تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌چقدر رسید؟-راهبرد معاصر

تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌چقدر رسید؟

درحالی که قرار بود تولید روزانه گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی در روزهای ابتدایی خردادماه به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز برسد، تولید گاز از این فاز مرزی همچنان در مرز ۱۲ میلیون مترمکعب در روز است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 19
کد خبر: ۲۴۶۰۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛  فاز 11 پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در طی دو دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.

 

از مردادماه 1402 تولید زودهنگام 7٫5 میلیون مترمکعبی گاز از 3 حلقه چاه فاز 11 آغاز شد و درحالی که قرار بود طی روزهای بعدی این میزان تولید با اضافه شدن چاه چهارم به 10 میلیون مترمکعب برسد، میزان تولید روی رقم 7 تا 7٫5 میلیون مترمکعب در روز باقی ماند، تا اینکه در روزهای پایانی سال گذشته، این میزان تولید بالاخره به 10 میلیون مترمکعب در روز رسید.

 

در اوایل اردیبهشت‌ماه 1403 با ورود چاه پنجم به مدار بهره‌برداری، تولید از این فاز مرزی به 12 میلیون مترمکعب رسید و مقرر شد با ورود چاه ششم به مدار بهره‌برداری تا هفته‌های ابتدایی خردادماه، تولید فاز 11 پارس جنوبی به 15 میلیون مترمکعب در روز برسد.

 

محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس 21 اردیبهشت‌ماه امسال  اظهار داشت: پنجمین چاه فاز 11 پارس جنوبی وارد مدار بهره برداری شده و هم اکنون روزانه 12 میلیون مترمکعب گاز از این فاز مرزی میدان مشترک گازی پارس جنوبی برداشت می شود؛ طی دو هفته آینده ششمین چاه این فاز نیز وارد مدار بهره برداری خواهد شد و تولید فاز 11 به 15 میلیون مترمکعب در روز می رسد.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه حفاری دیگر چاه های تولیدی فاز 11 نیز در حال انجام است، گفت: تا پایان دولت سیزدهم (مرداد 1404)، تولید فاز 11 پارس جنوبی به 28 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

 

درحالی که خردادماه به‌پایان می‌رسد همچنان تولید روزانه گاز از فاز 11 پارس جنوبی با 5 حلقه چاه حدود 12 میلیون مترمکعب است./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده