گوترش خواستار پایبندی اسرائیل به حکم دادگاه لاهه شد-راهبرد معاصر

گوترش خواستار پایبندی اسرائیل به حکم دادگاه لاهه شد

دبیر کل سازمان ملل متحد حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف عملیات نظامی اسرائیل در رفح را الزام‌آور خواند و خواستار پایبندی به آن شد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 24
کد خبر: ۲۴۲۱۹۵

به گزارش راهبرد معاصر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه ساعاتی بعد از آنکه دیوان بین‌المللی دادگستری دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در رفح را صادر کرد یادآور شد که احکام این دادگاه مستقر در لاهه الزام‌آور هستند.

 

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش به خبرنگاران گفت: «دبیر کل یادآوری می‌کند که تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری لازم‌الاجرا هستند و او اعتماد دارد که طرف‌ها به درستی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد».

 

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که دادگاه لاهه به عنوان رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد روز جمعه به اسرائیل دستور داد «فوراً» حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند.

 

دوجاریک علاوه بر این اضافه کرد که گوترش اطلاعیه مربوط به تدابیر موقت صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد کرد.

 

«جانز لینارچیک»، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا هم امروز جمعه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف عملیات اسرائیل در رفح را الزام‌آور خوانده بود.

 

لینارچیک در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من در جریان تصمیم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف عملیات‌های نظامی در رفح و گشودن گذرگاه رفح برای خدمات انسانی و اساسی قرار گرفتم.»

 

وی اضافه کرد: «حکم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری برای طرف‌ها الزام‌اور هستند و آنها باید به این حکم‌ها پایبند باشند. امیدوارم آنها به طور کامل و به صورت فوری اجرا شوند.»

 

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز جمعه درباره درخواست آفریقای جنوبی برای توقف تجاوز به غزه رای صادر و تاکید کرد اسرائیل باید فورا حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند. این دادگاه با موافقت ۱۳ نفر از اعضای خود در برابر ۲ رای مخالف، دستور داد رژیم صهیونیستی حمله نظامی به رفح را متوقف کند.

 

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: آفریقای جنوبی از دیوان خواسته تا اقدامات بیشتری را مطابق با تحولات عملیات نظامی در رفح اتخاذ کند. رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری افزود: دادگاه خاطرنشان می‌کند که وضعیت انسانی در رفح پس از هفته‌ها بمباران فاجعه بار است. حمله زمینی اسرائیل به رفح هنوز ادامه دارد و به موج دیگری از آوارگی منجر شده است.

 

قاضی نواف سلام، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: اقدامات موقتی که دیوان در ماه مارس تصویب کرد به طور کامل به تحولات اخیر پاسخ نمی‌دهد.

 

طبق رای دادگاه لاهه، اسرائیل به اندازه کافی برای تضمین امنیت و حفظ جان آوارگان و انتقال‌شان از رفح به المواصی شرایط لازم را فراهم نکرد. دادگاه دریافته است که وضعیت ناشی از حمله اسرائیل به رفح، خطری فزاینده برای غیرنظامیان است. شرایط نیاز به تغییر تصمیم صادر شده ما در ۲۸ مارس دارد. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده