبنان، از نقش ارزشمند میقاتی در تحولات لبنان و روابط دوستانه بین دو کشور ایران و لبنان قدردانی کرد.

 

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار بسیار خوب اخیر میقاتی با رئیسی در ریاض، روابط ایران و لبنان و مشورت‌های مستمر دو کشور را مهم و ارزشمند خواند.

 

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به تحولات فلسطین و غزه، بر ضرورت تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای تحقق و تثبیت آتش‌بس کامل و تداوم آن تأکید کرد.

 

امیرعبداللهیان توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و استمرار آتش‌بس کامل را برای ایجاد آرامش در منطقه مهم خواند و گفت: البته چنانچه‌ نتانیاهو افکار خود را بر کاخ سفید بقبولاند، شاهد شرایط دیگری در منطقه خواهیم بود.

 

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست، چرا که اگر چنین بود، شرایط منطقه به طور کلی تغییر می‌کرد.

 

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح رویکرد آمریکا در حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی افزود: اگر رژیم اسرائیل برای تداوم و توسعه جنگ حرکت کند، شرایط در منطقه با مرحله قبل از آتش‌بس تفاوت زیادی خواهد کرد.

 

نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه دوجانبه ایران و لبنان و نیز دیدار اخیر خود با رئیس جمهور ایران و گفت‌وگوهای مفید انجام شده در ریاض، گسترش روابط ایران و عربستان را به نفع منطقه و نیز لبنان ارزیابی کرد.

 

میقاتی در خصوص فلسطین نیز با انتقاد از رویکرد دوگانه برخی کشورها و مجامع بین‌المللی و حقوق بشری نسبت به تحولات غزه، گفت: سؤال اساسی این‌ است که حقوق بشر کجاست!

 

وی افزود: لبنان از زمان نکبت فلسطین یعنی ۷۵ سال قبل تاکنون در کنار قضیه فلسطین است، چون فلسطین را قضیه حق می‌دانیم و نباید اجازه داد قدرت بر حق غلبه پیدا کند.

 

میقاتی همچنین از نقش ارزشمند ایران در ۴۵ روز گذشته در خصوص فلسطین و تلاش ایران برای کنترل و پایان بحران و عدم گسترش جنگ و تقویت ثبات در منطقه در کنار حمایت ایران از قضیه فلسطین و مردم مظلوم آن تقدیر و تشکر کرد.

 

وی مرحله بعد از آتش‌بس را مهم توصیف کرد و افزود: لازم است برای تثبیت و تقویت ثبات در منطقه تلاش کنیم.

 

وزیر امور خارجه همچنین با مقامات جهاد اسلامی و حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

امیرعبداللهیان در دیدار با زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و خلیل الحیه مسؤول روابط عربی اسلامی و نایب رئیس جنبش حماس در داخل غزه، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید غزه و کرانه غربی و آرزوی شفا و سلامتی عاجل برای هزاران مجروح ناشی از حملات جنون آمیز رژیم صهیونیستی علیه غزه، دستاوردها و‌ پیروزی‌های جریان مقاومت را به گروه‌های مقاومت و ملت بزرگ و صبور فلسطین تبریک گفت.

 

وی با تحسین صبر و استقامت مردم غزه و کرانه غربی فلسطین و شجاعت نیروهای مقاومت در نبرد میدانی با نیروهای متجاوز صهیونیستی گفت: امروز همه اعتراف می‌کنند که مقاومت فلسطین آنقدر در میدان قدرت دارد که متجاوزان نمی‌توانند بر آن پیروز شوند.

 

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه دشمنان اکنون غزه را قلب میدان و لبنان و عراق و یمن و سوریه را نیز بخش متصل به میدان غزه می‌دانند، افزود: رژیم صهیونیستی با حمایت تمام عیار و نامحدود آمریکا و با کشتن و مجروح کردن ده‌ها هزار فلسطینی که ۷۰ درصد آنان کودکان و زنان هستند و نیز با حمله و تخریب بیمارستان‌ها و ارتکاب انواع جنایات جنگی نتوانست بر اراده ملت مقاوم و مجاهد فلسطین غلبه کند، فلذا آنها در تلاش هستند که در استمرار همان اهداف تجاوز و عملیات نظامی علیه غزه، همزمان در عرصه سیاسی نیز تلاش‌های خود را برای پیروزی بر حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین ادامه دهند.

 

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ملت فلسطین ثابت کرد که در عرصه سیاسی نیز همانند عرصه میدانی، طراحی آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی را ناکام خواهد گذاشت.

 

«زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار، ضمن تقدیر از حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت فلسطین، سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان در این مقطع را حاوی پیامی روشن برشمرد و گفت: بدون شک یک ائتلاف چندجانبه، غزه و مردم و مقاومت فلسطین را مورد هدف قرار داده است، اما این ائتلاف برغم این تجاوز طولانی مدت و کشتار گسترده فلسطینی‌ها و تخریب گسترده زیرساخت‌های غزه و حتی حمله به بیمارستان‌ها، مجبور به پذیرش آتش بس موقت شد.

 

«خلیل الحیه» از رهبران برجسته جنبش حماس نیز در این دیدار ضمن تشریح ابعاد توافق آتش بس موقت از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت فلسطین قدردانی کرد.

 

وی افزود: آمریکا در ترسیم اهداف راهبردی با رژیم صهیونیستی شریک است، اما برغم ۴۷ روز جنگ نتوانستند هیچ پیروزی غیر از کشتار زنان و کودکان فلسطینی و تخریب بیمارستان‌ها برای خود ثبت کنند و مجبور به پذیرش آتش‌بس موقت شدند.

 

حسین امیرعبداللهیان  همچنین با رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تبریک روز ملی این کشور، از نقش ویژه نبیه بری در لبنان و تحولات منطقه از جمله حمایت از فلسطین تشکر کرد.

 

وزیر امور خارجه گفت: براساس ارزیابی‌های کارشناسان داخل آمریکا، رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، دچار فروپاشی بی سابقه داخلی شد، فلذا آمریکا به طور نامحدود و بدون قید و شرط، در کنار رژیم صهیونیستی ایستاد تا شعارهای واهی و رویاهای بلندپروازانه رژیم صهیونیستی محقق شود، اما اکنون آمریکا به این نتیجه رسید که رژیم اسرائیل در تحقق حداقلی شعارهای خود ناتوان است و وضع موجود قابل استمرار نیست، فلذا بدون دستیابی به ذره‌ای از اهداف اعلام شده خود، به قبول آتش‌بس موقت تن داده‌اند.

 

امیرعبداللهیان با اشاره به طراحی‌های سیاسی پشت پرده آمریکا برای غزه و حماس و مقاومت فلسطین گفت: آینده غزه و فلسطین را مردم فلسطین تعیین می‌کنند، نه آمریکا و رژیم صهیونیستی.

 

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در این دیدار با تشکر از حمایت قوی سیاسی جمهوری اسلامی ایران از فلسطین و نقش حکیمانه ایران در خصوص تحولات جاری در غزه و منطقه، به تبیین دیدگاه‌های خود در خصوص بحران غزه پرداخت و گفت: این جنگ، جنگ رژیم اسرائیل علیه بیمارستان‌هاست.

 

وی افزود: مقاومت و ملت فلسطین در داخل غزه توانستند برغم همه جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی مرتکب شد، میدان جنگ را به نفع خود مدیریت کنند، فلذا میدان سیاست نیز باید در همین راستا و در چارچوب خواست و اراده ملت فلسطین رقم بخورد.

 

نبیه بری افزود: لبنان برغم‌ مشکلاتی که دارد، اما این بار نیز مثل همیشه به مسؤولیت خود در حمایت از فلسطین عمل کرد و بیشترین حمایت ممکن را از فلسطین به عمل آورد.

 

در این دیدار مسائل مرتبط با روند سیاسی لبنان نیز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار