تبدیل ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات-راهبرد معاصر

تبدیل ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می شود که جلوگیری از آن نیازمند اجرای طرح های دانش بنیان است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 30
کد خبر: ۲۵۲۴۶۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ خیام نکوئی روز سه شنبه در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‌ استان خراسان شمالی اظهار کرد: این میزان تولید ضایعات، غذای چند میلیون نفر است اما متاسفانه به دلایل مختلف دور ریخته می شود.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی برای جمعیت ۳۶ میلیون نفری در کشور ۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شد اما اکنون ۱۳۰ میلیون تن محصول تولید می شود که بخش زیادی از محصولات از سر مزرعه تا سر سفره به پسماند تبدیل می شود.

خودکفایی در ۸۰ درصد محصولات غذایی

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: اکنون در ۸۰ درصد نیاز بخش غذایی و کشاورزی به خودکفایی رسیده ایم.

وی گفت: سرانه مصرف شهروندان در برخی از مواد غذایی همچون روغن نیز چندین برابر سرانه جهانی است که این سرانه در کشور ۲۲ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است اما این شاخص در اروپا ۱۱ کیلوگرم است.

نکوئی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون تن روغن در کشور به مصرف می رسد، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است و همچنین بخشی از نیاز خوراک دام و طیور نیز از خارج تامین می کنیم در حالی که ظرفیت تولید در کشور وجود دارد.

وی به تغییرات اقلیم، خشکسالی، افزایش دما و کاهش منابع آبی اشاره کرد و افزود: خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی در کشور در گرو دانش بنیان شدن است که این مهم را باید جدی بگیریم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: براساس برآوردها در سال ۱۴۳۰ نیاز به ۱۸۰ میلیون تن غذا داریم که تنها این مهم از مسیر دانش بنیان شدن فراهم خواهد شد.

افزایش ۷.۵ میلیون تن گندم

وی گفت: ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در سالجاری در سطح کشور تولید شد در حالی که نسبت به سه سال گذشته هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است که این امر با اقداماتی از جمله افزایش آگاهی کشاورزان, استفاده از بذرهای اصلاح شده و سایر موارد عملیاتی شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی میزان نیاز آرد کشور در تولید نان را ماهانه یک میلیون تن و نیاز صنف های مختلف و کارخانجات را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دانست و خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته در تولید آرد نان کشور به خود کفایی رسیدیم و امسال نیز امیدوار هستیم که در تولید آرد صنف ها نیز به خودکفایی برسیم.

وی محصولات راهبردی کشور را ۱۵ مورد دانست و افزود: گندم، برنج، جو و دانه های روغنی جزو محصولات راهبردی هستند که باید برای خودکفایی در این بخش تلاش کنیم و در این راستا باید سبزی و صیفی را به سمت گلخانه ها هدایت کنیم و زمین های کشاورزی را به محصولات راهبردی اختصاص دهیم.

نکوئی بر رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی نیز تاکید کرد و افزود: برای پایداری سفره مردم باید به سمت کشاورزی دانش بنیان برویم تا چالش های پیش روی کشاورزی باعث کاهش تولیدات نشود./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار