یکطرفه شدن جاده چالوس از ساعت ۱۲ امروز رگبار باران و وزش باد در برخی استان‌ها/دما در نیمه شرقی کاهش می‌یابد وضعیت آب‌ و هوا و جاده‌ها، امروز ۶ فروردین ۱۴۰۴؛ ترافیک سنگین در محور چالوس و آزاد راه تهران - شمال جانشین فرمانده انتظامی: وجود اتباع خارجی غیر مجاز بسیار خطرناک است و جرم محسوب می‌شود مقام‌های بهداشتی: میزان ابتلا به سل پس از همه‌گیری کووید به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است توقف سفر‌های دریایی؛ تردد مسافری به هرمز و قشم ممنوع شد پیش‌بینی وضعیت هوا طی چند روز آینده افزایش تلفات جاده‌ای در نوروز؛ ۳۳۴ فوتی و بیش از ۸۳۰۰ مجروح ساعت کاری ادارات و بانک‌ها از ۵ فروردین ۱۴۰۴ اعلام شد هواشناسی ایران ۵ فروردین؛ هشدار بارش‌های رگباری و کاهش دما در ۸ استان شرایط جدید رتبه‌بندی مدارس / برنامه ارتقای کیفیت مدارس بارش باران و رعد و برق در برخی استان‌ها/ وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور تمدید محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال تا ۱۶ فروردین کدام استان‌ها بیش‌ترین مسافران نوروزی را دارند؟ دستگیری ۲۲ نفر از عوامل اصلی نفرت‌پراکنی و فتنه قومی در آذربایجان‌غربی

آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی

بر اساس آخرین اعلام قوه قضائیه پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و به گفته سخنگوی قوه قضائیه بیشتر جانباختگان این سانحه از اتباع ایرانی هستند وپرونده ای که در این باره در دیوان بین المللی دادگستری در جریان است، فاقد اعتبار قانونی و بر محور اهداف سیاسی است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 08
کد خبر: ۲۲۲۴۵۴

به گزارش راهبرد معاصر، روز از آن 26 ثانیه کذایی فاصله بین دو شلیک که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، می گذرد،هواپیمایی با 167 مسافر و 9 خدمه که هیچگاه به مقصد نرسیدند.

 

در همان روزهای اول حادثه سقوط این هواپیما، دستگاه قضایی به این پرونده ورود کرد و با انجام بررسی‌های فنی و قضایی که با مشارکت اوکراینی‌ها انجام شد، گزارش رسیدگی فنی درکمتر از یک‌سال ارائه شد و پس از شناسایی مقصران با جدیت و قاطعیت، بدون فوت وقت در رسیدگی، اقدام به تعقیب متهمان و تنظیم کیفرخواست شد.از همان ابتدا مراحل قضائی این پرونده با دقت و سرعت رفت و 20 جلسه دادرسی عادلانه با حضور طرفین برگزار شد.

 

ختم رسیدگی ها اعلام نشده است

این پایان رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی نبود و پس از برگزاری دو جلسه دادگاه در سال ۱۴۰۰، شکات و وکلای آن‌ها، اشکالاتی را به مرحله تحقیقات و نظرات کارشناسی موجود در پرونده گرفتند که قاضی با وارد دانستن این اشکالات، پرونده را بابت رفع برخی نواقص به دادسرا برگرداند.

 

پرونده ای با 20 وکیل

طی برگزاری جلسات دادگاه که در آن در مجموع ۱۱۷ شاکی شکایت خود را ثبت کردند، ۵۵ نفر از شاکیان در جلسات دادگاه صحبت و قرائت لایحه داشتند و ۲۰ وکیل نیز به وکالت از شاکیان شکایت و ادله مربوطه را بیان کردند.

 

رسیدگی های قضایی مرحله به مرحله در این پرونده انجام و در نهایت دادگاه نظامی یک تهران به‌عنوان مرجع رسیدگی کننده در فروردین 1402 رای بدوی را صادر کرد، رایی که تاکنون قطعی هم نشده است و با اعتراض برخی از اصحاب پرونده به‌عنوان معترض نسبت به دادنامه، پرونده جهت رسیدگی به اعتراض به دیوان عالی کشور ارجاع شد.

 

بر اساس رای صادر شده، مجموع حکم حبس صادر شده در مورد متهم ردیف اول ( فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک) 13 سال حبس تعزیری و اشد مجازات (10 سال حبس ) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

 

سوءاستفاده های بین المللی از رسیدگی های داخلی

رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی یکی از سریع ترین رسیدگی ها از منظر صدور کیفرخواست و تشکیل پرونده علیرغم خاص بودن متهمان پرونده بود. همین مسئله و رسیدگی های بی طرفانه دستگاه قضا، خشم مدعیان غربی را به همراه داشت به طوری که از همان ابتدا رنگ و بوی سیاسی به این پرونده دادند و به همین منظور پرونده ای در دیوان بین‌المللی دادگستری به جریان انداختند، پروند‌ه‌ای است که چهار دولت اوکراین، کانادا، سوئد و انگلیس با ادعای ذی‎نفعی در قضیه سانحه هواپیمای اوکراین علیه ایران و با اهداف سیاسی اقامه دعوی کردند.

 

اقدامات سیاسی مدعیان در حالی مطروح است که به گفته ستایشی بیشتر جانباختگان این سانحه از اتباع ایرانی هستند و چنین شکایتی از اساس فاقد اعتبار قانونی و بر محور اهداف سیاسی است./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار