برقراری عدالت اجتماعی از طریق تعیین محل هزینه مالیات‌ها-راهبرد معاصر

برقراری عدالت اجتماعی از طریق تعیین محل هزینه مالیات‌ها

نماینده مجلس گفت: مصوبه جدید هیئت وزیران در خصوص مشارکت مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه مالیات‌ها به معنای حکمرانی مردم در هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 14
کد خبر: ۲۴۹۹۰۸

به گزارش راهبرد معاصر، مالیات به عنوان یکی از پایدارترین منابع درآمدی برای کشور مطرح است. هر چقدر دولت ها بتوانند به اخذ عادلانه مالیات مبادرت کنند و وصول درآمد‌های مالیاتی را داشته باشند، اتفاقات بهتری به لحاظ توسعه و آبادانی در کشور رخ می دهد.

 

کشوری مانند ما که به درآمد‌های نفتی برای اداره کشور متکی است، باید در راستای دریافت مالیات حقه از همگان گام بردارد، به نحوی که زمینه برای کاهش اتکا به نفت در بودجه ریزی مهیا شود.

 

اتکا به درآمد‌های نفتی چند مشکل اساسی دارد. اولاً، این درآمد‌ها پایدار نیستند و تحت تأثیر عواملی همچون تحریم، همه گیری هایی مانند کرونا، قیمت دلار، تحولات بین المللی و... نوسان پیدا می کنند. ثانیاً، نفت، گاز و دیگر منابع جزو سرمایه های بین نسلی هستند و نباید از آن ها برای رفع امورات جاری کشور بهره ببریم.

 

 اتکا به درآمد‌های مالیاتی به جای نفت در بودجه ریزی اقدامی صحیح و عاقلانه است. دولت سیزدهم در این راستا گام های عملی برداشت و ریل گذاری های لازم برای اخذ مالیات حقه از همگان ایجاد شده است.

 

هیئت وزیران در آخرین اقدام مالیاتی خود اقدام به تصویب مصوبه ای کرده است که به موجب آن مالیات دهندگان در تعیین این که مالیات ها کجا هزینه شوند، مشارکت دارند. به زعم بسیاری، این اقدام به افزایش احساس رضایت در مالیات دهندگان کمک می کند و در راستای ارتقای فرهنگ مالیات دهی در کشور موثر است.

 

اقدامات دولت همچون مصوبه اخیر هیئت وزیران و اطلاع رسانی در مورد این موضوع که درآمد‌های مالیاتی در کجا هزینه شده است، نشان دهنده عزم جدی دولت سیزدهم در تعامل با مردم و مالیات دهندگان و ارتقای فرهنگ مالیات دهی در کشور است.

 

معتمدی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که مالیات ستانی حقه و عادلانه در کشور نیاز به فرهنگ سازی دارد، تصریح کرد: اجرای طرح هایی مانند مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر این که مالیات دهندگان خودشان مشخص کنند مالیات پرداختی آنها  در چه بخش و پروژه ای به کار گرفته شود، بسیار کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی مالیات دهندگان بدانند مالیا

ت پرداختی آنها  صرف چه اموری می شود، با رضایت و اشتیاق بیشتری به مالیات دهی می پردازند. این امر به ایجاد انگیزه در مالیات دهندگان منجر می شود و نتایج مثبتی برای فضای مالیاتی کشور دارد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مصوبه جدید هیئت وزیران در خصوص مشارکت مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه  مالیات ها به معنای حکمرانی مالیاتی مردم در هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی کشور است. هر چقدر مردم در این امور بیشتر مشارکت داده شوند، نتایج بهتری خواهد داشت.

 

معتمدی زاده گفت: مردم سالاری یکی از اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی است و در زمینه مالیاتی نیز به این مسئله توجه شده است. مصوبه هیئت وزیران مثبت ارزیابی می شود و اگر در عمل به درستی پیش برود، نتایج مثبتی خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: در مقطع فعلی که اقدامات اساسی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور انجام داده ایم و قصد داریم از اتکا به درآمد‌های نفتی در بودجه ریزی به سمت درآمد‌های پایدار مالیاتی حرکت کنیم، مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد مالیات ها اقدام معقولی محسوب می شود. زیرا هر چقدر به سمت اعتمادآفرینی حرکت کنیم و مردم را در جریان امور قرار دهیم، به نفع فضای مالیات ستانی کشور است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص کارکرد مالیات مبنی بر بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی خاطرنشان کرد: درآمد‌های مالیاتی در راستای ارائه خدمات به مردم و ایجاد رفاه بیشتر برای شهروندان به کار انداخته می شود. این به معنای ایجاد عدالت اجتماعی در کشور است. زیرا مالیات از افراد پردرآمد اخذ می شود و در راستای ارائه خدمات به مردم که اکثر آن ها اقشار ضعیف و متوسط هستند، به کار گرفته می شود. 

 

معتمدی زاده گفت: توقع مردم این است که درآمد‌های مالیاتی در بخش هایی به کار انداخته شود که به افزایش رفاه شهروندان منجر می شود. استفاده از درآمد‌های مالیاتی در زمینه افزایش ارائه خدمات به مردم، تأثیر بالایی در ایجاد حس رضایت در مردم دارد. در همین راستا، نیاز است محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی به اطلاع مردم برسد.

 

به گفته عضو مجلس شورای اسلامی، تخصیص ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها نیز از جمله اقدامات مثبتی است که در راستای به کار انداختن درآمد‌های مالیاتی در زمینه افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم در دولت سیزدهم انجام شد.

 

معتمدی زاده گفت: شهرداری ها به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی که به آن ها اختصاص داده شد، جان گرفتند. به ویژه روستا‌ها با استفاده از این درآمد از آبادانی بیشتری برخوردار شدند. این روند‌ها در نهایت به نفع مردم و به معنای بازتوزیع ثروت در کشور با استفاده از ابزار مالیات است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار