گام‌های لرزان دولت مکرون-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

گام‌های لرزان دولت مکرون

پیش بینی می‌شود در دوران نخست وزیر جدید فرانسه شاهد وقوع اعتراضات گسترده‌تری باشیم. سهم خواهی جریان‌هایی که در روند تثبیت حضور نخست وزیر جدید نقش داشته اند، به کاهش قدرت مانور وی در عرصه اجرایی منجر خواهد شد.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 17
کد خبر: ۲۵۷۴۲۹

گام‌های لرزان دولت مکرون

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بی توجهی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نسبت به اعتراضات گسترده ای که در زمینه انتصاب میشل بارنیه به عنوان نخست وزیر فرانسه شکل گرفته، به خشم بیشتر معترضان منجر شده است. نخست‌وزیر تازه معرفی‌شده فرانسه می‌گوید، هفته آینده حکومت جدید را معرفی می‌کند. باتوجه به صحنه سیاسی منقسم‌شده فرانسه، بارنیه معتقد است، باید برای تشکیل دولت جدید به حرف همه گوش دهد و کارها را هدفمند و جدی انجام دهد. 
 
فارغ از آنچه در مناسبات علنی قدرت در پاریس می گذرد، به نظر می آید مکرون در پشت پرده معاملاتی را با جبهه ملی فرانسه (جریان راست افراطی) با هدف مخالفت نکردن با انتصاب بارنیه انجام داده است. اظهارات اخیر نخست وزیر جدید فرانسه نیز نشان می دهد قصد دارد امتیازاتی را به برخی مخالفان (ازجمله جریان راست افراطی) در مسیر اداره امور اجرایی کشور بدهد. در مقابل، جریان چپ افراطی به رهبری ملانشون به شدت نسبت به حضور بارنیه موضع می گیرد و قطعاً بارنیه نیز کمترین اراده ای برای به کارگیری افراد مؤثر این جریان در کابینه ندارد.
 

بارنیه که تجربه وزارت‌های مختلف و مذاکرات برگزیت دارد، به تازگی از سوی ماکرون به عنوان نخست‌وزیر جدید مأمور شده است پس از انتخابات پارلمانی، کابینه ای جدید ایجاد کند


صورت بندی آنچه امروز در فرانسه می گذرد، تا حدودی پیچیده به نظر می آید؛ با منازعه ای آشکار مواجهیم که بخش مهمی از آن جنبه ای پنهان و پشت پرده دارد. در این معادله نام جبهه ملی فرانسه (به رهبری مارین لوپن) را نمی توان نادیده انگاشت.
 
بارنیه که تجربه وزارت‌های مختلف و مذاکرات برگزیت دارد، به تازگی از سوی ماکرون به عنوان نخست‌وزیر جدید مأمور شده است پس از انتخابات پارلمانی، کابینه ای جدید ایجاد کند، اما کار آسانی در پیش نخواهد داشت؛ چنانچه رهبران ائتلاف چپ‌ها که در انتخابات پارلمانی گذشته بیشترین کرسی را نسبت به جناح‌های دیگر برنده شدند اعلام کردند، از هر نوع حکومتی که رهبری آن را نداشته باشند، با رأی عدم اعتماد پذیرایی خواهند کرد.
 
با وجود این، جریان های راست میانه، چپ میانه (حزب سوسیالیست) و حتی بخشی از جریان راست افراطی قصد دارند با تجمیع آرای یکدیگر در مجلس مانع از مانور جریان چپ افراطی در مواجهه با بارنیه شوند؛ هرچند هنوز نمی توان به صورت قطعی عبور موفقیت آمیز بارنیه از سد مجلس فرانسه را تضمین کرد. در این میان، مؤلفه های ثابت و غیرقابل انکاری وجود دارد که باید نسبت به آنها توجه داشت، ازجمله اینکه عبور بارنیه از سد مجلس و حضور در مسند نخست وزیری حاشیه امنیتی برای وی ایجاد نخواهد کرد.
 
پیش بینی می شود در دوران نخست وزیری بارنیه شاهد وقوع اعتراضات گسترده تری در فرانسه باشیم. سهم خواهی جریان هایی که در روند تثبیت حضور بارنیه در مسند نخست وزیری نقش داشته اند، به کاهش قدرت مانور نخست وزیر جدید فرانسه در عرصه اجرایی منجر خواهد شد.در صورتی که بارنیه نتواند امتیازات مدنظر جریان راست افراطی (جبهه ملی فرانسه) را بدهد، قاعدتاً این جریان پرطرفدار نیز به مخالف آشکار و رادیکال دولت پاریس تبدیل خواهد شد. در این صورت، ترکیب قدرت دو جریان چپ افراطی به رهبری ملانشون و راست افراطی به رهبری لوپن بدترین سناریوی ممکن را برای بارنیه و مکرون رقم خواهد زد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده