درخواست ۹۰۰۰ نفر برای جذب در دستگا‌ه‌های اجرایی-راهبرد معاصر
مشاهده پشه آئدس در برخی از شهر‌های سواحل جنوبی و شمالی سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب شد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا کلید خورد مرز مهران آخر هفته مسدود است + جزئیات هشدار زرد هواشناسی در پی افزایش آلودگی هوا در ۶ استان فردا فعالیت نوبت صبح مدارس ۵ شهر غیرحضوری شد توضیحات مهم تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دمای این مناطق به ۸ درجه زیر صفر رسید | گرمترین نقطه ایران کجاست؟ شگرد مجرمان سایبری، سوءاستفاده از هویت دیگران یا تجارت سیاه هشدار هواشناسی مازندران؛ صیادی در خزر ممنوع رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد زنان در ایران بیشتر از مردان عمر می‌کنند | سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال می‌رسد؟ آمار بالای گرایش پایه هفتمی‌ها به دخانیات | افزایش مصرف قلیان در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ سال! شرور خیابان معیری تهران زمینگیر شد هوای تهران برای همه گروه‌های حساس ناسالم شد؛ ۱٠ نقطه در وضعیت قرمز

درخواست ۹۰۰۰ نفر برای جذب در دستگا‌ه‌های اجرایی

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در فراخوان جدید جذب نخبگان، کدشغل‌های ۱۵ دستگاه را دریافت کردیم گفت: در این ۱۵ دستگاه بیشترین کدشغل‌‌ها مربوط به وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم و و وزارت نیرو است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 24
کد خبر: ۲۲۵۰۱۰

به گزارش راهبرد معاصر. دکتر یاسین کیخا؛ معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: فرایند جذب در دستگاه‌های اجرایی در دولت سیزدهم آغاز و ریل‌گذاری آن مصوب شده و تبدیل به قانون شد و آن هم عطف به مصوبه هیئت وزیران در سال 1400 بود که مجوز جذب جدای از مسیر آزمون استخدامی را قانونی کرد و بنیاد ملی نخبگان را متولی این موضوع در کنار سازمان اداری و استخدامی کرد. بنابراین عملاً تا قبل از سال 1400 یک مسیر برای جذب وجود داشت که آن هم آزمون استخدامی بود.

 

کیخا گفت: مصوبه هیئت وزیران موارد و مفاد متفاوتی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها ماده 17 این مصوبه است که به تسهیلات اعطایی به افرادی که از این مسیر جذب می‌شوند اشاره می‌کند که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنم.

 

وی ادامه داد: نخست اینکه فردی که از مسیر مصوبه سال 1400 جذب می‌شود نسبت به فردی که در همان دستگاه برای همان شهر جذب می‌شود یکسری تفاوت‌هایی وجود دارد از جمله اینکه دو رتبه یا سه طبقه بالاتر از رتبه و طبقه تعیین شده افرادی که از مسیر دیگری وارد می‌شوند، در بدو ورود به فرد اعطا می‌شود. دوم اینکه سقف فوق‌العاده ویژه را باید در آن دستگاه بگیرد چراکه می‌توانند عددهای تفاوتی را برای فوق العاده‌های ویژه بدهند. فردی که از طریق بنیاد وارد آن دستگاه می‌شود دستگاه موظف است که سقف فوق العاده ویژه را به وی اختصاص دهد.

 

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: مورد سوم، بورس آموزشی است اگر دستگاه بخواهد فردی را برای ادامه تحصیل و به کارگیری بعد از آن بورس کند افرادی که از این مسیر جذب شوند در اولویت قرار می‌گیرند. چهارمین مورد کاهش سوابق تجربی مورد نیاز برای انتصاب‌های مدیریتی است یعنی زمان کوتاه‌تری برای اینکه بتوانند ارتقای جایگاهی پیدا کنند برای کسی که از این مسیر جذب شود وجود خواهد داشت.

 

کارکرد آیین‌نامه نگهداشت بنیاد ملی نخبگان چیست؟

کیخا با اشاره به آیین‌نامه نگهداشت بنیاد ملی نخبگان گفت:در کنار این ماده 17، آیین‌نامه‌ای در دست تصویب است که آیین‌نامه نگهداشت نام دارد که هر سه سال هر فردی که وارد فرایند جذب نخبگان می‌شود، عملکرد و اثربخشی آن ارزیابی می‌شود. یعنی شما به صورت سه‌سالانه وضعیت افراد را پایش می‌کنید و افرادی که در این مسیر و با شاخص‌های آیین‌نامه‌ای که مصوب خواهد شد یعنی آیین نامه نگهداشت، همچنان حائز شرایط خواهند بود این شرایط برای آنها استمرار خواهد داشت.

 

کدام دستگاه‌ها برای استخدام نخبگان اعلام آمادگی کردند؟

وی با بیان اینکه در فراخوان سوم که از 30 دی تا 15 بهمن ماه خواهد بود کدشغل‌های 15 دستگاه را دریافت کردیم، گفت: در این 15 دستگاه بیشترین کدشغل‌‌ها مربوط به وزارت آموزش و پرورش با حدود 800 ظرفیت شغلی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 400 ظرفیت شغلی، وزارت علوم و وزارت نیرو نیز هرکدام حدود 200 ظرفیت شغلی ایجاد کرده‌اند.

 

کیخا ادامه داد: این آماری که بنده عرض کردم "شغل‌محل" هستم یعنی مشابه انتخاب رشته در آزمون‌های انتخاب رشته که افراد انجام می‌دهند، زمانی که فردی وارد درگاه و سامانه می‌شوند کدمشاغل معلوم شده و قادر خواهد بود سه اولویت را انتخاب کنید؛ درگاه "دانا" درگاه ارتباط با نخبگان ایران است که به تعیین سه اولویت خود از بین 3005 کدشغل اقدام خواهد کرد که نوع شغل تعیین و محل و دستگاه آن کاملاً مشخص است که براساس دفترچه احراز (هرکدام از دستگاه‌ها شرایط احرازی دارند) فرد قبل از اینکه اولویت‌های خود را انتخاب کند بایستی به دفترچه مراجعه کرده و شرایط اختصاصی هر دستگاهی را که می‌خواهد انتخاب کند مشاهده کند و براساس آن سه انتخاب خود را انجام دهد.

 

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: امروز 15 دستگاه حضور دارند اما در فراخوان چهارم که اسفند‌ماه برگزار می‌شود 8 دستگاه دیگر نیز در فراخوان چهارم خواهد بود بعضی از رشته‌هایی که متناظر با رشته، کدشغل در این فراخوان نیست بخشی از آن در فراخوان چهارم که دستگاه‌های دیگرحضور دارند خواهند بود و یک پوشش نسبی قابل قبولی برای رشته‌های متقاضیان اتفاق خواهد افتاد.

 

کیخا با اشاره به فرایند جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی تصریح کرد: فرایند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تا زمان معرفی به گزینش دستگاه سه‌مرحله‌ای است. دو مرحله آن در اختیار بنیاد ملی نخبگان است و و امتیازدهی آن را بنیاد ملی نخبگان انجام می‌دهد. یک مرحله مرحله بارگذاری مدارک و مستندات در سامانه دانا و ارزیابی کارگروه که روزمه را ارزیابی کند، است.

 

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان کارگروه‌های دارد که این کارگروه‌ها بر اساس یک جدول امتیازی رزومه افرادی که در بخش‌های مختلف در داخل سامانه مدارک خود را بارگذاری کردند دریافت می‌کند و رزومه فرد و پرونده بارگذاری‌شده فرد را امتیازبندی می‌کند. در مرحله اول تعدادی از افراد که حائز شرایط هستند وارد مرحله دوم می‌شوند که در مرحله دوم کانون‌های ارزیابی را داریم.

 

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در کانون‌های ارزیابی یکسری ابزارهای سنجشی وجود دارد که از جمله آنها مصاحبه است که به بررسی تیپ شخصیتی فرد و توانمندی‌های روحی فکری و مهارتی وی پرداخته می‌شود. به عنوان مثال بعضی از عزیزانی که به مراجعه می‌کنند رزومه بسیار خوبی دارند اما اساساً به درد کارآفرینی و بخش خصوصی می‌خورند.

 

وی ادامه داد: تعیین اینکه فرد برای رشد به درد کدام فضا می‌خورند برعهده کانون‌های ارزیابی است و بعد از آن حداکثر سه برابر ظرفیت به ازای هر کدشغل به دستگاه‌های مربوط اعلام می‌شود که همین 15 دستگاه هستند و آنها یک دوره 20 روز تا دو ماه را برگزار می‌کنند که در این دوره آموزش‌های لازم متناسب با بوم دستگاه، قوانین و شرایط آن داده می‌شود و هم یک شناختی از این افراد داخل دوره ایجاد می‌شود که منجر به این می‌شود که از بین سه برابر ظرفیت، یک برابر ظرفیت را به عنوان افراد نهایی انتخاب کنند.

 

کیخا گفت: بعد از آن به گزینش معرفی می‌شوند و بعد از گزینش نیز کد استخدامی برای آنها جاری می‌شود؛ ما در هیچ کدام یک از این مراحل آزمون کتبی نداریم و با آزمون استخدامی متفاوت است و اساساً در این مراحل شایستگی‌ها را با آزمون کتبی احراز نمی‌کنیم.

 

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در فراخوان اخیر یک رکورد تازه‌ای ثبت شده است گفت: در فراخوان جدیدی که سه روز از تاریخ آن گذشته است حدود 9 هزار نفر درخواست خود را برای جذب در دستگاه‌های اجرایی ثبت کردند.

 

وی با اشاره به آمار فراخوان اول و دوم تصریح کرد:‌ در فراخوان جذب نخبگان در سال 1401 بالغ بر 7100 نفر درخواست داده بودند که از این 7100 نفر حدود 1400 نفر در کارگروه و کانون ارزیابی تأیید شدند یعنی مرحله اول و دوم که در اختیار بنیاد ملی نخبگان بوده است 1400 نفر از این 7100 نفر تایید شده‌اند که از 1400 نفر نزدیک به 1000 نفر یا کد شغلی خورده‌اند یا در مرحله گزینش هستند یا در دوره توانمندسازی دستگاه هستند.

 

کیخا گفت: نزدیک به 400 نفر نیز در انتهای برگزاری دوره متناسب با سازمانی هستند که قرار است در آنجا به‌کارگیری شوند. یکی از زمان‌برترین بخش‌های این موضوع، برگزاری دوره‌های توانمندسازی است که بعضی از دستگاه‌ها همکاری کرده و زودتر برگزار کردند و بعضی نیز با کُندی این دوره‌ها را برگزار کردند بحث بعدی نیز گزینش‌ها است که این گزینش‌ها بین 2 تا 7 ماه طول می‌کشد.

 

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: ورود نخبگان در دستگاه‌های اجرایی با هدف تحول در حکمرانی است. تعریف نخبه در بنیاد ملی نخبگان، فردی است که اثرگذاری بارز مبتنی بر استعداد و همت بلند است. بنابراین اگر فردی را نخبه احراز می‌کنم توقع این است که فردی که وارد دستگاه می‌شود بتواند اثرگذار باشد.

 

وی ادامه داد:‌ هدف ما این است که نخبگان را به بدنه حکمرانی و دولتی کشور به منظور ایجاد یک تحول در سازوکارها و فرایندها و مأموریت‌ها وارد می‌کنیم. مکمل این،‌ همان آیین‌نامه نگهداشت است که در آستانه تصویب آن قرار داریم. ما ارزیابی سه ساله را خواهیم داشت و اثربخش‌بودن این نخبه را بررسی خواهیم کرد یا فعالیت‌هایی که در دستگاه منجر به یک اصلاح فرایندی شده است و عملاً از نخبگان به عنوان پیشران پیشرفت در ایجاد تحول در ساختارهای دولتی بهره می‌بریم و در این آیین‌نامه نگهداشت با ارزیابی‌های سه‌سالانه کمک می‌کنیم تا افرادی که بروز توانمندی‌های آنها در این ساختار، بیشتر بوده است رشد بیشتری داشته باشند و مناصب میانی و بالایی دستگاه‌های اجرایی را برای تحول در ساختارهای دولتی بگیرند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار