مخالفت مجلس با دخالت مستقیم بانک مرکزی در بازار غیررسمی-راهبرد معاصر

مخالفت مجلس با دخالت مستقیم بانک مرکزی در بازار غیررسمی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح استفساریه موضوع عملکرد و وظایف بانک مرکزی در بازار غیررسمی ارز و رمزارز مخالفت کردند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۲۴۱۸۹۴

به گزارش راهببرد معاصر؛  نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز-سه شنبه، اول خردادماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح استفساریه بند (الف) ماده ۴۴ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با موضوع عملکرد و وظایف بانک مرکزی در بازار غیررسمی ارز و رمزارز با کلیات این طرح مخالفت کردند.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این طرح گفت: در آخرین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، آمده است که بانک مرکزی می‌تواند در بازار ارز دخالت کند و این مسئله قرار بود هفته گذشته در صحن بررسی شود هم موضوع رمزارزها و هم اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز مورد بررسی قرار دهد. چون زمان اندک بود درخواست کردیم این طرح استفساریه در اولویت قرار گیرد بر اساس آن به بانک مرکزی اجازه دخالت در بازار غیررسمی و رسمی ارز داده می‌شود.

نماینده مردم کرمان افزود: در این ماده به بانک مرکزی اختیار مداخله در بازار غیررسمی ارز را می‌دهیم، اگر بانک مرکزی مداخله کند می‌توان هم در قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد دخالت کند، از نظر ما در این متن بازار شامل بازار رسمی و غیررسمی است به صورت واضح آمده است اما رئیس جمهور اصرار داشتند که ابهام دارد؛ باید مصوبه‌ای تهیه شود و به هیأت دولت ارائه شود بر همین اساس این استفساریه را تهیه کرده، امیدواریم با تصویب آن به شورای نگهبان ارسال و به نتیجه برسیم. درخواست دارم به این استفساریه رأی بدهید تا بانک مرکزی بتواند با نظارت بیشتر بازار رسمی و غیررسمی ارز را کنترل کند.

علیرضا سلیمی در مخالفت این طرح گفت: اگر قرار است بازار ارز را تنظیم کنیم نیازمند ابزار هستیم، در حال حاضر کسی مانع نظارت بانک مرکزی به بازار ارز نیست، در این متن گویا و شفاف نیست، منجر می‌شود در بازار غیررسمی ارز مداخلات بیشتری ایجاد شود، در حال حاضر بانک مرکزی می‌تواند در بازار رسمی و غیررسمی ارز نظارت داشته باشد.

علی ادیانی نماینده دولت در موافقت با طرح استفساریه مذکور یادآور شد: کسانی که مخالف هستند باید بدانند در بند (الف) ماده ۴۴ عبارت «مداخله بانک مرکزی» عنوان شده است یعنی بازار رسمی و غیررسمی می‌تواند در کنترل و نظارت بانک مرکزی باشد.

سید جواد نیک‌بین نماینده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس طی اخطاری مخالفت خود را با این استفساریه اعلام و تأکید کرد: این استفساریه تصمیم خطرناکی است که قرار است با تصویب آن حضور دلالان و بازارهای اربیل و ناصرخسرو را به رسمیت بشناسیم. این تصمیم یک فعالیت خطرناکی است که با آن می‌توانیم بازارهای غیررسمی را به رسمیت شناخته می‌شود./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده