یارکشی نتانیاهو برای بقا با نابودی ارتش اسرائیل-راهبرد معاصر

یارکشی نتانیاهو برای بقا با نابودی ارتش اسرائیل

انتشار کلیپ تمرد نظامی در ارتش اسرائیل در بحبوحه گرفتاری این رژیم در جنگ غزه و در شرایطی که نتانیاهو از هر سو برای پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دارد و می‌داند روز بعد از جنگ باید زندگی سیاسی خود را رها کند، سوالاتی در محافل صهیونیستی ایجاد می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 28
کد خبر: ۲۴۲۸۸۵

به گزارش راهبرد معاصر، در سایه هرج و مرج به وجود آمده در سطح سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و تشدید اختلافات میان سران این رژیم در بحبوحه جنگ غزه، چند روز قبل کلیپی منتشر شد که در آن یک نظامی اسرائیلی خواستار تمرد علیه همه طرف‌هایی شده بود که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیدگاه سیاسی وی در روز بعد از جنگ غزه مخالف باشند.

 

تمرد نظامی در ارتش صهیونیستی در میان جنگ

این نظامی اسرائیلی در کلیپ مذکور خواستار تمرد علیه یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم اشغالگر و استفاده از سلاح علیه مخالفان سیاست‌های نتانیاهو در روز بعد از جنگ غزه شده بود. انتشار این کلیپ در شرایط فعلی که اختلافات میان سران نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر به اوج خود رسیده و همچنین صهیونیست‌ها به ویژه خانواده‌های اسرای اسرائیلی به شدت از نتانیاهو و کابینه وی خشمگین هستند و فشارهای خود را علیه آنها برای پایان جنگ و برگرداندن اسرا از غزه بیشتر کرده‌اند موجب تشدید هرج و مرج در جامعه اسرائیلی و گسترش ترس و نگرانی میان صهیونیست‌ها شده و با واکنش مقامات سیاسی و نظامی این رژیم همراه بود.

 

شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که انتشار این کلیپ و درخواست یک نظامی اسرائیلی در ارتش برای تمرد علیه مخالفان سیاست‌های نتانیاهو به معنای وفاداری نظامیان اسرائیلی به نخست وزیر این رژیم باشد اما محافل و کارشناسان عبری بر این باورند که اهداف پنهان زیادی پشت پرده این کلیپ وجود دارد که مستقیماً به شخص نتانیاهو مربوط می‌شود.

در همین زمینه آریه شابیت، کارشناس و نویسنده صهیونیست در روزنامه مارکور ریشون با اشاره به نتانیاهو و کابینه وی اعلام کرد: کسانی که می‌خواهند در این شرایط و در میان جنگ موجودیتی که اکنون اسرائیل گرفتار آن شده اسرائیل را وارد یک تمرد نظامی فاجعه بار یا تمرد مدنی ویرانگر کنند باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرند.

 

البته بحث تمرد نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی مسئله جدیدی نیست و به ویژه از زمانی که بنیامین نتانیاهو و کابینه وی با سیاست‌های افراطی خود روی کار آمده‌اند بارها بحث تمرد نظامی در ارتش اسرائیل مطرح شده است، اما اینکه در بازه زمانی فعلی و در میان جنگ فرسایشی غزه چنین بحثی مطرح می‌گردد حاکی از وجود اهداف پنهان در پشت پرده آن است. اینجا ما درباره 100 هزار نیروی ذخیره مسلح اسرائیلی صحبت می‌کنیم که قصد تمرد نظامی دارند و وزیر جنگ این رژیم را تهدید می‌کنند که یا از نتانیاهو تبعیت کند و یا اینکه استعفا بدهد و برود.

 

یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی درباره انتشار این کلیپ گفت: در طول تاریخ معمولاً جریان‌های مخالف و اپوزیسیون خواستار هرج و مرج می‌شوند اما این اولین بار است که ما شاهدیم یک ساختار حاکم و مستقر عامدانه به دنبال هرج و مرج می‌باشد. کلیپی که منتشر شده چیزی است که دفتر نتانیاهو به دنبال آن بوده و بیانگر موضع نتانیاهو است.

 

بسیج نتانیاهو برای ماندن در قدرت حتی به قیمت نابودی ارتش اسرائیل

محافل و کارشناسان اسرائیلی معتقدند که انتشار کلیپ تمرد نظامی در ارتش اسرائیل در واقع یک پیامی از جانب نتانیاهو است مبنی بر اینکه او در برابر هیچ یک از فشارهای داخلی و خارجی تسلیم نخواهد شد و آماده است که برای بقای سیاسی خود و ماندن در قدرت حتی ارتش اسرائیل که ستون فقرات پروژه صهیونیستی به شمار می‌رود را نیز فدا کند؛ حتی اگر بهای آن جنگ داخلی در جامعه یهودی و نابودی ارتش اسرائیل باشد.

 

از زمان تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین و حتی قبل از آن سران جنبش صهیونیسم و مقامات اسرائیلی همواره تلاش داشته‌اند تا ارتش این رژیم را از اختلافات سیاسی داخلی دور نگه دارند و در سند ارتش اسرائیل در سال 2015 تاکید شده که رئیس ستاد ارتش، فرمانده کل ارتش محسوب می‌گردد و هیچ مقام سیاسی دیگری حق مداخله در امور ارتش را ندارد. بر این اساس همچنین وزیر جنگ هم یک مقام سیاسی است که حلقه ارتباطی میان کابینه و ارتش اسرائیل به نمایندگی از رئیس ستاد ارتش به شمار می‌رود.

 

هرج و مرج در ارتش اسرائیل

به همین دلیل است که امروز بسیاری درباره هرج و مرج در ارتش اسرائیل صحبت می‌کنند. کلیپ تمرد نظامی در ارتش اسرائیل در زمانی منتشر شده که فشارهای داخلی و خارجی بر نتانیاهو جهت پایان دادن به جنگ و ارائه یک برنامه دقیق و جامع برای روز بعد از جنگ افزایش یافته، دیوان بین المللی دادگستری حکم توقف عملیات نظامی ارتش اسرائیل در رفح و همچنین حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو و گالانت را صادر کرده، همزمان با آن چندین کشور اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و بحث درباره به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در سطح بین‌المللی همچنان رو به افزایش است.

 

همه این موارد نشان می‌دهد که انتشار کلیپ مذکور یک اقدام معنادار از جانب نتانیاهو می‌باشد که به هیچ قیمتی حاضر به کنار رفتن از قدرت نیست و جنگ فرسایشی غزه را به همین دلیل طولانی می‌کند.

 

دست و پا زدن‌های نتانیاهو برای نجات از باتلاق غزه

نتانیاهو اکنون به خوبی از میزان خشم افکار عمومی اسرائیلی‌ها ضد وی آگاه است و می‌داند که فشارها و تظاهرات‌های بیشتری علیه او در راه خواهد بود. این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که اپوزیسیون اسرائیل و مخالفان نتانیاهو تلاش‌های خود را برای سرنگونی وی بسیج کرده‌اند؛ آن هم در زمانی که کابینه جنگ اسرائیل عملاً کارایی ندارد و به نظر می‌رسد که به زودی بنی گانتز و گادی آیزنکوت، اعضای ارشد این کابینه از آن بیرون بروند.

 

نتانیاهو خودش به خوبی می‌داند که در مدیریت راهبردی جنگ کاملاً شکست خورده و همچنین هیچ چشم اندازی برای روز بعد از جنگ در غزه ندارد. صهیونیست‌ها هم نتانیاهو را مسئول هرج و مرج کنونی در جامعه اسرائیلی و همچنین ارتش و ورود به باتلاق غزه بدون تحقق هیچ یک از اهداف اسرائیل می‌دانند. نتانیاهو که نابودی حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه را در راس اهداف جنگی قرار داده بود اکنون در شرایطی قرار گرفته که می‌بیند نیروهای حماس همچنان با قدرتی بیشتر از قبل در غزه حضور دارند.

 

از طرف دیگر اسرائیل نه تنها نتوانسته اسرای قبلی خود را از غزه برگرداند بلکه رزمندگان مقاومت فلسطین در گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس موفق شدند چند روز قبل در یک عملیات پیشرفته شماری از نظامیان صهیونیست را به هلاکت رسانده و برخی را نیز به اسارت بگیرند که این به معنای افزایش تعداد اسرای صهیونیست نزد مقاومت و به تبع آن قوی‌تر شدن کارت‌های فلسطینی‌ها در هر مذاکرات احتمالی برای آتش بس و تبادل اسرا است.

 

این باتلاقی که نتانیاهو در آن گرفتار شده زمانی عمیق‌تر می‌شود که متوجه است گالانت به شکل پنهانی در حال انجام تحرکاتی برای سرنگونی وی (نتانیاهو) می‌باشد و گالانت علاوه بر برقراری روابط گسترده با آمریکایی‌ها تلاش کرده خود را به عنوان یک شخصیت کاملاً مستقل از نتانیاهو نشان دهد.

 

یادآوری می‌شود که یوآو گالانت پیش از این نیز در بسیاری از موارد با نتانیاهو مخالف بود از جمله در زمانی که نتانیاهو و برخی از وزرای کابینه وی بحث تغییرات قضایی را مطرح کرده بودند که منجر به یک آشوب گسترده میان صهیونیست‌ها شد. بنابراین نتانیاهو بسیار درباره موقعیت خود احساس خطر کرده و نگران است که گالانت و سایر مخالفان او به زودی کابینه‌اش را منحل کنند. بر این اساس انتشار کلیپ تمرد نظامی در ارتش اسرائیل را نمی‌توان جدا از تلاش‌های نتانیاهو برای ماندن در قدرت حتی به قیمت نابودی ارتش اسرائیل دانست./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار