دلایل اهمیت طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی-راهبرد معاصر
رسول بخشی دستجردی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

دلایل اهمیت طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

رسول بخشی دستجردی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصویب طرح مالیات بر سفته بازی و سوداگری امکان محدود کردن عملکرد سوداگران در بازارهای مختلف فراهم می‌شود، گفت: لازمه هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت فعالیت‌های مولد کاهش بهره بانکی است، حتی باید سود سپرده‌ها تا جای ممکن منفی شود، منتهی این کار به تصویب قانون جامعی بستگی دارد که با اخذ عوارض و مالیات از سفته بازی جلوگیری کند.
رسول بخشی دستجردی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 19
کد خبر: ۲۵۷۵۶۶

دلایل اهمیت طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در جلسه کمیسیون بررسی شد و امیدواریم متن طرح تا روز سه‌شنبه و یا حداکثر چهارشنبه به صحن علنی ارائه تا طرح تعیین تکلیف شود.
 
رسول بخشی دستجردی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت تصویب طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در مجلس و لزوم فراهم کردن زیرساخت های اجرایی آن به «راهبرد معاصر» گفت: در زمینه لزوم اجرای طرح میان کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اختلاف نظر چندانی وجود ندارد و مهم ترین دغدغه اقتصادی کشور رشد بالای نقدینگی است؛ نقدینگی ای که روزانه ۷ هزار میلیارد تومان پول جدید خلق می کند.

بانک مرکزی و دیگر دستگاه ها باید برنامه راهبردی مؤثری برای کاهش نرخ بهره بانکی داشته باشند


وی درباره دلایل رشد نقدینگی افزود: بالا بودن نرخ بهره در اقتصاد ایران اعم از نرخ بهره بر پول یا سپرده‌ها به خلق نقدینگی بسیار زیادی منجر شده است، نقدینگی ای که در بازارهای مختلف سرگردان در حال سفته بازی و سوداگری است؛ لذا به هر میزانی که نرخ بهره پول یا سود بانکی بیشتر باشد، در بلندمدت خلق پول بیشتری شکل می گیرد و یکی از ابزارهای جلوگیری از سفته بازی کاهش نرخ بهره بانکی است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بانک مرکزی و دیگر دستگاه ها باید برنامه راهبردی مؤثری برای کاهش نرخ بهره بانکی داشته باشند، به این معنا که به هر میزان نرخ بهره کاهش یابد، سوداگری و سفته بازی نیز از بین می رود.


بخشی دستجردی گفت: هیچ کشوری را نمی توان یافت در عین تورم پایین نرخ بهره بانکی بالایی داشته باشد، لذا برای کاهش مشکلات کشور که بخشی از آن سوداگری و سفته بازی است و البته افزایش نرخ تورم، باید به سراغ کاهش بهره بانکی رفت، زیرا بهره های بانکی عامل اصلی خلق پول شده اند.


وی یادآور شد: اگراکنون بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد و مترصد کاهش نرخ بهره باشد، سپرده‌های بانکی به سمت بازارهای سفته بازی سوق می یابند، پس قبل از کاهش بهره بانکی ابزارهای جلوگیری از ورود پول به بازارهای سفته بازی باید تدارک دیده شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کنترل تورم خواست اکثریت جامعه است و تورم کنترل با کاهش رشد نقدینگی و کنترل نرخ بهره ایجاد می شود. از این منظر تصویب طرح مالیات بر سفته بازی و سوداگری مهم است، زیرا مانع ورود پول به این بازارها می شود و همزمان با کاهش بهره بانکی، سرمایه ها راهی بخش های مولد می شوند.


بخشی دستجردی گفت: نکته حائز اهمیت اینکه کاهش بهره بانکی دستور پذیر نیست، پیش نیازهای انجام این روند باید فراهم شود تا بانک مرکزی بتواند مانع سفته بازی شود و آن چیزی جز تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی نیست.

کاهش بهره بانکی دستور پذیر نیست، پیش نیازهای انجام این روند باید فراهم شود تا بانک مرکزی بتواند مانع سفته بازی شود


وی افزود: در صورت تصویب طرح مالیات بر سفته بازی و سوداگری دست بانک مرکزی برای محدود سازی عملکرد سوداگران در بازارهای مختلف باز می شود، با توجه به اینکه کاهش بهره بانکی مانع حرکت پول‌ها به سمت فعالیت‌های سفته بازانه و سوداگری می شود، لذا سرمایه ها راهی جز ورود به سمت فعالیت‌های مولد ندارند.

 


بخشی دستجردی معتقد است: لازمه هدایت نقدینگی های سرگردان به سمت فعالیت‌های مولد کاهش بهره بانکی حتی صفر شدن نرخ بهره بانکی است، حتی باید سود سپرده ها تا جای ممکن منفی شود، منتهی این کار وابسته به تصویب قانون جامعی است که با اخذ عوارض و مالیات از سفته بازی جلوگیری کند. امیدواریم این طرح در صحن علنی با اکثریت آرا تصویب شود تا شاهد حل یکی از اساسی ترین معضلات اقتصاد کشور یعنی سوداگری و سفته بازی باشیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار