مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد: آرامگاه کوروش مرمت می‌شود-راهبرد معاصر

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد: آرامگاه کوروش مرمت می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از آغاز مرمت آرامگاه کوروش خبر داد. در این پروژه پس از آسیب‌شناسی، قرار است پاکسازی، استحکام‌بخشی و مرمت جداره بیرونی آرامگاه انجام شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۲۴۰۳۵۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد حسینی گورجی ـ کارشناس مرمت در پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ـ در جریان بازدید خبرنگاران از این محوطه که سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، گفت: طرح جدید پاکسازی و استحکام‌بخشی آرامگاه کوروش سال گذشته پذیرش شد و از هفته گذشته آسیب‌شناسی پلکان‌ها آغاز شده است و از دو سه هفته آینده مرمت آن شروع می‌شود. شیوه مرمت آن نیز مانند سنگ‌نگاره انسان بالدار در پاسارگاد خواهد بود که در این روش، سنگ‌ها به صورت جزئی پاکسازی و تزریق و ملات‌گذاری می‌شوند.

محمد نصیری حقیقت ـ مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ـ درباره ضرورت مرمت آرامگاه کوروش گفت: براساس آسیب‌شناسی صورت‌گرفته جداره بیرونی آرامگاه به دلیل شرایط اقلیمی، فعالیت زیستی گلسنگ‌ها و گیاهان، از دست دادن مواد، شرایط جوی از جمله یخ‌زدگی، رطوبت و بارندگی، حفره‌های حاصل از فعالیت سیانو باکتر‌ها که موجب زیست گلسنگ‌ها می‌شوند، همچنین تغییر رنگ و رسوب روی سنگ‌ها متحمل آسیب شده است.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، زدودن خاک و گل و لای موجود در شکاف‌ها، حذف گلسنگ‌ها به صورت فیزیکی و در صورت نیاز شیمیایی، استحکام‌بخشی و چسباندن قطعات ریزسنگ‌های در خطر افتاده با چسب‌های اکریلیک (پایه آبی) و پر کردن فضا‌هایی که امکان نفوذ رطوبت دارند با مواد پایه آهکی، از جمله کار‌هایی هستند که در فاز نخست انجام خواهد شد.

نصیری همچنین گفت: نقشه‌ها به منظور مشخص کردن فراوانی و ارائه راهکار و مواد مورد نیاز برای هر یک از آسیب‌ها تهیه شده است و تا دو هفته آینده جمع‌بندی نهایی برای ورود به فاز اجرا و آغاز پاکسازی و استحکام‌بخشی انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با این پیش‌بینی که تکمیل این پروژه به دو سال زمان و ۱۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، افزود: فاز نخست روی نقاط حساس آرامگاه که خطر فرسایش دارند انجام می‌شود و سه تا چهار ماه طول می‌کشد. همچنین با توجه به اینکه مواد پایه آهکی و چسب‌های اکریلیک برای فاز نخست موجود است و به واردات نیازی نیست، حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای این فاز برآورد شده است. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده