بی‌اعتمادی سهامداران مهمترین علت ریزش بورس-راهبرد معاصر

بی‌اعتمادی سهامداران مهمترین علت ریزش بورس

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند علت ریزش‌های این روزهای بورس از بی‌اعتمادی سهامداران به دولت و شرکت‌های حقوقی نشات گرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
کد خبر: ۲۳۹۷۷۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ بورس این روزها حال خوشی ندارد و تا حوالی ساعت ۱۲ ظهر یعنی قبل از شروع نیم ساعت پر چالش پایانی بازار ارزش معاملات به زحمت به عدد ۲۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسید و این سوال در ذهن سهامداران ایجاد شد چه کسی در بازار در حال معامله است؟
این رقم برای ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران بسیار عدد ناچیزی است.
امروز بازهم سهامداران پول خود را از بورس خارج کردند و شرکت‌های پتروشیمی بیشترین اثر بر کاهش شاخص را داشتند
 وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار سرمایه به اندازه کافی هوشمند است و زودتر از بقیه بازارها به اتفاقات واکنش نشان می دهد. یعنی زودتر از هر بازار دیگری به اخبار و قوانین جدید و بخشنامه و... واکنش نشان می‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی معتقدند سهامداران در چنین شرایطی نباید دست به فروش بزنند. به نظر می رسد مشکل فروش افراد در بازار نیست، چرا که سهامداران از دارایی خود محافظت کرده‌اند و این اولین و اساسی‌ترین اقدام در بازارهای مالی است.
وی افزود: فروش هیجانی در بازار به بی اعتمادی سهامداران به دولت و شرکت های حقوقی مرتبط است..
جعفری افزود: خروج سهامداران از بورس فقط به روزهای افت شاخص مرتبط نیست و در روز های سبزپوشی شاخص نیز سهامداران از ترس نوسان گیری حقوقی ها از بازار خارج می شوند. چرا که بستر سرمایه گذاری را مناسب نمی‌بینند.
 در معاملات روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۷ هزار و ۶۴۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۴۵۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۳۴ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۲ هزار و ۷۶۰ واحدی در رقم ۷۴۱ هزار و ۳۴۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۳۷ صدم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۳۸ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۹۵۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۱۰۷ واحد به سطح ۱۳۵ هزار و ۶۵۱ واحد رسید.
 روز سه‌شنبه برای هفتمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
امروز نماد خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو) و نوری (پتروشیمی نوری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین)، دامین (داروسازی امین‌) و خبنیان (بنیان دیزل)، تعلق داشت.
 امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۱ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان بود که ۴۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۰.۳۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان رسید.
 در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۱۲ نماد و تعداد نماد ای منفی ۵۸۸ نماد بوده است. یعنی حدود ۷۳ درصد نمادها سرخ پوش شدند.
در معاملات سه‌شنبه، ۵۳ نماد صف خرید داشتند و ۵۴ نماد با صف فروش مواجه بودند.
مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۱۵ میلیارد افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵ درصدی به ۲۹۰ میلیارد تومان رسید./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده