به گزارش راهبرد معاصر، سید محمدصادق قنادزاده، در نشست هماهنگی معرفی فرصتهای تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان که با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه روابط ایران و عربستان بعد از حدود 10 سال از سرگرفته میشود، ضروری است در این مسیر براساس برنامهریزی صحیح و مشخص و به دور از هیجان پیش برویم.
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت با اشاره به توافقات اولیه ضمنی با سفیر عربستان گفت: در دیدارهای اولیه به این نتیجه رسیدیم که براساس یک چارچوب و مدل حرفهای، فرایند توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به صورت گام به گام پیش برود.
وی افزود: در این راستا در مرحله اول و با توجه به اینکه فعالان اقتصادی فضای روابط تجاری را به مدت حدود 10 سال از دست دادهاند، لازم است زمینه آشنایی و شناخت بیشتر از ظرفیتهای تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم شود.
قنادزاده افزود: از همین رو مقرر شد نشست مشترک اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دور اول با میزبانی ایران در تهران برگزار شود و حول گروههایی در حوزههای کالایی مختلف و خدمات، نمایندگان و شرکتهای بخش خصوصی عربستان در این نشست حاضر شوند.
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت و مشارکت بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری با عربستان گفت: بنابراین شرکتهای بخش خصوصی در حوزه تجارت و اقتصاد کاملا پیشرو باشند و در همین راستا شرکتها و مجموعههایی که روزمه قویتر و تولیدات و خدمات با کیفیتتری دارند، در اولویت قرار میگیرند.
قنازاده با اشاره به اینکه دور دوم نشست مشترک تجاری و اقتصادی دو کشور به احتمال زیاد در عربستان سعودی برگزار خواهد شد، گفت: توافق بعدی این است که اعزام هیاتهای تجاری در نمایشگاههای معتبر دو کشور براساس برنامه مشخص و در راستای توسعه روابط تجاری و آشنایی با ظرفیتها از سوی دو کشور در دستور کار قرار بگیرد.
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: همچنین در ادامه و با آغاز روابط تجاری ایران و عربستان، توافقاتی در زمینه تسهیل صدور ویزای تجاری، مشارکتهای صنعتی، تجاری و سرمایهگذاری دنبال میشود.
قنادزاده با اشاره به ضرورت همفکری و مساعدت بخش خصوصی در زمینه برنامهریزی تجارت با عربستان بر اهمیت برگزاری با کیفیت دور اول نشست مشترک با حضور شرکتهای با کیفیت و صاحب برنامه و روزمه تاکید کرد و گفت: از آنجایی که این نشست، اولین رویارویی تجاری و اقتصادی دو کشور بعد از حدود 10 سال محسوب میشود، ضروری است در راستای شناخت ظرفیتهای تجاری، نشستهای تجاری B2B، ملاقاتها و بازدیدها براساس برنامهریزی مشخص و با مشارکت بخش خصوصی و با بالاترین سطح کیفی و در قالب بستهای کامل و طی 5-3 روز پیش برود.
رفع موانع تجاری بین دو کشور
در این نشست همچنین «عبدالامیر ربیهاوی»، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پتانسیل افزایش روابط اقتصادی و تجاری با عربستان سعودی بر نقش بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری با این کشور تاکید کرد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به تجارت سالانه بیش از 518 میلیارد دلاری عربستان سعودی به مزیتهای این کشور در منطقه و فرصت رشد روابط تجاری با این کشور تاکید کرد.
ربیهاوی با اشاره به فرصت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عربستان سعودی افزود: بعد از حدود10 سال قطع روابط سیاسی و اقتصادی، حضور غنی و پررنگ بخش خصوصی در خط مقدم مسایل اقتصادی و با چابکی بیشتر و محدودیتهایث دیپلماتیک کمتر میتواند گسترش روابط تجاری با این کشور را به دنبال داشته باشد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در فراهمسازی بستر سیاسی ارتباط با عربستان سعودی، ایجاد بستر سیاسی را پیشزمینه گسترش روابط اقتصادی و تجاری با این کشور عنوان کرد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر غولهای اقتصادی جهان شرکای تجاری اصلی عربستان هستند، ادامه داد: ظرفیتهای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با عربستان نیاز به بسترسازی دارد و در حال حاضر بسیاری از این بسترها فراهم نیست.
ربیهاوی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات مجدد از طریق کشورهای همسایه و منطقه به عربستان دنبال میشود، گفت: این در حالی است که روابط تجاری مستقیم با این کشور طی سالهای اخیر صفر شده است.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت توسعه روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی بر برگزاری نشستهای مشترک و همچنین فعالسازی کمیته مشترک تجاری و شروع به کار آن با توجه به ظرفیتهای دوکشور تاکید کرد.
به گفته ربیهاوی در قالب کمیته مشترک تجاری، رفع موانع تجاری بین دوکشور در زمینه گمرکی، حمل و نقل، استاندارد و ..در دستور کار قرار میگیرد و به طور جدیتری پیگیری خواهد شد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی به فعال شدن اتاق بازرگانی دو طرف و تشکلهای مرتبط اظهار امیدواری کرد با همکاری بخش خصوصی حجم تجارت ایران با عربستان سعودی در سال 2024 افزایش قابل توجهی پیدا کند.
استراتژیهای عربستان سعودی در چشمانداز ۲۰۳۰
در ادامه نشست هماهنگی معرفی فرصتهای تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، محمود ابوسعیدی، مدیر مرکز تجاری ایران در عربستان با ارائه توضیحاتی در مورد مرکز تجاری ایران و عربستان و صندوق سرمایهگذاری و توسعه روابط اقتصادی دو کشور، به تشریح استراتژی عربستان سعودی در چشمانداز 2030، شرکای تجاری، اهم صادرات کالاهای غیرنفتی، اهم مقاصد کالاهای غیرنفتی، مقاصد وارداتی کشور عربستان و ....پرداخت.
ابوسعیدی با اشاره به اقدامات لازم برای توسعه روابط تجاری با عربستان سعودی بر رفع موانع تجارت دو کشور از جمله موانع حمل و نقلی تاکید کرد.
وی افزود: در مسیر تجارت با عربستان ابتدا باید شناسایی صحیحی از توانمندیهای داخلی صورت بگیرد و سپس استراتژی و نقشه راه مشخص تدوین شود و در نهایت براساس یک هدفگذاری مشخص در تجارت، وارد بازار این کشور شد./ فارس