شهید آیت الله رئیسی، نماد تکرار نشدنی باور ایرانیان-راهبرد معاصر
یادداشت محمد جرادات، تحلیلگر فلسطینی؛

شهید آیت الله رئیسی، نماد تکرار نشدنی باور ایرانیان

مردم ایران پیکرهای شهدای خدمت را از تبریز دربر گرفتند، در جمع انبوهی از عزاداران از قم و تهران گذشتند تا اینکه آیت الله شهید رئیسی در زادگاهش در شهر مشهد، حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود. همه این نمادها برگرفته از باورهای دینی ملت ایران و فاصله و گذر بیش از یک هزار و ۵۰۰ساله از تاریخ اسلام آن را پوسیده و کهنه نکرده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 26
کد خبر: ۲۴۲۰۸۵

شهید آیت الله رئیسی، نماد تکرار نشدنی باور ایرانیان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مردم ایران در مراسم تشیییع پیکر شهیدان خدمت، آیت الله رئیسی، حسین امیرعبدللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه در بالگردی که چندی پیش در آذربایجان شرقی سقوط کرد، گریستند. شدت حزن و سوگواری ایرانیان توجه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرد و نشان داد، گریه نماد روحی و عاطفی ملت ایران برای بیان آن چیزی است که در اعماق وجودشان می جوشد.


ایران در تاریخ پر فراز و نشیب خود به ذکر مصیبت و مظلومیت خاندان پیامبر (ص) در تمام مناسبت های مذهبی و اجتماعی عادت کرده است و چهره این روزهای مردم ایران که نشان از حزن عمیقشان دارد، همراه با اهدای گل رز، چهره های پر از اشک و لباس های سیاه، نشان می دهد مردم ایران سوگوار شخصیت عزیز و برجسته ای هستند.

سیل انسانی که از شهر قم و در تشییع پیکر شهدای خدمت سرازیر شد، ارتباط مستقیمی با شکل‌گیری هنری روان‌شناختی بر مبنای ایرانی-اسلامی دارد


وقتی انقلاب اسلامی ایران در دوران شکوفایی بود، تمام نمادهای اخلاقی و شعائر حسینی را می شد زمان ارتحال امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب دید که رحلت ایشان یک دهه پس از طلوع فجر انقلاب اسلامی چشمان میلیون ها ایرانی دلبسته را گریان کرد. بعدها این نمونه سوگواری در دوره بلوغ انقلاب اسلامی در شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران تکرار شد و اکنون، شهادت رئیس جمهور ایران بار دیگر همان یادها، خاطرات، سوگواری ها و عطر خوش یاد شهدای گذشته را میان ایرانیان تکرار کرد.

 


باور جمعی ایرانیان در تاریخی انقلاب اسلامی، مانند دوران معاصر، ممزوج از نمادهای بسیاری است؛ شهادت نمازگزاران در حرم، شهادت جوانی باغیرت در میدان، شهادت پژوهشگری خلاق، نویسنده ای هنرمند، مهندس، دکتر یا عارفی مجذوب و دلباخته علی بن ابیطالب (ع) و عناصری دینی که در بطن خود درونمایه ای سراسر مظلومیت حسینی و صبر زینبی دارند؛ مانند زهد ابوذر غفاری و جهاد مالک اشتر نخعی.


امام حسین (ع) نبض و روح حاکم بر احساسات مردم، به ویژه شیعیان و اهل سنت است، نه آنهایی که تحت تأثیر سلفی گری و وهابیت قرار گفته اند. نمادهای این بلوغ احساسی و عاطفی دینی از زمان امام خمینی (ره) تا شهید سلیمانی بارها تکرار شدند و استقبال میلیونی از تشییع پیکر آیت الله شهید رئیسی همان عنصری است که به ایران مزیت داده است با پشتوانه مردمی به مواجهه با چالش های عصر کنونی بپردازد.


تشییع پیکر شهدای خدمت در ایران با تشییع جنازه های مقام های سایر نقاط جهان و حتی بیشتر جوامع اسلامی متفاوت است. زمانی که انقلاب ایران پیروز و قانون اساسی بر مبنای دین اسلام تنظیم شد، حجاب برای زنان به عنوان نماد والای زن فرهیخته شناخته شد و سایر وظایف بر مبنای نجابت، عفت و حیای آنها بود که در نگاه نخست با اندیشه های غربی در تضاد است.


نمادگرایی ایرانیان جهان را متحیر کرده و طبیعی است الگوی تمدنی مادی غرب مبتنی بر غرایز تحرک کننده، الگوی زن نجیب ایرانی را که در دل خود وابسته به ارزش‌های زیبایی‌شناختی اسلامی است نپذیرد، از همین روی در تلاش هستند برای مقابله با ایران و ایرانیان خلاقیت هنری را جهت دار کنند و جوایز برجسته‌ بین‌المللی را برای کسی به ارمغان آورند که هنر مادی را در سطح پایین خود نشان دهد.

شهید آیت الله رئیسی به عنوان عالم دینی، مبارزی انقلابی و دولتمردی استثنایی اکنون به نمادی در قلب و روح میلیون ها ایرانی تبدیل شده است


سیل انسانی که از شهر قم و در تشییع پیکر شهدای خدمت سرازیر شد، ارتباط مستقیمی با شکل‌گیری هنری روان‌شناختی بر مبنای ایرانی-اسلامی و مفاهیم ارزشمندی با خود به همراه دارد که وجدان بیدار معنوی ایرانیان را نشان می دهد. تجمع ده ها میلیونی مردم در قم، پایتخت حوزه علمیه، تبریز و تهران در تشییع پیکرهای شهدای خدمت حکایت از عمق تلاقی باورهای سیاسی و دینی مردم ایران و پیامی روشن به غرب دارد، اگر سیاستمداران و متفکران غربی از آن غافل و نابینا نباشند.

 


مردم ایران پیکرهای شهدا را از شهر تبریز در منتهی الیه شمال غربی ایران دربر گرفتند، در جمع انبوهی از عزاداران از قم و تهران گذشتند تا اینکه آیت الله شهید رئیسی در زادگاهش واقع در شهر مشهد، حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده می شود. همه این نمادها برگرفته از باورهای دینی و نبوی مردم ایران است که فاصله و گذر بیش از یک هزار و 500 ساله از تاریخ اسلام آن را پوسیده و کهنه نکرده است.


افتتاح سد آبی مشترک با جمهوری آذربایجان پایان بخش سفرهای استانی آیت الله شهید رئیسی بود و در نقطه ای دور از پایتخت ایران به شهادت رسید. خانه ساده شهید آیت الله رئیسی نیز یکی دیگر از ویژگی های نمادین رئیس جمهور ایران است؛ رئیس جمهور کشوری که بودجه سالانه آن بیش از 500 میلیارد دلار است، ولی خانه ای ساده دارد و تواضع وی حاکی از وابسته نبودنش به جهان مادی و تعصبش نسبت به تلاش برای آبادی جهان آخرت است.

 
شهید آیت الله رئیسی به عنوان عالم دینی، مبارزی انقلابی و دولتمردی استثنایی اکنون به نمادی در قلب و روح میلیون ها ایرانی تبدیل شده است. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده