مدیرعامل ایران ایر تغییر کرد/ «طاهر عبدالحی» مدیرعامل جدید ایران ایر شد نتایج قرعه‌کشی سایپا اعلام شد هشدار پزشکیان به خودروسازان؛ یکسال فرصت دارید خودرو‌ها را بهینه کنید در غیر این صورت هیچ ارزی دریافت نمی‌کنید و اجازه تولید نخواهید داشت مبلغ عیدی ۱۴۰۵ کارمندان و کارگران ماست و پنیر گران شدند نگین خلیج‌فارس، جدیدترین صندوق طلای بورسی پذیره‌نویسی شد پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ یارانه نقدی آبان‌ماه واریز شد / کدام دهک‌ها یارانه آبان را گرفتند؟ پیش بینی قیمت دلار دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ قیمت دلار آمریکا در بازار غیر رسمی، به ۱۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید / سکه در کانال ۱۱۵ میلیون تومان قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز یکشنبه ۲۵ آبان۱۴۰۴ شیوه جدید واریز کالابرگ الکترونیکی از آذرماه اجرا خواهد شد قانون جدید خرید سابقه بیمه/ همه چیز درباره محاسبه هزینه‌ها اعلام نتایج قرعه کشی سایپا آبان ۱۴۰۴ + اسامی برندگان و نحوه واریز وجه پیش بینی قیمت دلار یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴

ادامه توزیع لیتری یارانه سوخت امکان‌پذیر نیست

سخنگوی صنف جایگاه‌داران بنزین گفت: ابزار فعلی ما که تخصیص لیتری و کارت سوخت است جوابگوی شرایط فعلی نیست و باید به سمت تخصیص سوخت به کد ملی برویم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۳۶۴۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ در میز اقتصاد امروز موضوع تخصیص سوخت به خودرو یا کد ملی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات مخالفان و موافقان این مسئله مطرح شد. آقای تمدن کارشناس انرژی و آقای نواز سخنگوی صنف جایگاه داران بنزین به سوالاتی پاسخ دادند.

تمدن گفت: مصرف بنزین ما در حال افزایش است. ما در مصرف بنزین دچار کسری بنزین و ناترازی انرژی هستیم و ادامه این روند امکان پذیر نیست. در مسئله توزیع عادلانه بنزین مساوات به معنای عدالت نیست. اینطور نیست که فقط یارانه بنزین به جمعیت خاصی از مردم داده شود و در محل‌های دیگر نیز به خانواری که خودرو ندارند و از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند، کمک می‌شود.

او افزود: تخصیص بنزین به کد ملی، اقدامی غیر قابل انجام است. اگر عدالت را دسترسی اقشار کم درآمد یا پردرآمد در نظر بگیریم، در حال حاضر این عدالت برقرار است. اقشاری که خودرو ندارند هم به شکل دیگری از بنزین استفاده می کنند برای مثال از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند یا دولت و کمیته امداد به آنها به شکلی دیگری یارانه انرژی می‌دهد.

در ادامه برنامه نواز گفت: از نظر سوخت وضعیت مناسبی نداریم و هر روز با رکورد‌های مصرف سوخت روبرو هستیم. با روش توزیع یارانه‌ای که در حال حاضر داریم نمی‌توانیم از این مقطع عبور کنیم. اگر وضعیت با یارانه لیتری ادامه پیدا کند باعث نارضایتی خواهد شد. در حال حاضر هم به سوخت ۱۵۰۰ تومانی و هم ۳ هزار تومانی یارانه داده می‌شود.

او ادامه داد: اگر شخصی ۴ خودرو داشته باشد بیشتر از این یارانه‌ها بهره مند می‌شود. اما در واقع تمامی مردم باید از این یارانه نفع ببرند. در دو گام میتوان تخصیص بنزین به کارت ملی را عملی کرد. در گام اول ۹۰ هزار تومان یارانه‌ای که به صورت لیتری داده می‌شود، به صورت اعتبار به مالک تخصیص می‌دهیم. اگر این طرح با موفقیت اجرا شود، در گام دوم میتوان ابعاد دیگر این موضوع را بررسی کرد و به سمت تخصیص کد ملی پیش رفت. یکی از روش‌ها این است که اعتبار ۹۰ هزار تومانی به کد ملی اختصاص داده شود و اضافه آن توسط شخص پرداخت شود و کارت سوخت را حذف کنیم.

تمدن در ادامه گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر کسری بنزین داریم، و این امر به دلیل مصرف مردم نیست. واردات خودرو نداریم و مصرف سوخت خودرو‌های داخلی هم نسبت به خودرو‌های دیگر زیاد است؛ باید در نظر داشته باشیم این کسری را چگونه و به چه قیمتی به مردم عرضه کنیم.

نواز در پاسخ گفت: قرار نیست با طرح تخصیص سوخت به کارت ملی تمامی مشکلات حوزه سوخت حل شود، اما گامی در این حوزه خواهد بود. فشار بیش از حد به وزارت نفت که هر میزان از تقاضا پوشش داده شود کاری از پیش نمی‌برد و تاکنون نیز از این اقدامات انجام داده ایم. ابزار فعلی ما که تخصیص لیتری و کارت سوخت است جوابگوی شرایط فعلی نیست./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار