اقتدار دیپلماسی ایران در دفاع از ایرانیان خارج از کشور-راهبرد معاصر
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اقتدار دیپلماسی ایران در دفاع از ایرانیان خارج از کشور

حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با هیچ دولت و کشوری در برابر حقوق شهروندان ایرانی مماشات نمی‌کند، گفت: اقدامات دولت سیزدهم برای آزادی شهروند ایرانی نشان می‌دهد بازی در عرصه بین الملل را بلد بودند و موفق شدند سناریوی منافقین را برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی خنثی کنند.
حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۲۴۵۵۷۸

اقتدار دیپلماسی ایران در دفاع از ایرانیان خارج از کشور

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حمید نوری شهروند ایرانی که از سال 1398 در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد شد و به کشور بازگشت. بی تردید این موفقیت مرهون تلاش مقام های ارشد قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و به‌ویژه شهید حسین امیرعبداللهیان است.


حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی درباره آزادی دادیار سابق قوه قضائیه به «راهبرد معاصر» گفت: با میانجی گری عمان تبادل زندانی انجام شد و زندانیان ایران و سوئد به مقصد مسقط عازم شدند تا اقدامات لازم برای بازگشت آنها به کشورهایشان انجام شود.

شکافی که در دولت دوازدهم میان میدان و دیپلماسی وجود داشت، مانع شد اقدام مؤثری برای آزادی نوری انجام شود


وی با بیان ابعاد آزادی شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد افزود: نکته مهم اینکه سوئد در بررسی و تشکیل پرونده برای نوری سخت مرتکب اشتباه شد، زیرا نزد افکار عمومی نشان داد دموکراسی ساختار قضایی سوئد برای حفظ منافع عده ای که از آدمکشی و ترور حمایت می کنند، حاضر است حقوق بشر و دموکراسی را زیر پا بگذارد.

 

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: ساختار قضایی سوئد دچار اشتباه شد و دادگاه چهره واقعی و عریان محاکم قضایی اروپا را نشان داد؛ دادگاهی که از منافقان و عاملان ترور بیش از ۱۷ هزار نفر در ایران اعم از مسئولان و مردم دفاع و حمایت کرد، نشان داد حقوق بشر در سوئد قربانی می شود.


کنعانی مقدم گفت: شکافی که در دولت دوازدهم میان میدان و دیپلماسی وجود داشت، مانع شد اقدام مؤثری برای آزادی نوری انجام شود؛ به طوری که بی اعتنایی به آنچه در دادگاه نمایشی و فرمایشی سوئد شکل گرفت، موجب شد آن دادگاه اقدامات ناپسندی ازجمله شکنجه شهروند ایرانی را در برابر دیدگان نگران خانواده و ملت ایران انجام دهد.


وی تصریح کرد: شکنجه نوری با محبوس کردن در سلول انفرادی و جلوگیری از دفاع به وسیله وکیل‌های مجرب و فشار بر خانواده وی همگی از این واقعیت پرده برداشت که وقتی در دولتی دیپلماسی و میدان هماهنگ نباشد، دشمن کاملاً از خلأ موجود سوءاستفاده می‌کند؛ اما در دولت سیزدهم شهید حسین امیرعبداللهیان به صورت جدی وارد عرصه شد و در دفاع از شهروند ایرانی، گرفتن وکلای مجرب برای دفاع از وی و فشار دیپلماتیک به اروپا و تمرکز بر ارتباط هر چه بیشتر میان قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری، سوئدی ها را متوجه کرد بیش از این نمی توانند در برابر اراده ملت ایران بایستند.


کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: اقداماتی که دولت شهید آیت الله رئیسی برای آزادی شهروند ایرانی انجام داد، نشان می دهد بازی در عرصه بین الملل را بلد بودند، به همین دلیل موفق شدند سناریوی منافقین برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی را خنثی و توطئه های آنها برای اینکه وجهه ایران را خراب کنند، در نطفه خفه شد.


وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شهید آیت الله رئیسی چهره ای فراجناحی داشت، معتقد بود باید به همه افرادی که به ایران اسلامی خدمت می کنند، بها داد و به دلیل اینکه به مردم ایران به چشم یک ایرانی عاشق وطن نگاه می کرد، خواهان آن بود دنیا متوجه باشند که دولت جمهوری اسلامی از حقوق ایرانیان خارج از کشور دفاع می کند.


کنعانی مقدم گفت: ایرانیان دریافتند جمهوری اسلامی برای دفاع از حقوق شهروندانش در خارج از کشور دست به اقدامات میانجی گرایانه می‌زند، به هیچ وجه با هیچ دولت و کشوری در برابر حقوقشان مماشات نمی‌کند و حافظ حقوق ایرانیان است. این موضوع باعث اطمینان خاطر و سرافرازی ایرانیان خارج از کشور شده است. این سبک نگاه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید کشورمان باعث محبوبیت بیش از پیش آنها در دل‌های ایرانیان شده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده