کاخ سفید از تصمیم مصر و قطر برای گفتگوی آتش‌بس با حماس خبر داد-راهبرد معاصر

کاخ سفید از تصمیم مصر و قطر برای گفتگوی آتش‌بس با حماس خبر داد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت قطر و مصر قصد دارند به زودی با حماس گفتگو کنند تا ببینند راهی برای پیشبرد طرح جو بایدن درباره آتش‌بس غزه وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۲۴۵۵۸۴

به گزارش راهبرد معاصر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که قطر و مصر قصد دارند به زودی با حماس گفتگو کنند تا ببینند آیا راهی برای پیشبرد طرح جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره آتش‌بس در غزه وجود دارد یا خیر.

 

به گزارش رویترز، سالیوان شنبه شب در حاشیه نشست کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد که با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست وزیر قطر صحبت کوتاهی داشته و قرار است که روز یکشنبه در سوئیس بار دیگر گفتگو کنند.

 

رویترز نوشت: حماس از پیشنهاد آتش‌بس استقبال کرده، اما تاکید کرده است که هر گونه توافقی در این باره باید تضمین‌کننده پایان جنگ باشد؛ درخواستی که اسرائیل آن را رد کرده است. مقام‌های آمریکا نگاه دقیقی به پاسخ حماس انداخته است.

 

وی افزود: ما فکر می‌کنیم که برخی از اصلاحات غیرمنتظره نیست و می‌توان آنها را مدیریت کرد. برخی از اصلاحات هم با طرح بایدن و هم با آنچه که شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت کرده است، سازگار نیست. ما باید با واقعیت روبرو شویم.

 

سالیوان گفت که مقام‌های آمریکایی معتقدند که راهی برای رسیدن به توافق باقی است و گام بعدی آن است که میانجیگران قطری و مصری با حماس گفتگو کرده و «بررسی کنند که با چه چیزی می‌توان کار کرد و با چه چیزی نمی‌توان کار کرد.»

 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: ما یک رفت و برگشت میان میانجیگران و حماس را پیش‌بینی می‌کنیم. آن وقت خواهیم دید که در این مرحله در کجا ایستاده‌ایم. ما به مشورت با اسرائیلی‌ها ادامه خواهیم داد و امیدوارم هفته آینده بتوانیم به شما اعلام کنیم که فکر می‌کنیم اوضاع در چه وضعیتی است و قدم بعدی برای پایان دادن به آن چیست.

 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

 

همچنین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده