دیپلماسی ارزی دولت سیزدهم به ثبات بازار ارز منجر شد-راهبرد معاصر

دیپلماسی ارزی دولت سیزدهم به ثبات بازار ارز منجر شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس وصول مطالبات ارزی در دولت سیزدهم را ایجادکننده ثبات ارزی در کشور دانست و گفت که دولت شهید‌رئیسی به درستی ارز 4200 را حذف کرد تا به تقاضاها پاسخ دهد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۵۰۲۹۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: تعاملات با کشور همسایه، بلوک شرق، آمریکای لاتین و آفریقا موجب شد بخشی از مطالبات از عراق و دیگر کشورها را وصول کنیم که یک وضعیت نسبتا باثباتی را در قیمت ارز ایجاد کرد.
وی افزود: البته تنها عرضه ارز در قیمت آن تعیین‌کننده نیست. بخشی از قیمت ارز به واسطه رشد نرخ تورم است که اگر دولت آنجا را بهتر کنترل می‌کرد، وضعیت بهتری را شاهد بودیم. اگرچه کارهایی انجام شد و نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی تحت کنترل قرار گرفت ولی در مقاطعی که تغییر قیمت ارز 4200 به 28500 داشتیم باعث شد فشاری بر روی نرخ تورم قرار بگیرد و این تورم باعث شد به قیمت ارز در بازار آزاد اضافه شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره حذف ارز 4200 در دولت سیزدهم گفت: در شرایطی قرار گرفتیم که راهی جزء حذف ارز 4200 وجود نداشت. وقتی منابع ارزی پاسخگوی آن تقاضاهای ارز با قیمت 4200 را نداشت دولت مجبور شد برای بسیاری از کالاها ارز 4200 را حذف کند و ارز 28500 را پرداخت کند.
قادری ادامه داد: خود حذف ارز 4200 هم بی تاثیر نبود و خود آن منجر به افزایش تورم شد و رابطه دو طرفه که بین تورم و نرخ ارز وجود دارد، باعث شد نرخ ارز آزاد افزایش پیدا کند و تفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ آزاد بیشتر شود.
وی در خصوص مرکز مبادله ارز و طلا نیز گفت: دولت برای اینکه بتواند تقاضاهای مشروع و قانونی را پاسخ بدهد و این تقاضاها را وارد این بازار کند و از ورود آن به بازار آزاد جلوگیری کند اقدام به تاسیس این بازار کرد که اقدام ارزشمندی بود./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده