پوتین سیاست‌ ضدروسی غرب را علت تراژدی اوکراین دانست-راهبرد معاصر

پوتین سیاست‌ ضدروسی غرب را علت تراژدی اوکراین دانست

رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با اشاره به نقش منفی تصمیمات اشتباه ملی-سرزمینی رهبران شوروی سابق بر اوضاع فعلی اوکراین، تأکید کرد: «علت اصلی تراژدی کنونی، سیاست‌های ضدروسی هدفمند غرب جمعی به رهبری آمریکاست که سال‌ها به دنبال کنترل کامل اوکراین بودند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 02
کد خبر: ۲۵۶۱۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه مغولستانی «اونودور» (Оноодор) یادآور شد که سیاست‌های ضدروسی غرب جمعی به رهبری ایالات متحده، علت اصلی تراژدی کنونی در اوکراین است.

 

این مصاحبه کتبی پیش از سفر او به مغولستان، بامداد امروز، دوشنبه، در وب‌سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شد. پوتین تأکید کرد: «علت اصلی تراژدی کنونی در اوکراین، سیاست‌های ضدروسی هدفمند غرب جمعی به رهبری آمریکا است. آنها طی دهه‌ها به دنبال کنترل کامل اوکراین بودند. آنها سالهای زیادی سازمان‌های ملی‌گرا و ضدروسی اوکراینی را تأمین مالی کرده و به‌طور سیستماتیک این نظریه را جا انداختند که روسیه آشکارا  دشمن اوکراین و تهدید اصلی برای بقای این کشور است.»

 

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، در سال 2014 «آمریکایی‌ها و اقمارش» یک کودتای مسلحانه دولتی در کی‌یف سازمان‌دهی کردند که نظریه پردازها و شرکت‌کنندگان اصلی آن، گروه‌های رادیکال نئونازی بودند که دقیقاً سیاست‌های بعدی دولتی را تعیین کردند.

 

پوتین در پاسخ به این روزنامه مغولی گفت: «امروز ما شاهد نتیجه منطقی استراتژی مخرب غرب در قبال اوکراین هستیم. به‌علاوه، نخبگان غربی همچنان حمایت‌های گسترده سیاسی، مالی و نظامی خود را به رژیم کنونی ادامه می‌دهند و آن را به عنوان ابزاری برای مقابله با روسیه می‌بینند. ما همه این‌ها را می‌بینیم و به اجرای مستمر تمام اهداف تعیین شده برای اجرای عملیات ویژه نظامی به منظور تأمین امنیت روسیه و شهروندانمان ادامه خواهیم داد.»

 

اشاره پوتین نقش منفی سیاست‌های شوروی در وضعیت اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه همچنین یادآور شد که تصمیمات رهبران اتحاد جماهیر شوروی سابق تأثیر قابل توجهی بر وضعیت کنونی در اوکراین داشته‌اند. او گفت: «عواقب تصمیمات رهبران شوروی در مسائل ملی-سرزمینی نیز نقش منفی خود را ایفا کرده‌اند.»

 

پوتین اشاره کرد که وقایع اوکراین دارای پیش‌زمینه‌های تاریخی زیادی است. به گفته وی، فرآیند ایجاد اوکراین بلافاصله پس از انقلاب 1917 آغاز شد، زمانی که در این منطقه دولت‌های کوچک و ناپایدار با مرزهای نامشخص شکل گرفتند. در آن دوره، مرزهای جمهوری‌های متحد در چارچوب اتحاد جماهیر شوروی به‌طور اختیاری و بر اساس «نیاز پرولتاریایی» تعیین شدند. به همین دلیل، کنترل منطقه صنعتی دونباس، که عمدتاً توسط جمعیت روس‌زبان ساکن بود، از مسکو به دولت اوکراین انتقال یافت.

 

رئیس‌جمهور روسیه افزود که استالین در آستانه و پس از جنگ جهانی دوم، سرزمین‌هایی را که قبلاً متعلق به لهستان، رومانی و مجارستان بودند، به اوکراین ضمیمه کرد. با این حال، خروشچف در سال 1954 عملاً شبه جزیره کریمه، که بخشی از جمهوری سوسیالیستی فدراتیو روسیه بود، را به اوکراین واگذار کرد. او تأکید کرد که رهبران شوروی در شرایط واقعیات ژئوپلیتیکی زمان خود عمل می‌کردند، بدون اینکه پیش‌بینی کنند که اتحاد جماهیر شوروی از هم خواهد پاشید و مرزهای داخلی آن بر اساس تقسیمات اداری مصنوعی از هم فروخواهد ریخت و بدین ترتیب تصمیمات اشتباه پیش زمینه بحران کنونی در اوکراین را رقم زد.

 

پوتین: میلیون‌ها نفر در دونباس طی سال‌ها تحت نسل‌کشی قرار داشتند

رئیس‌جمهور روسیه ابراز عقیده کرد که ساکنان دونباس سال‌ها قربانی سیاست نسل‌کشی کی‌یف بودند. او در این مصاحبه‌ گفت: «میلیون‌ها نفر از ساکنان صلح‌ طلب دونباس سال‌های بسیار زیادی تحت نسل‌کشی، گلوله‌باران و محاصره از سوی مقامات کی‌یف قرار گرفته‌اند و این وضعیت به این دلیل بود که گروه‌های رادیکال نئونازی، مسیر دولتی کی‌یف را تعیین می‌کردند»

 

ولادیمیر پوتین ادامه داد: «در اوکراین، نفرت از همه چیزهای مرتبط با روسیه به ایدئولوژی رسمی تبدیل شده است. محدودیت‌های جدیدی برای زبان روسی اعمال شد و کلیسای ارتدکس که طبق مذهب مردم اوکراین و بطور قانونی در آنجا فعالیت دارد، تحت آزار و اذیت قرار گرفته و اکنون نیز با ممنوعیت‌های مستقیم زیادی روبرو است.»

 

او با اشاره به اینکه این اقدامات با حمایت کشورهای غربی انجام می‌شود، افزود:  حمایت مالی، سیاسی و نظامی که به اوکراین ارائه می‌شود، بخشی از «استراتژی مخرب غرب علیه روسیه» است.

 

شکایت پوتین از تعقیب و آزار  و اذیت خبرنگاران روس در غرب

رئیس‌جمهور روسیه دربخش دیگری از این مصاحبه، یادآور شد که با وجود ادعای دموکراسی و آزادی اطلاعات که در جهان تبلیغ می‌شوند، تقریباً تمام کشورهای غربی به طور آشکار خبرنگاران روس را تحت فشار و آزار قرار داده‌اند تا از انتشار اطلاعات واقعی و حقایق ناراحت‌کننده جلوگیری کنند. 

 

ولادیمیر پوتین توضیح داد: «در واقع، تقریباً در تمام کشورهای غربی که خبرنگاران ما در آنجا تلاش به فعالیت دارند، با موانع مختلفی روبرو می‌شوند، کانال‌های تلویزیونی روسی ممنوع می‌شوند و سانسور مستقیم علیه رسانه‌های ما و منابع اطلاعاتی اینترنتی اعمال می‌شود.»

 

او تأکید کرد که رسانه‌های روسی «به صورت مستدل دیدگاه روسیه را در مورد مسائل روز و فرآیندهای جاری در جهان ارائه می‌دهند»، اما با تعقیب و آزارهایی روبرو می‌شوند که با اصول آزادی بیان مغایرت دارد. وی افزود: «در عوض در روسیه، رسانه‌ها آزاد هستند. این آزادی به‌طور قاطعانه در قانون اساسی تضمین شده و تنها الزام به آنها رعایت قوانین کشور ماست. این نکته‌ای است که خبرنگاران خارجی که در کشور ما اعتبار دارند باید درک کنند. به این ترتیب، توازن لازم بین آزادی مطبوعات و امنیت ملی حفظ خواهد شد.»

 

پوتین از رهبری کمیته بین‌المللی المپیک انتقاد کرد

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که رهبری کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به شدت اصول حاکم بر این نهاد را زیر پا گذاشته است، اما روسیه به مسیر دموکراتیزه کردن ورزش و لغو محدودیت‌های بی‌اساس ادامه خواهد داد. 

 

وی تأکید کرد: «رهبران فعلی کمیته بین‌المللی المپیک، به دستور غرب جمعی، به ویژه ایالات متحده، به شدت اصول المپیکی را که باید از آنها حمایت کنند، زیر پا گذاشته‌اند. به جای مبارزه برای حقوق ورزشکاران و یکپارچگی و جهان‌شمولی بازیهای المپیک، آنها در تلاش برای حفظ وضعیت، قدرت و رفاه مالی خود هستند.»

 

رئیس‌جمهور تأکید کرد که روسیه از بی‌طرفی سیاسی در ورزش حمایت می‌کند و به نقش بزرگ آن در تقویت روابط انسانی، ایجاد ارتباطات محترمانه و تقویت روابط بین کشورها و ملت‌ها در روحیه صلح و همسایگی دوستانه، برابری و عدم تبعیض، اعتقاد دارد. وی افزود: «ما به مسیر دموکراتیزه کردن جنبش ورزشی، رفع موانع و محدودیت‌های بی‌اساس و گسترش اشکال ملی و بین‌المللی رویدادهای ورزشی مختلف ادامه خواهیم داد.»

 

تاکید پوتین بر اولویت توسعه روابط روسیه و مغولستان

رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ با این روزنامه مغولستانی اعلام کرد که توسعه روابط بین مسکو و اولان‌باتوم یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه در جهت گیری اوراسیایی است. او در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «بلافاصله باید تأکید کنم که توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و سودمند با مغولستان – همسایه نزدیک و دوست قدیمی ما – همیشه یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه در جهت گیری اوراسیا بوده و باقی خواهد ماند.»

 

ولادیمیر پوتین همچنین به تاریخچه مشترک و عمیق بین روسیه و مغولستان اشاره کرده و یادآور شد که در سال‌های جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین شامل سربازان مغولی و شوروی، حملات ژاپن در رودخانه خالخین‌گل را دفع کردند؛ جنگی که در آن بیش از 10 هزار نفر از سربازان و فرماندهان ارتش سرخ جان باختند. 

 

به گفته وی، در تاریخ روابط بین دو کشور، شواهد بسیاری از توافقات متقابل برای همکاری در عرصه‌های مختلف وجود دارد و در حال حاضر هم دو کشور در حال تقویت  دوستی مرسوم و همکاری متقابل هستند. 

 

پوتین اضافه کرد: «در سال‌های اخیر، ما در حال بررسی پروژه‌های جدید و آینده‌دار در اقتصاد و صنعت هستیم، از جمله ساخت خط لوله گاز ترانس‌مغولی از روسیه به چین. ضمن اینکه با مشارکت روسیه، در کمتر از یک سال پیشرفت‌های چشمگیری در آماده‌سازی توافق‌نامه موقت تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مغولستان حاصل شده است. همچنین باید اشاره کنم که ما همیشه به آموزش نیروی انسانی لازم برای مغولستان توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.»

 

احترام روسیه به انتخاب مردم مغولستان

ولادیمیر پوتین در این مصاحبه‌ تاکید کرد که روسیه به انتخابات در مغولستان با احترام برخورد می‌کند. او گفت: «ما با احترام به انتخاب مردم مغولستان نگاه می‌کنیم.»

 

رئیس‌جمهور روسیه به نتایج انتخابات در مجلس بزرگ خلق، که در ژوئن 2024 برگزار شد، اشاره کرد. او در ابتدا به سازماندهی این انتخابات اشاره کرد و گفت که فرآیند انتخابات در سطح بسیار بالایی برگزار شد، که این مسئله توسط ناظران روسی که از سوی روسیه به مغولستان اعزام شده بودند، تأیید شد.

 

رئیس‌جمهور روسیه همچنین بیان کرد که این اولین دولت ائتلافی مغولستان نیست. وی اطمینان داد که تغییرات در کابینه تاثیری بر تمایل متقابل دو کشور برای توسعه بیشتر شراکت استراتژیک همه‌جانبه نخواهد داشت و مانعی بر سر راه همکاری دوجانبه نخواهد بود.

 

تلاش روسیه در توسعه روابط سه‌جانبه با چین و مغولستان

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که توسعه روابط سه‌جانبه بین روسیه، چین و مغولستان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است و همچنین پروژه‌ها و ابتکارات اقتصادی و تجاری در این راستا پیشرفت می‌کنند. 

 

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «در سال‌های اخیر، ما در حال بررسی پروژه‌های جدید و آینده‌دار در اقتصاد و صنعت هستیم، از جمله ساخت خط لوله گاز ترانس‌مغولی از روسیه به چین، مدرن‌سازی و افزایش کارایی شرکت مشترک – راه‌آهن اولان‌باتور، مشارکت شرکت «راس‌. نفت» در تأمین سوخت فرودگاه بین‌المللی جدید چنگیزخان و بازسازی نیروگاه حرارتی-3 اولان‌باتور با مشارکت طرف‌های روسی و بطور کلی روسیه به طور فعال بر روی توسعه روابط سه‌جانبه با چین و مغولستان کار می‌کند.»

 

پوتین تأکید کرد که روسیه علاقه‌مند به پیشبرد این نوع همکاری‌ها است، اما دیدار در سطح سران دولت‌ها به دلایل فنی و عدم تطابق برنامه‌های کاری امکان‌پذیر نشد. به گفته وی، البته این مکانیزم بسیار مهم و ضروری است و روسیه طبیعتاً علاقه‌مند به کار محتوایی در چنین قالب سه‌جانبه‌ای است. او تأکید کرد که ابتکار ایجاد کریدور اقتصادی روسیه – مغولستان – چین همچنان در حال بررسی است. به گفته وی، پروژه خط لوله گاز «اتحاد شرق» به طول بیش از 960 کیلومتر نیز در دست بررسی است.

 

پوتین افزود: «به‌عنوان مثال، در ابتدا شرکای مغولی تمایل داشتند که فقط به نقش ترانزیتی محدود شوند، اما اکنون استفاده از بخشی از گاز ارزان قیمت خط لوله برای توسعه اقتصاد و زیرساخت‌های خودشان نیز در حال بررسی است.»

 

پوتین این مصاحبه‌ را پیش از سفر رسمی خود به جمهوری مغولستان انجام داد. 

پیش از این، در اوایل جولای، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با همتای مغولستانی خود اوخنا خورلسوخ (Ukhnaagiin Khürelsükh) در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای تأکید کرد که روابط مسکو و اولان‌باتوم بر اساس پایه‌های مثبت همکاری و دوستی شکل گرفته است. وی افزود که حجم تجارت بین دو کشور در سال 2024 به طور پیوسته در حال افزایش است و در نیمه اول سال، روند رشد آن به خوبی پیش رفته است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده