تعیین ساز و کار حمایت از تولید و اشتغال پایدار-راهبرد معاصر
تصویب ۵ پیشنهاد برای اصلاح مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر انقلاب + عکس پزشکیان در جلسه هیئت دولت: اجازه نمی‌دهیم در حریم جنگل‌ها کارخانه‌سازی شود سازوکار کمیسیون تلفیق برای تادیه بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی مشاور سیاسی رئیس‌جمهور منصوب شد + جزئیات وزیر دفاع بر استمرار پشتیبانی ایران از محور مقاومت تاکید کرد استاندار گلستان انتخاب شد مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل شد پزشکیان: من در خانه لباس گرم می‌پوشم؛ مردم هم همین کار را کنند امیر نصیرزاده: از هر لحاظ آماده پشتیبانی از سوریه هستیم معاون رئیس‌جمهور: نمی‌توانیم در تهران بنشینیم و برای تمام پهنه سرزمینی ایران نسخه واحد تجویز کنیم دستور رئیس جمهور درباره تسریع در ساخت کریدور ریلی رشت- آستارا وزیر دفاع وارد سوریه شد انتصاب محمود امانی طهرانی به سمت دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ابوذر کوثری مدیرکل سیاسی وزارت کشور شد

تعیین ساز و کار حمایت از تولید و اشتغال پایدار

ساز و کار حمایت از تولید و اشتغال پایدار با استفاده از افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت از اشتغال‌های خرد در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مشخص شد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 23
کد خبر: ۲۲۴۸۹۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، ۳ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با صدر تبصره (۲) و ردیف های (۱)، (۲) و (۳) بند (ب) این تبصره موافقت کردند و ردیف (۴) بند (ب) تبصره (۲) برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق اررجاع شد.

در صدر تبصره (۲) این لایحه آمده است: به ‌منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی از روشهای مختلف از جمله افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری، تکمیل طرحهای تولیدی نیمه‌تمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاههای تولیدی، کمک به اشتغال‌های حاصل از ایجاد کسب‌وکارهای خرد، خانگی و کارگاههای خرد و کوچک با اولویت مناطق محروم و روستایی و مطالعات منظومه های روستایی و تکمیل زنجیره ارزش تولید، منابع مالی موضوع این تبصره با تأکید بر یکپارچه‌سازی حمایت‌های دولت و بسط عدالت سرزمینی در راستای رشد و پیشرفت استان‌های کشور و سند راهبرد ملی پیشرفت صنعتی با اولویت طرحهای تولیدی مبتنی بر دانش‌بنیان و پیشران به‌شرح زیر تأمین و اختصاص می‌یابد.

همچنین براساس ردیف (۱) بند (ب) این تبصره؛ تا سی‌درصد(۳۰%) منابع مالی اجزای (۱) و (۲) بند «الف» این تبصره جهت پرداخت تسهیلات به برنامه‌های حمایت از تولید و اشتغال در سطح ملی بر اساس برنامه پیشنهادی دستگاههای اجرائی اختصاص می‌یابد.

در ردیف۲ بند (ب) این تبصره نیز آمده است: حداقل هفتاد درصد(۷۰%) منابع مالی اجزای (۱) و (۲) بند «الف» این تبصره جهت پرداخت تسهیلات به برنامه‌های حمایت از تولید و اشتغال در سطح استانی با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اختصاص می‌یابد. منابع اجزای (۶) و (۷) بند «الف» این تبصره مختص استان ذی‌ربط است. ‌

بر اساس ردیف ۳ بند (ب) این تبصره؛ معادل پانصد هزارمیلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از تسهیلات موضوع جزء (۸) بند «الف» این تبصره به طور مساوی در اختیار هیأت أمنای حسابهای استانی پیشرفت و عدالت قرار خواهد گرفت./

در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با اصل ردیف (۴) بند (ب) تبصره (۲) ماده واحده این لایحه مخالفت کردند که پس از آن ردیف مذکور برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در ردیف (۴) بند (ب) تبصره (۲) ماده واحده ارجاعی آمده است: با هدف حمایت از اشتغال در چهارچوب مصوبات شورای عالی اشتغال، معادل هفتصد و پنجاه هزار میلیارد (۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات جزء (۸) منابع بند «الف» این تبصره بر اساس قوانین مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) معادل سیصد و پنجاه هزار میلیارد (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، سازمان بهزیستی کشور معادل یکصد و پنجاه هزار میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال، بنیاد شهید و امور ایثارگران معادل هفتاد هزار میلیارد (۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، بنیاد برکت ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) معادل پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، صندوق نوآوری و شکوفایی معادل پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، سازمان بسیج سازندگی معادل پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و بنیاد علوی معادل سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اختصاص می‌یابد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سهم بانک‌ها از تأمین منابع مالی جزء (۸) منابع بند «الف» این تبصره را ظرف یک‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون مشخص نماید. نهادهای موضوع این جزء می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرائی استانی نسبت به تلفیق منابع در اختیار خود و در اختیار استان‌ها اقدام نمایند و شورای‌عالی اشتغال مجاز است مانده سهمیه جذب نشده اشخاص ذکر شده در این بند را به اشخاصی که سهمیه خود را جذب نموده‌اند اختصاص دهد./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار