با ارتقا اس ۳۰۰ موجب حیرت روس ها شدیم/ افسران نظامی ایران برای آموزش به کدام کشورها می روند؟/ ساقط کردن پهپاد آمریکایی موجب تغییر رویکرد امارات در منطقه شد-راهبرد معاصر
معاون تربیت و آموزش ارتش:

با ارتقا اس ۳۰۰ موجب حیرت روس ها شدیم/ افسران نظامی ایران برای آموزش به کدام کشورها می روند؟/ ساقط کردن پهپاد آمریکایی موجب تغییر رویکرد امارات در منطقه شد

امیر سرتیپ علیرضا شیخ در گفتگویی به جدیدترین دستاوردهای نظامی ایران پرداخته و ارتقای آموزش های نظامی و تولید جدیدترین جنگ افزارهای نظامی را عاملی جهت تغیر رویکرد بیگانگان نسبت به جمهوری اسلامی دانسته است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 21
کد خبر: ۲۲۹۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ هفته ای نیست که رسانه های بین المللی از سر عناد و یا استیصال به دستاوردهای دفاعی ایران و اقدامات نیروهای مسلح کشورمان در عرصه ی داخلی و بین المللی نپردازند. واکنش های متعدد استکبار جهانی و در راس آنها ایالات متحده آمریکا به حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی سعودی و متهم کرده ایران در این زمینه،‌ آخرین مورد این پروسه می باشد.

 

خبرگزاری مهر در همین راستا و پیرامون تحولات صورت پذیرفته در صنعت نظامی کشورمان به گفتگو با  امیر علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی پرداخته است. گفتگویی که اهم آن را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.

 

**زمانی که شما یک فناوری و تجهیزات را در اختیار ندارید و از کشور دیگر خریداری می کنید برای اینکه بتواند از آن استفاده کنید باید به کشور سازنده رفته و آموزش ببینید. به عنوان مثال شما امروزه وابستگی عربستان سعودی را به آموزش در دیگر کشورها به خوبی مشاهده می کنید. اما زمانی که شما خود صاحب فناوری شوید و این فناوری ها را در خدمت مسئولیت خود بکار گیرد و خود صاحب کار باشید، آموزش ها را هم خودتان طراحی می کنید.

 

**جنگ تحمیلی این اعتماد به نفس را در نیروهای مسلح ایران اسلامی بوجود آورد و از سویی دیگر ما به این خودباوری رسیدیم که می بایست روی پای خود بایستیم. به همین دلیل بدنبال این رفتیم که فناوری و تکنولوژی های موجود را  مهندسی معکوس کرده و به ذات و علم و فناوری موجود در آن پی ببریم تا بتوانیم بر آن مسلط شویم. در مرحله بعد از فناوری های موجود و علم روز بهره برده و ابزار جدید بسازیم. به همین دلیل امروز به جایگاهی در حوزه دفاع و آموزش رسیده ایم که با درخواست های بسیاری از کشورها برای سپری کردن آموزش در کشورمان روبرو هستیم. به همین دلیل همکاری های بسیار خوبی با کشورهای دوست و همسایه در این حوزه داشته و تبادل دانشجو را انجام و آموزش های مورد نیاز را به آنها انتقال می دهیم.

 

**امروز ایران به عنوان یک منبع آموزش در حوزه تجهیزات دفاعی است و آموزش های مختلف نظامی در کشور ما به بهترین شکل انجام می‌شود. به عنوان مثال اورهالی که در نیروی هوایی ارتش صورت می گیرد، یعنی صفر تا ۱۰۰ یک هواپیما از کوچکترین قطعه تا بزرگترین قطعه آن هواپیما باز، بازنگری، تعمیر و مجددا متصل شده و این جنگنده پرواز می کند.

 

**در حوزه دریا و پدافند و عرصه زمینی نیز به همین شکل است. ما اگر یک سامانه راداری را که داشتیم امروز ارتقا داده ایم به شکلی که موجب تعجب کشور سازنده آن شده است. این یعنی دستیابی به دانش مربوطه و توسعه آن دانش.

 

**به دلیل همین رشد و پیشرفت است که امروز نیازی به تجهیزات خارجی نداریم. به عنوان مثال ما سامانه اس ۳۰۰ را از روسیه خریداری کرده ایم، اما بچه های ما در نیروی پدافند هوایی ارتش در استفاده از آن بسیار قوی تر از خود روس ها عمل می کنند و ارتقایی به این سامانه داده اند که خود آنها هم باور نمی کنند.

 

**این یعنی حرکت صنعت دفاعی بر لبه دانش و فناوری روز جهان و استفاده از آن. به همین دلیل هیچ نیازی به بیرون کشور نداریم؛ البته تعاملاتی با برخی کشورها وجود دارد و دانشجو به برخی از کشورها اعزام و در داخل کشور ما نیز دانشجویان خارجی را پذیرفته ایم اما این تبادل دانشجو، یک عمل دیپلماتیک است.

 

**ما دانشجویانی در هند، چین، پاکستان و عمان داریم اما این تبادل دانشجو صرفا از جهت دیپلماتیک است. من به عنوان مسئول آموزش ارتش که کشورهای مختلف را دیدم می گویم که در حوزه آموزش تخصصی هیچ گونه نیازی به بیگانگان نداریم.

 

**نظر امیر موسوی روزی که مسئولیت را برعهده گرفتند این بود که ریل آموزش باید تغییر کند و از عنصر سلاح بدست به سمت رزمنده پروری برویم. یعنی ما نمی خواهیم یک نفر سلاح دست گرفته و بتواند بجنگد بلکه نیرو باید بداند برای چه هدفی می جنگد. به همین دلیل امیر موسوی تاکید دارند که باید اندیشه نیروها را پرورش و مدافع دین تربیت کرد نه فردی که تنها می تواند سلاح گرفته و بجنگد اگر چه جنگیدن را باید به نیروها آموزش داد اما تفکر نیرو و چیستی و چرایی دفاع بسیار مهم است. سرلشگر موسوی گفتند، شما بر روی آموزش ذهن و روح نیروها و چیستی و چرایی دفاع تمرکز کنید و در ضمن تخصص را هم در حد اعلا آموزش دهید.

 

**برخی افراد زمانی که یک پرنده را می بینند که با قدمت ۴۰ ساله پرواز می کند فکر می کنند این تجهیزات فرسوده شده است و نمی تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد، باید بدانید که به هیچ عنوان این گونه نیست.

 

**امروزه ابزار تاثیر و حوزه جنگ ها به گونه ای تغییر یافته که نمی توان گفت جنگنده های نیروی هوایی مبنای قدرت است و یا اینکه موشک، نیروها و تجهیزات رزم زمینی و یا ناوهای جنگی مبنای قدرت هستند. قدرت نظامی مولفه های گسترده ای دارد و زمانی که در کنار هم قرار می گیرند حوزه تاثیر و موفقیت را تغییر می دهند. مثال بارز آن رژیم اشتغالگر قدس است که در مقابل رزمندگان حزب الله لبنان سر تسلیم فرود آوردند. اگر بخواهیم ابزار نظامی رژیم صهیونیستی با رزمندگان حزب الله را مقایسه کنیم به این سئوال پاسخ داده می‌شود که مولفه های برترساز تجهیزات صرف نظامی نیست. نیروی انسانی کارآمدی که بتواند از این ابزار استفاده کند، بسیار مهم است.

 

**از سوی دیگر حوزه های تاثیر نیز بسیار متفاوت شده اند. بمب اتم اگر چه گفته اند بازدارنده است و جنگنده های راهبردی پیشرفته به طور قطع موثر هستند و کسی آن را رد نمی کند اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه هایی از جنگ ترکیبی ورود پیدا کردند که مبنای قدرت استکبار را زیر سئوال برده اند. در این عرصه نبرد قرار نیست که توانمندی دشمن را هدف قرار دهیم بلکه باید پاشنه آشیل او را هدف قرار داد. حرکت به سمت این گونه هوشمندی ها دشمن را متوقف می کند. درست است از لحاظ قابلیت یک جنگنده اف ۳۵ از یک جنگنده اف ۱۴ بیشتر است اما یک خلبان به نام عباس دوران با یک جنگنده می تواند معادلات را تغییر دهد و قدرت دفاعی و نیروی بازدارندگی ایجاد کند.

 

**تحریم اگر چه محدودیت هایی را برای کشور ما بوجود آورده است اما فرصتی برای بازسازی قدرت داخلی است. اگر دست ما مانند سایر کشورها باز بود با همین قابلیت و توانمندی که امروز داریم، قطعا بسیار جلوتر از اینها می بودیم اما داشته های امروز ما بسیار قابل توجه و قابلیت بازدارندگی دارد و می تواند پاسخ تهدیدات دشمن را بدهد. این سخنان شعار نیست. با ادله و اطلاع کامل می گویم ما در بحث بازی جنگ برنده میدان جنگ احتمالی خواهیم بود.

 

**یک زمان نیاز داشتیم برای استانداردهای آموزشی به کشورهای بیگانه وابسته باشیم اما از زمانی که موانعی بر سر این کار بوجود آمد به این فکر افتادیم که استانداردها و آموزش ها را در داخل کشور نهادینه کنیم. بر همین اساس با تدبیر شهید ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی، دانشگاه هوایی تاسیس شد که امروز به نام ایشان نامگذاری شده است. از همان زمان تصمیم گرفته شد که باید مستقل باشیم و امروز در تمام حوزه های تخصصی پرواز و سطوح مهارتی در حوزه های فنی در داخل کشور و در دانشگاه هوایی شهید ستاری و مرکز آموزش هوایی شهید خضرایی آموزش ها داده می‌شود.

 

**ما امروز میزبان برخی از دانشجویان دوره خلبانی از کشورهای همسایه هستیم که برای آموزش به کشور ما آمده اند و این یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است. این توانمندی چیزی نیست که کشورهای منطقه آن را داشته باشند و معدود کشورهایی در جهان وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند. ما از سطوح پایه  تا پیشرفته ترین مقاطع آموزش ها را در داخل کشور انجام می دهیم و همه خلبانانی که امروز در حال پرواز هستند در همین دانشگاه‌های داخل کشور آموزش دیده اند.

 

**برای ارتباط با سایر کشورها دانشجویانی را به این کشورها اعزام کرده ایم که این اقدام تنها برای انتقال دانش های روز جهان است. ما از لحاظ دانشی و روشی به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم برابر استانداردهای ایکائو، خلبانان را آموزش دهیم.

 

**نیروهای مسلح ایران با تهدیدات تروریستی، سبک جنگ و همچنین تجهیزاتی که در اختیار دارند، به خوبی آشنا هستند. این اطلاعات جمع‌آوری شده از تهدیدات نوین در قالب کتاب‌هایی گردآوری شده و در اختیار مراکز آموزشی قرار گرفته شده است و نیروهای ما کسب این تجارب و اطلاعات، از مراکز آموزشی فارغ‌التحصیل می‌شوند. البته ما به تهدیدات موجود بسنده نمی‌کنیم و تهدیدات فرارو را نیز بر اساس سناریوهایی که طراحی می‌کنیم، پیش‌بینی و توانمندسازی صورت می‌گیرد.

 

**ارتش دارای دانشگاه‌های سازمانی و مأموریت‌محور است. دانشگاه‌های موجود در ارتش دارای عمق و غنای علمی در یک حوزه تخصصی هستند. به عنوان مثال دانشگاه افسری امام علی (ع) تخصص‌های ویژه‌ای را متناسب با نیاز نیروهای چهارگانه ارتش، به افسران آموزش می‌دهند. در این دانشگاه دانشجویانی از نیروهای چهارگانه ارتش، متناسب با نیاز در حال تحصیل هستند که تخصص‌های مورد نظر را فرا می‌گیرند.

 

**در حوزه بین‌سازمانی نیز ارتباطات آموزشی خوبی با سپاه و ناجا داریم و در این راستا تبادل استاد و دانشجو در سطوح مختلف انجام می‌پذیرد در ضمن از امکانات و زیرساخت‌های این سازمان‌ها بهره‌برداری می‌کنیم. در حوزه ملی نیز ارتش نیازمند به دانشگاه‌ها و مراکز علمی است. به همین دلیل هر جایی که نیازی احساس می‌کنیم، به سراغ این دانشگاه‌ها و مراکز علمی رفته و از تجارب آنها استفاده می‌کنیم. همچنین در حوزه‌های تخصصی، از اساتید دانشگاه‌های ملی استفاده می‌کنیم و در پروژه‌های موجود در نیروهای مسلح، از اساتید و نخبگانی که در دیگر دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند، بهره می‌بریم.

 

**در دانشگاه‌های دافوس ارتش، فرماندهان یگان‌های مختلف حضور دارند و دوره‌های مدیریت بحران را می‌گذرانند تا بدانند چگونه باید در مواقع بحرانی وارد صحنه شده و چه عملکردی داشته باشند. این آموزش‌ها توسط اساتید به‌نام و حتی فرمانده کل ارتش ارائه می‌شود تا فرماندهان ما بتوانند در شرایطی که همه چیز از گردونه عادی خارج شده، از مدیریت و دانش فرماندهی خود استفاده و صحنه را سامان دهند.

 

**وظیفه ارتش در ایران و همه جای دنیا، دفاع از تمامیت ارضی کشور است اما هر کجا که مردم در خطر و آسیب باشند، ارتشی‌ها خود را سپر آسیب می‌کنند به همین دلیل است که اولین یگانی هستند که در صحنه‌های بحرانی حضور پیدا می‌کنند. برای همه نیروهای ما در حوزه مدیریت بحران، آموزش‌هایی وجود دارد و هم نیروهایی را برای کمک به مردم در این صحنه‌ها تربیت می‌شوند. ارتشی‌ها خادم مردم هستند بنابراین باید یاد بگیرند که به مردم خدمت کنند. مردم‌یاری جزو ذات و فلسفه وجودی ارتش است.

 

**چند روز پیش یک هیئت عالیرتبه نظامی خارجی که برای بازدید از توانمندی های دفاعی به کشورمان سفر کرده بودند بعد از بازدید و به مسئولان ایرانی گفت ما با دیدن این توانمندی ها فهمیدیم که چرا ترامپ جرات نکرد بعد از ساقط شدن پهپاد جاسوسی توسط ایران به شما حمله کند و یا واکنشی را داشته باشد این بازدارندگی و موفقیت به دلیل قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

 

**به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیروهای مسلح در ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آب‌های سرزمینی ایران موجب تغییر رویکرد عربستان سعودی و امارات متحده در قبال ایران اسلامی شد و شما مشاهده کرد این هیئتی از مرزبانی امارات چند وقت پیش به کشورمان سفر کرد و یک قرارداد همکاری دو جانبه با طرف ایرانی امضا کردند. قدرت نظامی پشتیبانی قوی برای سیاست مداران و مشت پر سیاستمداران در مذاکرات است و سیاست مداران می توانم به حوزه دفاعی کشور ترکیه کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار