واشنگتن‌پست: عربستان بدون پایان جنگ غزه نمی‌تواند با آمریکا و اسرائیل به توافق برسد-راهبرد معاصر

واشنگتن‌پست: عربستان بدون پایان جنگ غزه نمی‌تواند با آمریکا و اسرائیل به توافق برسد

کارشناس اماراتی می‌گوید عربستان سعودی تا زمانی که جنگ در غزه ادامه یابد، نخواهد توانست توافقاتی با آمریکا و رژیم صهیونیستی منعقد کند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 09
کد خبر: ۲۴۴۶۱۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ «عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر اماراتی با اشاره به شکست‌های رویکرد‌هایی که آمریکا در چند رشته مذاکرات در رابطه با جنگ غزه از جمله بر سر طرح آتش‌بس پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای این جنگ و همچنین بازگشایی گذرگاه رفح مابین مصر و غزه در پیش گرفته است، نوشت عربستان سعودی تا زمانی که جنگ در غزه ادامه یابد نخواهد توانست توافقاتی با آمریکا و رژیم صهیونیستی منعقد کند.

بر اساس گزارش روزنامه «واشنگتن پست» عبدالخالق که مدیر ارشد «ابتکار عمل خاورمیانه» در «مرکز بلفر» وابسته به مدرسه «هاروارد کندی» است اظهار کرد: «به مجرد اینکه جنگ در غزه تمام شود عربستان می‌تواند در مذاکراتش با آمریکا بر سر تقویت روابط دفاعی و عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافقی را امضا کند.»

او خاطر نشان کرد: «اما تا زمانی جنگی در نوار غزه برقرار باشد عربستان نمی‌تواند توافق امضا کند.»

این در حالی است که به نوشته روزنامه واشنگتن پست، چند طرح دیگر دولت بایدن در رابطه با غزه با بی‌حاصل ماندن و طول کشیدن مذاکرات در پایتخت قطر بر سر موضوع آتش‌بس در غزه و طرحی که این رئیس جمهور آمریکا حدود ۱۰ روز پیش برای آتش‌بس اعلام کرد به بن‌بست خورده‌اند.

واشنگتن‌پست: شکست مذاکرات غزه موضع آمریکا در منطقه را تضعیف کرد

این روزنامه اشاره کرد که بایدن هفته گذشته یک هیات رده بالا تحت سرپرستی «تری وولف» مدیر خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید را به قاهره فرستاده بود تا مذاکراتی را بر سر بازگشایی گذرگاه رفح بین مصر و غزه داشته باشد.

این گذرگاه که محل ورود اکثر محموله‌های کمک‌های بشردوستانه به جنوب نوار غزه است، در پی عملیات رژیم صهیونیستی در اوایل ماه گذشته میلادی در شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه این باریکه به اشغال صهیونیست‌ها درآمد. رفح محل اسکان صد‌ها هزار آواره فلسطینی فرار کرده از نقاط دیگر نوار غزه است.

به نوشته واشنگتن پست مصر اجازه به ورود کمک‌ها به غزه از طریق این گذرگاه را تا زمانی که فلسطینی‌ها در سمت غزه آن را در کنترل نیاورند نمی‌دهد.

یک مقام مصری که نامش را فاش نکرد، به این روزنامه آمریکایی گفت هرگونه توافق بر سر گذرگاه رفح نیز وابسته به توافق آتش‌بس است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، واشنگتن با شکست در حاصل کردن این توافقات باعث شده که موضع خودش را به عنوان میانجی‌گر در دیگر مسائل مرتبط منطقه‌ای تضعیف کند.

به نوشته واشنگتن پست، مقام‌های آمریکایی همچنان اصرار دارند که فشار‌ها بر هر ۲ طرف جنگ غزه در نهایت آنها را به یک توافق سوق می‌دهد و زمانی که حماس با آتش‌بس موافقت کند، اسرائیل در نهایت به این توافق ملحق خواهد شد.

این رسانه معتقد است بایدن در سخنرانی خود در کاخ سفید در ۳۱ مه با هدف توضیح و ارائه جزئیات علنی درباره توافق مورد حمایتش برای آتش‌بس غزه به دنبال جلب نظر هر دو طرف جنگ بود. او گفت در اولین مرحله از سه مرحله این توافق که توسط اسرائیل تدوین شده آتش بس ۶ هفته‌ای، خروج نیرو‌های صهیونیست از مناطق پرجمعیت غزه و آزادی همه زنان، سالمندان و کودکانی که به اسارت گرفته شده اند رخ داده و همچنین کمک‌های بشردوستانه به غزه افزایش می‌یابند.

مذاکرات بر سر مرحله دوم سپس فورا آغاز می‌شود و در همین حال نیز آتش‌بس اولیه و موقت - تا زمانی که هیچ یک از طرفین شروط آن را نقض نکرده باشند - ادامه می‌یابد تا که توافقی در مورد توقف «دائمی» درگیری‌ها، عقب‌نشینی کامل اسرائیل و آزادی همه اسرای باقی مانده، از جمله نیرو‌های ارتش اسرائیل حاصل شود.

این روزنامه آمریکایی نوشت اشاره صریح این توافق به آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی اسرائیل، به معنی این است که طبق توافق پیشنهادی بایدن عملا جنگ غزه با شکست صهیونیست‌ها در تحقق نابودی کامل حماس که نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم قولش داده بود، پایان می‌یابد.

مقام سابق مصری ناشناس به واشنگتن پست گفت: «حماس می‌خواهد پس از مرحله اول مطمئن شود که اسرائیل پس از آنکه آنها گروگان‌ها را آزاد کنند، حمله نخواهد کرد». / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده