وزیر خارجه چین اعتبار آمریکا را زیر سوال برد-راهبرد معاصر

وزیر خارجه چین اعتبار آمریکا را زیر سوال برد

وزیر خارجه چین وانگ یی ضمن هشدار به آمریکا درباره «عواقب غیر قابل تصور» درگیری دو کشور، اعتبار واشنگتن در جهان را زیر سوال برد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 07
کد خبر: ۲۳۱۶۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ «تاکتیک‌های طرف آمریکایی برای سرکوب چین به طور مداوم در حال تغییر است، فهرست تحریم‌های یکجانبه همچنان در حال گسترش یافتن است و اتهامات بی اساس آن علیه چین به سطح غیرقابل تصوری رسیده است». این حرف را وزیر خارجه چین اعلام کرد.


وانگ یی در نشست خبری در حاشیه اجلاس سالیانه کنگره چین اعلام کرد که ایالات متحده باید نگاهی منطقی به توسعه چین داشته باشد و سخنان خود را با اقدامات برای اجرای تعهداتش درباره روابط چین و ایالات متحده مطابقت دهد.


این مقام ارشد پکن اعتقاد دارد که «روابط چین-آمریکا بر رفاه مردم هر دو کشور و آینده بشریت و جهان تأثیر دارد». به گفته او، موضع چین «سه اصل پیشنهادی است که شی جین پینگ رئیس‌جمهور این کشور پیش‌تر اعلام کرد: احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد».


دیپلمات ارشد پکن با اشاره به اینکه همزیستی مسالمت آمیز اصل و پایه روابط است، هشدار داد که «درگیری و رویارویی بین دو کشور بزرگ مانند چین و ایالات متحده عواقب غیر قابل تصوری خواهد داشت».


وانگ تصریح کرد که برداشت نادرست طرف آمریکایی از چین همچنان پابرجاست و تعهداتی که این کشور پذیرفته است، واقعاً عملی نشده است.


وی در ادامه این نشست خبری به ریاکاری آمریکا درباره تعهدات بین‌المللی خود اشاره و مواضع واشنگتن علیه پکن را واکنش‌های «عصبی» توصیف کرد.


وانگ تصریح کرد: «اگر ایالات متحده چیزی می‌گوید و کاری متفاوت با آن انجام می‌دهد، اعتبار آن به عنوان یک کشور بزرگ کجاست؟ اگر با شنیدن کلمه "چین" عصبانی می‌شود، اعتمادش به عنوان یک کشور بزرگ کجاست؟ اگر فقط می‌خواهد خودش پیشرفت کند اما توسعه مشروع دیگر کشورها را انکار می‌کند، عدالت بین‌المللی کجاست؟»


از نظر او، «چالش برای ایالات متحده از خودش ناشی می‌شود نه از چین و اگر ایالات متحده در سرکوب چین وسواس داشته باشد، در نهایت به خودش آسیب خواهد رساند».


وزیر خارجه چین با بیان اینکه کشورش همیشه مایل به تقویت گفت‌وگو و ارتباط با ایالات متحده است، افزود که چین معتقد است که دو طرف مطمئناً می‌توانند راهی مناسب برای کنار آمدن دو کشور بزرگ مختلف در این جهان بیابند»./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده